Uber-Timo saa taas ajaa autoaan laillisesti – Edes 23 000 euron sakkotuomio ei ole estänyt Timoa kuljettamasta asiakkaitaan

Uber palaa Suomen markkinoille, mutta maajohtaja ei usko suureen mullistukseen.

Uber
Timo Liespuu
Elise Tykkyläinen / Yle

Heinäkuun ensimmäinen päivä muuttaa Suomen kyytipalvelut moderniin muotoon. Uber-Timoksi itsensä tituleerannut Timo Liespuu odottaa lakimuutoksen voimaantuloa. Heinäkuusta alkaen hän ajaa Uberia laillisesti ja aikoo viettää enemmän vapaa-aikaa, sillä enää aikaa ei tarvitse kuluttaa odottamassa asiakkaita taksitolpilla.

Liespuu on ajanut taksia yrittäjänä vuodesta 1994. Viimeiset 2,5 vuotta hän on kuitenkin ajanut "uberia", vaikka virallisesti sitä ei ole voinut tehdä. Uber toimi aikanaan lähes kolme vuotta Suomessa, kunnes se lopetti toimintansa 2017. Liespuu kuitenkin jatkoi ajamistaan ja kuljetti omia asiakkaitaan.

– Toimin pelkästään kysynnän mukaan, eli palvelen sellaisia asiakkaita, jotka haluavat minun palvelujani, Liespuu kertoo.

– Eli en minä täällä metsästä taksien asiakkaita, hän toteaa.

Laki antaa uusia mahdollisuuksia kuluttajille

Uusi liikennepalvelulaki sallii jatkossa Uberin ja muiden teknologiaa modernisti hyödyntävien kuljetuspalvelujen toiminnan Suomessa. Uberin maajohtaja Joel Järvinen ei kuitenkaan usko suureen mullistukseen, vaan näkee lakimuutoksen mahdollisuutena uusille palveluille. Järvinen uskoo, että välityspalvelujen käyttö tulee arkipäiväistymään kuluttajien keskuudessa.

– Helsinki ja Suomi ovat kiinnostavia markkina-alueita, sillä täällä tehdään modernia lainsäädäntöä, Järvinen sanoo.

Järvinen kiittelee sitä, että lainsäädännöllä halutaan tuoda uusia palveluita markkinoille. Asiakkaat ovat Järvisen mukaan jo kyselleet palvelun perään.

Myös Liespuu uskoo, että asiakkaita löytyy.

– Viimeksikin, kun Uber-sovellus oli toiminnassa, sillä oli paljon enemmän kysyntää kuin normitaksissa. Uskon, että sama tilanne jatkuu, ja jos hinta on sopiva, niin kuluttajia löytyy.

Taksikuskit hakeutuvat uusiin palveluihin

Joel Järvinen kertoo, että Uberilla oli aiemmin satoja kuskeja Suomessa. Lakimuutoksen tuoma mahdollisuus kiinnostaa taas.

– Nyt tullut paljon kyselyä taksiyrittäjiltä, meillä on ovet auki, Järvinen sanoo ja viittaa vasta perustettuun partneripisteeseen Helsingin Kamppiin.

– Kuka tahansa, joka uuden liikennepalvelun myötä haluaa lähteä ajamaan, voi kävellä partneripisteelle ja saada apua siihen, miten ajaminen jatkossa onnistuu, Järvinen kertoo.

Edes sakkotuomio ei hidasta Uber-Timon hinkua ajoon

Liespuu on tuomittu luvattomasta taksiliikenteestä. Liespuu kertoo, että ei ole luvatonta ajoa myöntänyt, mutta käräjäoikeus on tuominnut hänet maksamaan 23 000 euroa korvauksia. Liespuu kertoo tapauksen olevan hovioikeuden käsittelyssä.

– Jos siellä (hovioikeudessa) tulee muutoksia, niin saan fyrkat takaisin. Samoin saan hakea kahden vuoden ajalta verot takaisin, koska olen maksanut toiminnasta koko ajan veroja, ja verojahan ei tarvitse kahteen kertaan maksaa, Liespuu kertoo.

Liespuu kertoo toimineensa maksuista huolimatta Uber-Timona, sillä hän on halunut olla mukana muuttamassa taksilakia.

– Olen halunnut pitää Uberin näkyvyyttä esillä, ja nyt kävi hyvin kun laki muuttui ja Uber tuli takaisin. Liespuu sanoo.

Hänen mukaansa toiminta on elättänyt hänet paremmin kuin perinteinen taksitoiminta.

– Minulla on pelkästään valoisa tulevaisuus. Aion ajaa, mutta nyt sain niin paljon tehoa ajoon Uberin avustuksella, että pidän enemmän vapaata, Liespuu suunnittelee.

Korjattu 5.6. kello 18.41: Partnerikeskus sijaitsee Kampissa, ei Leppäsuolla, kuten aiemmin jutussa kerrottiin. Korjattu myös, että Uber lopetti itse toimintansa 2017, sen toimintaa ei siis kielletty.

Lue lisää:

Taksimarkkinat mullistuvat heinäkuussa yhdessä yössä – lue tästä, mitä se tarkoittaa asiakkaan, autojen ja kuskien kannalta

Taksien uusi aika tuo rattiin jopa tuhansia uusia kuskeja – luvassa varma työpaikka, mutta epätasaiset tienestit

Takaisku Uberille: Yhtiön on noudatettava EU-maiden omia taksialan sääntöjä