Jos silta ei enää riitä – Kööpenhamina ja Malmö pohtivat miljardeja maksavaa metrotunnelia meren ali

Kaavailujen tasolla oleva metroyhteys voisi valmistua vuonna 2035, jos se päätetään rakentaa. Kaupungit yhdistää jo ikoninen Juutinrauman silta.

Juutinrauman silta
Juutinrauman silta.
Tanskan ja Ruotsin yhdistävä Juutinrauman silta.Erland Vinberg / EPA

Maailman ensimmäinen kansainvälinen metrolinja. Muun muassa näin markkinoivat Kööpenhamina ja Malmö mahdollista uutta metrolinjaa, joka yhdistäisi kaupunkien päärautatieasemat toisiinsa. Kaupungit julkaisivat metrosta viime viikolla uuden selvityksen (siirryt toiseen palveluun).

Kaupungit kaavailevat 22 kilometrin mittaista metrolinjaa, joka kulkisi myös Juutinrauman salmen ali. Hintaa metrohankkeelle kertyisi arviolta 4 miljardia euroa, mutta hinta-arvio on vielä hyvin karkea. Rahoitus kerättäisiin yhteyden käyttäjiltä ja toisaalta nykyisen Juutinrauman sillan ylittäjien maksamista maksuista.

Kaupungit on jo yhdistetty kuuluisalla, lähes kahdeksan kilometriä pitkällä Juutinrauman sillalla, jossa kulkevat maantie ja rautatie. Silta on tullut tunnetuksi muun muassa Suomessakin esitetystä Silta-sarjasta.

Kaavailtu metroyhteys veisi Malmön päärautatieasemalta Kööpenhaminan pääasemalle 20 minuutissa. Nyt matkaan menee junalla 33–35 minuuttia. Junat olisivat automaattisia, ilman kuljettajaa kulkevia, ja vuoroväli voisi olla vähimmillään 100 sekuntia.

Kartta, jossa näkyvät Kastrupin lentokentän ja Juutinrauman sillan sijainnit.
Yle Uutisgrafiikka

Rakennustyöt voisivat alkaa vuonna 2028 ja metroyhteys valmistuisi vuonna 2035. Euronewsin mukaan (siirryt toiseen palveluun) on vielä epäselvää, koska rakentamisesta päätettäisiin ja edetäänkö projektissa.

Liikenteen sillalla ennustetaan lisääntyvän

Yksi metroajatuksen vauhdittaja on Tanskan ja Saksan välille rakennettava Fehmarnin tunneli, joka avaa nopean rautatieyhteyden Kööpenhaminan ja Hampurin välille. Tunneli nopeuttaa myös autoliikennettä maiden välillä, kun laivamatka poistuu.

Liikenteen arvioidaan yhteyden myötä lisääntyvän myös Tanskan ja Ruotsin yhdistävällä Juutinrauman sillalla. Vuoteen 2011 verrattuna junien tavaraliikenne ja matkustajaliikenne voi jopa kaksinkertaistua vuoden 2028 jälkeen, kun nopea yhteys Tanskan ja Saksan välillä on käytössä, kirjoittaa Metro Report -lehti (siirryt toiseen palveluun).

Runsaan 18 kilometrin mittainen tunneli kulkee Tanskan Lollandista Saksan Fehmarniin. Tämän yhteyden rakentaminen on viivästynyt useita vuosia alkuperäisestä aikataulustaan, ja nyt valmista ennustetaan tulevan vuonna 2028.

Kööpenhaminan lentokentän kasvun ennakoidaan lisäävän myös matkustajaliikennettä Juutinrauman sillalla. Kööpenhaminan lentokentälle ennakoidaan vuodeksi 2030 jo noin 40 miljoonaa matkustajaa vuodessa, kun määrä oli viime vuonna 29 miljoonaa.

Metroajatus on ollut pohdinnassa jo vuosia. Yle kertoi metroajatuksesta vuonna 2013. Tuolloin kaavailuissa oli mukana myös mahdollisuus rakentaa Juutinrauman yli toinen silta metrolle, mutta sen jälkeen on keskitytty selvittämään tunnelivaihtoehtoja.

Lue myös

Nykymatkailija haluaa kokea paikallisten arkea – "Kukaan ei halua olla turisti"

Tanska pystyi päättämään sotesta – mitä Suomi voi oppia? Tanskan pitkäaikaisimman ministerin oppi: "Parempi saada vähän kuin ei mitään"

Vapaavuori: Saisimme Helsinki–Tallinna-tunnelista oman 'Siltamme' – "Se toisi valtavia taloudellisia mahdollisuuksia"