Forssa rakensi pyörätielle töyssyjä hillitsemään mopoautoilua – pyöräilijöille ensikokeilu tuo hauskuutta

Forssassa kokeillaan hidasteita kevyen liikenteen väylällä. Töyssyjen toivotaan karkottavan mopot ja mopoautot pois pyörätieltä. Pyöräilijöille töyssyjen toivotaan tuovan turvallisuuden lisäksi hauskuutta.

Pyörätiet ja -kaistat
Töyssyjä pyörätiellä
Hidastetöyssyistä pystyy ajamaan pyörällä, mutta mopoautoille ne tuottavat vaikeuksia.Timo Leponiemi / Yle

Forssassa kokeillaan ensimmäisenä Suomessa hidasteita pyörätiellä. Ongelmana ei ole niinkään pyöräilijöiden kova vauhti, vaan mopojen ja mopoautojen kulkeminen kevyen liikenteen väylällä.

Forssan urheilutalo Feeniksin, koulun ja päiväkodin läheisyyteen on rakennettu 50 metrin matkalle kolme erilaista töyssysarjaa. Niillä testataan hidasteiden toimivuutta pyörätiellä.

Töyssyjen taustalla muutakin kuin turvallisuus

Taustalla on myös ajatus innostaa lapsia ja nuoria pyöräilyyn.

– Me haluamme, että lapset ja nuoret innostuvat pienistä kokemuksista ja ilonpilkahduksista pyöräilemään, sanoo Forssan kunnallistekniikan päällikkö Tero Tiensuu, joka toivoo, että tämä innostaisi lapsia pyöräilemään myös myöhemmällä iällä.

Me haluamme, että lapset ja nuoret innostuvat pienistä kokemuksista ja ilonpilkahduksista pyöräilemään.

Tero Tiensuu

Kuhalan koulua käyvä Moona Murekas pitää hidasteita kivoina ja hyödyllisinä. Moona pyöräilee paljon ja pitää Forssaa turvallisena pyöräilykaupunkina.

Joona Sinisalo ja Ilja Sarkula testasivat hidastetöyssyjä skuutilla eli temppupotkulaudalla. Molemmille pojille kakkostöyssy tuntui mukavimmalta. Kolmas, kaikkein suurin töyssysarja oli vaikea, sillä skuutin pohja otti kiinni töyssyyn.

Kaupunki toivoo palautetta

Tero Tiensuu kertoo, että töyssysarjoja on tehty kolme. Töyssyjä on myös suurilla korkeuseroilla ja isoilla väleillä. Erilaisilla töyssysarjoilla haetaan kokemuksia siitä, millaisia pyöräteiden hidasteiden tulisi olla. Töyssyistä odotetaankin palautetta.

– Me toivomme. että tämä herättää paljon keskustelua ja kiinnostusta. Me toivomme myös, että tämä pystytään monistamaan muihin kuntiin. Todennäköisesti ratkaisut ovat erityyppisiä, mutta toivotaan, että tämä innostaa muitakin kuntia kokeilemaan hidasteita.

Hirvonen, Tiensuu ja Töttölä
Pyöräilykuntien toiminnanjohtaja Matti Hirvonen (vas.), Forssan kunnallistekniikan päällikkö Tero Tiensuu ja projektisuunnittelija Anniina Töttölä uskovat hidasteiden parantavan turvallisuutta kevyen liikenteen väylällä.Timo Leponiemi / Yle

Esimerkkinä myös muille

Pyöräilykuntien verkoston toiminnanjohtaja Matti Hirvonen kokeili töyssyjä polkupyörän selästä. Rauhallisella vauhdilla aurinkolasit pysyivät päässä, mutta vauhtia kannatti hieman hillitä. Hirvonen odottaa Forssasta hyviä tuloksia.

– Tämä on ensikokeilu Suomessa. Ainakin aluksi näyttää, että tavoite rajoittaa mopoilun ja mopoautoilun kaahaamista toteutuu. Samalla tuotetaan lisää iloa lapsille. Mikäli tämä toimii, muut kunnat voivat ottaa tästä oppia.

Hirvonen toteaa, että pyöräteiden hidasteista on saatu hyviä kokemuksia varsinkin pyöräilyn suurmaasta Hollannista.