Junaliikenteen avaaminen kilpailulle etenee – ministeriö ja VR sopivat yhtiöjärjestelyistä

Liikenneministeriön alaisuuteen perustetaan kalustoyhtiö ja kiinteistöyhtiö.

rautatieliikenne
VR:n juna raiteella.
Tavoitteena on, että kilpailutettu liikenne alkaa kesäkuussa 2022.Henrietta Hassinen / Yle

VR ja liikenneministeriö ovat sopineet jatkoaskelista, joilla rautateiden henkilöliikenteen avaaminen kilpailulle etenee. Uudistus alkaa sovitusti Etelä-Suomen taajamajunaliikenteestä.

Liikenneministeriön alaisuuteen perustetaan kalustoyhtiö ja kiinteistöyhtiö, jotka pyritään saamaan toimintaan tämän vuoden loppuun mennessä.

Kalustoyhtiöön siirretään Etelä-Suomen taajamaliikenteessä käytettäviä junia sekä kaluston varaosat. Kiinteistöyhtiöön siirretään Etelä-Suomen taajamaliikenteen kannalta välttämättömät kiinteistöt kuten VR:n omistamat Helsingin varikon rakennukset.

Yhtiöt sopivat kaluston ja tilojen vuokraamisesta siirtymäkauden ajaksi. Lisäksi VR yhtiöittää koko kaluston kunnossapitotoimintonsa erilliseen yhtiöön VR-konsernin sisällä.

Yhtiöön siirretään muun muassa tarvittava kunnossapitohenkilöstö. VR kehittää yhtiötä itsenäiseksi ja luopuu sen omistuksesta markkinaehtoisesti ennen kuin kilpailutettu liikennöinti alkaa.

Hallitus päätti rautateiden henkilöliikenteen kilpailun avaamisesta huhtikuussa. Tavoitteena on, että kilpailutettu liikenne alkaa kesäkuussa 2022.

– On hienoa, että valmistelu etenee ja pääsemme vahvistamaan kilpailun etenemisen aikataulun kaikille Suomen rautatieliikenteestä kiinnostuneille toimijoille, sanoo liikenne- ja viestintäministeri Anne Berner (kesk.) tiedotteessa.

Lue myös:

Liikenneministeri: VR:stä eriytettävät yhtiöt aloittavat toimintansa ensi vuoden alusta – Ratahankkeisiin rahaa työeläkeyhtiöiltä

VR:n monopoli murtuu: Näitä kuutta asiaa se tarkoittaa

Junaliikenne avataan kilpailulle, miten käy junalipun hinnan? Liikenneyrittäjä ja professori vastaavat