Panimoteollisuus katsoi tulevaisuuteen: kannabisolut ja alkoholittomat kasvattavat suosiotaan

Internetiin yhdistetty pullonavaaja voisi kertoa reaaliajassa, missä ja miten olutta kulutetaan. Kannabisoluiden vaikutuksista kerätään puolestaan parhaillaan laajalti tietoa eri tutkimuksissa.

olut
Olutteollisuuden trendejä ennustettiin tällä viikolla Brysselissä pidetyillä alan messuilla.
AOP

Kuluttaja voi tulevaisuudessa odottaa näkevänsä entistä suuremman valikoiman erilaisia oluita.

Kansainvälinen panimoteollisuus panostaa nyt etenkin alkoholittomiin vaihtoehtoihin sekä arvokkaampien premiun-oluiden valmistamiseen. Myös kannabisoluen kehittämistä tutkitaan.

Olutteollisuuden trendejä ennustettiin tällä viikolla Brysselissä pidetyillä alan messuilla, jonne oli kokoontunut yli 700 oluttuottajaa ja asiantuntijaa. Olutta juodaan maailmassa reilun 500 miljardin euron edestä joka vuosi.

Panimoteollisuuden mukaan kasvulle on kuitenkin varaa. Messuilla puittiin muun muassa sitä, miten saada oluesta viiniä suositumpi ruokajuoma.

Maailman suurimman olutvalmistajan Anheuser-Busch InBevin toimitusjohtajan mukaan tähän voidaan päästä, mikäli panimoteollisuus painottaisi kohderyhmissään yhä enemmän naisia ja toisaalta ryhtyisi markkinoimaan olutta nimenomaan ruokailun kanssa nautittavana juomana.

Yhtiön toimitusjohtaja Carlos Brito korostaa, että kuluttaja odottaa tulevaisuudessa panimoilta yhä suurempia valikoimia, joiden pitäsi sisältää erityisesti korkealaatuisia premium-oluita. Hän huomauttaa, että premium on kova sana tätä nykyä esimerkiksi konditoria- ja makeisteollisuudessa.

– Katsokaa suklaavalikoimia. Meillä pitkä tie kuljettavana, jotta pääsemme samalle tasolle, sanoo Brito.

Kannabisoluiden haasteena huumaavan vaikutuksen viive

Kansainvälistä markkinatietoa alkoholista kokoavan ja tuottavan Euromonitor Internationalin johtaja uskoo, että kannabista sisältävät oluet ovat alan tulevaisuutta.

Spiros Malandrakis muistuttaa, että tunnettua Corona-olutta valmistava Constellation Brands' investoi tammikuussa 191 miljoonaa dollaria kanadalaiseen kannabisvalmistajaan Canopy Growth Corpiin. Kyseessä on ensimmäinen suuri juoma-alan jätti, joka sijoittaa lailliseen kannbikseen.

– Ongelmana näissä oluissa on kuitenkin se, että kannabiksen vaikutus tuntuu vasta kahden, kolmen tunnin kuluttua juomisesta, sanoo Spiros Malandrakis.

Hänen mukaansa käynnissä on parhaillaan useita tutkimuksia, joissa kyseistä viivettä pyritään lyhentämään.

Panimoalan suurmessuilla esiteltiin erilaisten oluiden lisäksi muun muassa uudenlaista pullotusteknologiaa. Internetiin yhdistetty älykäs pullonavaaja voisi kertoa reaaliajassa, missä ja miten olutta kulutetaan. Pullo avattaisiin yhä käsin, mutta laite välittäisi wifin kautta panimoille tietoa, kuinka paljon heidän tuotteitaan menee ravintoloissa.

Innovaation avulla panimot voisivat panostaa yhä enemmän reaaliaikaiseen mainontaan ja markkinointiin.

Kanadan senaatti hyväksyi marihuanan viihdekäytön, laki astuu voimaan aikaisintaan elokuussa

Lähteet: Reuters