Kiinnostus Kiinan-konttijunia kohtaan kasvaa – seuraavaksi Kouvolan kautta aletaan kuljettaa norjalaista malmia

Kouvola Innovation Oy solmi perjantaina yhteistyösopimuksia, jotka laajentavat konttijunareitin ulottumaan Norjaan ja Ruotsiin.

kontit
ihmisiä Kiinan junan edessa
Ensimmäinen juna Kouvolasta Kiinan Xi'aniin saateltiin matkaan viime marraskuussa.Pyry Sarkiola / Yle

Ruotsalaiset ja norjalaiset vientiyritykset ovat kiinnostuneita konttijunayhteydestä Kouvolan kautta Kiinaan. Kouvola Innovation Oy solmi perjantaina yhteistyösopimuksia, jotka laajentavat konttijunareitin ulottumaan Norjaan ja Ruotsiin.

Toinen yhteistyösopimus mahdollistaa rautamalmin junakuljetukset Pohjois-Norjassa sijaitsevasta Narvikin satamasta Ruotsin ja Suomen kautta Kiinaan. Toinen yhteistyösopimus solmittiin puolestaan digitaalisen kauppa-alustan Suppilogin kanssa. Sen kautta yritykset voivat käydä kauppaa Kiinan suuntaan digitaalisesti.

Kouvolan kaupunki valmistautuu samaan aikaan tarjoamaan tilaa logistiikkapalveluyrityksille ja jakeluvarastoille sekä kokoonpanotehtaille. Kaupunki varaa 300 hehtaaria maata konttijunaliikenteen tarpeisiin. Tuleva logistiikka-alue mahdollistaa yli kilometrin pituisten junien lastauksen Kouvolassa.

Marita Toikka ja Han Yong
Kouvolan kaupunginjohtaja Marita Toikka ja Shaanxin maakunnan puheenjohtaja Han Yong olivat mukana konttijunayhteyttä esittelevässä tilaisuudessa Helsingissä.Pasi Peiponen / Yle

Kouvolan ja junan päätepisteen, Kiinan Xi´anin kaupunkien elinkeinoyhtiöt käynnistävät yhdessä konttijunareitin markkinoinnin Pohjois-Euroopassa ja Aasiassa.

Junaliikenne on lisääntynyt

Huhtikuun alusta alkaen 800 metriä pitkiä junia on mennyt kerran viikossa. Kyytiin mahtuu kerrallaan noin 40 tavarakonttia.

Kartta, jossa näkyy rautatiereitti Kouvolasta Kazakstanin halki Kiinaan.
Yle Uutisgrafiikka

Kuljetukset ovat herättäneet kiinnostusta myös Saksassa ja Hollannissa.

Konttijunaliikenne on tuonut uusia työpaikkoja esimerkiksi myyntiin, kuljetukseen ja huolintaan. Esimerkiksi Kouvola Cargo Handling on kaksinkertaistanut työntekijämääränsä kahden viime vuoden aikana.

Ensimmäinen konttijuna Kouvolasta Xi´aniin Kiinaan lähti viime marraskuussa.