Lento myöhästyi ja jatkoyhteys meni menojaan – kuka korvaa kulut?

Matkavakuutus voi auttaa tilanteessa, jossa lennot on ostettu erikseen ja viivästys johtuu teknisestä viasta. Vakuutusyhtiössä jatkoyhteydestä myöhästyminen on yleinen syy korvausten hakemiseen.

lentoliikenne
Näin toimit jos myöhästyt lennolta
Näin toimit jos myöhästyt lennolta

Viime vuonna suomalaiset tekivät ulkomaille yli 8,5 miljoonaa (siirryt toiseen palveluun) vapaa-ajanmatkaa. Joskus matka mutkistuu heti alkuunsa, kun ensimmäinen kulkuneuvo myöhästyy ja jatkolento menee menojaan.

Vakuutusyhtiö Lähi-Tapiolan asiakkailla jatkoyhteydestä myöhästyminen on yleisin syy hakea matkavakuutuksesta korvauksia.

– Tilanteissa, joissa lentoyhtiö ei korvaa jatkoyhteyttä tai järjestä uutta, kannattaa olla yhteydessä vakuutusyhtiöön. Vakuutus pääsääntöisesti korvaa tilanteet, joissa kulkuneuvon tekninen vika aiheuttaa myöhästymisen jatkoyhteydestä, kertoi Lähi-Tapiolan lakimies Maria Lehtinen torstaina Ylen aamu-tv:ssä.

Myöhästynyttä lentoa operoivan yhtiön tulee järjestää matkustajalle maksutta uusi reitti tämän määränpäähän, jos jatkolento kuuluu samaan tilaukseen. Jos liput on ostettu erikseen, myöhästynyttä lentoa operoivalta yhtiöltä voi hakea korvausta. Force majeure -tapauksia lukuun ottamatta korvaukset pitäisi saada, kertoo lakimies Saija Kivimäki Kilpailu- ja kuluttajavirastosta.

Vakuutuksen ehdoissa määritellään tilanteet, jotka vakuutus korvaa. Vakuutusyhtiö voi vaatia myöhästymisestä todistuksen, mutta jos todistusta on kohtuuttoman vaikea saada, voi pelkkä asiakkaan sana riittää.

– Esimerkiksi jos ollaan pienessä espanjalaisessa kylässä ja bussiin tulee tekninen vika, niin toki silloin riittää pelkkä asiakkaan kertoma, Maria Lehtinen sanoi.

Korjaus 7.6.2018 klo 14.45: Jutussa väitettiin aiemmin virheellisesti, että jatkolennolta myöhästymisen aiheuttanut lentoyhtiö olisi korvausvelvollinen vain, jos lento ja jatkolento ovat saman yhtiön lentoja. Todellisuudessa myöhästyneen lennon operoineen yhtiön täytyy uudelleenreitittää matkustaja maksutta määränpäähänsä riippumatta siitä, minkä yhtiön lento varattu jatkolento olisi ollut.

Muutettu 8.6.2018 klo 8.09: Lentoyhtiön korvausvelvollisuuksia käsittelevät kommentit lakimies Saija Kivimäen nimiin.

Lue myös:

Kuluttajariitalautakunta: Finnair polkee asiakkaiden oikeuksia, 600 euron korvaus jäi maksamatta, ja yhtiö päätyi viranomaisen "mustalle listalle" – keskustele

Myöhästyikö lentosi ja lentoyhtiö tarjosi lahjakorttia? Saatat olla oikeutettu paljon enempään