Kipinä kaupunkipyöriin syttyi taas Vantaalla – omat pyörät jo ensi kesäksi?

Naapurikaupunkien kannustavat kokemukset saivat Vantaan puuhaamaan omaa pyöräjärjestelmää pikavauhdilla. Voit keskustella aiheesta jutun lopussa.

Kaupunkipyörät
Kaupunkipyörän latauspiste.
Mårten Lampén / Yle

Kaupunkipyörien suuri suosio naapurikaupungeissa on saanut Vantaan harkitsemaan omaa pyöräjärjestelmää uudelleen. Kaupunki selvitti oman kaupunkipyöräjärjestelmän mahdollisuuksia viimeksi kaksi vuotta sitten.

Tuolloin päädyttiin kuitenkin siihen, ettei kaupunki ollut tarpeeksi tiivisrakenteinen perinteisen raskaan kaupunkipyöräjärjestelmän ylläpitämiseen.

Kannustavat tulokset ja pyörien suuri suosio Helsingissä ja Espoossa ovat kuitenkin herättäneet pyöräkipinän nyt uudestaan. Kaupunkipyörät ovatkin jälleen Vantaan teknisen lautakunnan ensi viikon esityslistalla.

Kaupungin mukaan viimeaikaisten kokemusten perusteella voidaan olettaa sopivan, uudenlaisen järjestelmän olevan yksikkökustannuksiltaan mielekäs myös Vantaalla tietyllä rajatulla alueella. Sitä, mille alueelle pyöräasemia tulisi, ei kuitenkaan vielä ole määritelty.

Tekniselle lautakunnalle esitetään, että Vantaalle sopivan kaupunkipyöräjärjestelmän kilpailutus käynnistetään jo kuluvan vuoden aikana.

Helsingissä keskimääräinen käyttäjämäärä löi uuden ennätyksen kuluvana keväänä, kun jokaisella kaupunkipyörällä poljettiin keskimäärin noin 14 matkaa päivässä.

Tavoitteena 500 pyörää keväälle 2019

Esityksen mukaan tavoitteena on päästä alkuun noin 500 kaupunkipyörän voimalla. Operointikustannukset halutaan kuitenkin pitää Espoon ja Helsingin järjestelmää edullisempina.

Pyöräjärjestelmään suunnitellaan yhdistettävän naapurikaupunkien tapaan myös mainontaa kustannusten pienentämiseksi.

Yhteensopivuutta Helsingin ja Espoon järjestelmien välillä ei pidetä välttämättömyytenä, koska välimatkaa kertyisi huomattavan paljon. Kiinnostuneiden tarjoajien määrää ei myöskään haluta rajoittaa liian tarkasti rajatuilla hankintaehdoilla.

Ensimmäiset kaupunkipyörät voitaisiin polkaista liikkeelle esityslistan mukaan jo keväällä 2019. Sopimuskauden pituudeksi puolestaan on alustavasti kaavailtu 6-7 vuotta. Lautakunta käsittelee asiaa kokouksessaan tiistaina 12. kesäkuuta.

Mieli Vantaalla näyttää muuttuneen nopeasti, sillä vielä syksyllä Vantaan kaupungininsinööri Henry Westlin sanoi Vantaan Sanomien haastattelussa, (siirryt toiseen palveluun)ettei oma laaja lainapyöräjärjestelmä ole Vantaalla mahdollinen vielä lähivuosina. Syyksi hän mainitsi pitkät etäisyydet ja opiskelijakeskittymien puuttumisen.

Vantaan Sanomat kertovat (siirryt toiseen palveluun)myös, että täksi kesäksi Vantaalle kaavaillut ulkomaiset yksityiset kaupunkipyöräjärjestelmät kaatuivat kevään aikana.

Lue myös:

Kaupunkipyöräily houkuttelee Arin Imatralta asti Helsinkiin fillaroimaan – "Seuraava retki Lauttasaaresta Espooseen"

Kaupunkipyörillä voi kesällä polkea Espoosta Helsinkiin ja takaisin – Kausimaksu nousee 5 eurolla