Hyppää sisältöön

Verkkokaupan seuraavat trendit: ostosten ääniohjaus, salasanattomuus ja täysin yksilöity mainonta

Chigagossa esitellään tällä viikolla verkkokaupan tuoreimpia innovaatioita. Millä keinoin verkko-ostamisesta tehdään asiakkaalle entistäkin nopeampaa ja helpompaa?

Verkkokauppa Amazonin logistiikkakeskus Saksan Pforzheimissa. Kuva: Christoph Schmidt / EPA

Yhdysvalloissa Chicagossa on parhaillaan meneillään maailman laajimpiin kuuluva verkkokauppaan erikoistunut tapahtuma, jossa esitellään verkkokaupan uusimpia ilmiöitä ja innovaatioita.

Vuosittaiseen The Internet Retailer Conference and Exhibition -tapahtumaan osallistuu tuhansia verkkokaupan alan ihmisiä ympäri maailmaa. Tapahtuma keskittyy verkkokaupan koulutukseen ja innovaatioihin.

Kilpailu verkkokaupan asiakkaista on kovaa, mutta hintakilpailu on vaikeaa.

– Amazonin kanssa ei voi kilpailla hinnoilla. Tulee olla erilainen ja kiinnostava tarina, joka sytyttää kolmessa sekunnissa, kertoo tapahtumaan osallistuva Aalto Yliopiston markkinoinnin professori Lasse Mitronen.

Verkkokauppiaita kiinnostaa kaikki, millä ostamista voidaan nopeuttaa ja tehdä helpommaksi.

Nyt panostetaan paljon verkko-ostosten tekemiseen ääniohjausta käyttäen. Myös asiakkaan tunnistamiseen ja maksamiseen käytetään uutta teknologiaa.

– Salasanan sijaan ostamiseen ja maksamiseen käytetään vaikka sormenjälkeä tai kasvonpiirteitä, Mitronen selittää.

Myös markkinoinnissa on menty täysin yksilöityyn suuntaan. Siinä verkkokäyttäytymisen pohjalta saatua tietoa yksilön tarpeista käytetään mainonnassa hyväksi.

Ruokakauppa vielä ratkaisematta

Ruuan myyminen verkossa on yhä ongelma, jota mikään yhtiö ei ole onnistunut täysin ratkaisemaan. Tahtoa siihen on, sillä kotitalouksien menoista suuri lohko kuluu juuri elintarvikkeisiin.

– Lisäksi, kun saa ruokakaupan pelaamaan verkossa, niin siinä saa sivussa myytyä muutakin. Vähän kuin hypermarketeissa, Mitronen kuvailee.

Tähän kilpailuun haluaa mukaan myös Pohjoismaissa verkkokaupan alaa valtaava yhdysvaltalainen Amazon.

– Amazon hallitsee jo yli 50 prosenttia yhdysvaltalaisesta verkkokaupasta, mutta ruokakauppaa siellä vasta harjoittellaan.

Viime vuonna Suomessa verkkomyynnin osuus päivittäistavaramyynnissä oli vain 0,3 prosenttia, mutta myynti kasvaa nopeasti. Eniten ruokaa verkossa myy S-ryhmä.

Verkkokaupasta keskustellaan keskiviikkoillan A-studiossa 6.6. TV1:ssä klo 21.05. Lähetyksessä vierailevat K-ryhmän digijohtaja Anni Ronkainen, Varustelekan toimitusjohtaja Jari Laine ja verkkokauppatutkija Mikko Hänninen. Lähetys löytyy Areenasta.

LUE LISÄÄ: