Vantaalle ensi keväänä tulevia kaupunkipyöriä ei voi pysäköidä Helsingin telineisiin – 500 pyörää tulossa ensi vaiheessa

Vantaalla aloitetaan kaupunkipyörien toimittajien kilpailutus. Tavoitteena on, että tulevaisuudessa pääkaupunkiseudun pyöräjärjestelmät sopisivat yhteen.

Kaupunkipyörät
Anniina Kostilainen, vihr. vpj., Vantaan tekninen ltk
Vantaan teknisen lautakunnan varapuheenjohtajan Anniina Kostilaisen mukaan tulevaisuuden tavoitteena on, että pääkaupunkiseudulle saadaan yhtenäinen pyöräjärjestelmä.Antti Kolppo / Yle

Ensi keväänä Vantaallakin poljetaan kaupunkipyörillä. Tavoitteena on naapurikaupunkeja edullisempi järjestelmä, jolta ei vaadita yhteensopivuutta Helsingin pyörien kanssa.

Aluksi Vantaalle olisi tulossa noin 500 pyörää.

– Mahdollisuuksien mukaan laajennetaan pyörien määrää myöhemmin, jos näyttää siltä ettei se ole riittävä, sanoo teknisen lautakunnan varapuheenjohtaja Anniina Kostilainen (vihr.).

Kostilaisen mukaan ainakin Tikkurilan asemalle ja Myyrmäkeen on tulossa pyöriä. Kaupunkipyöräasemia voisi lautakunnan mukaan myös hyödyntää yksityishenkilöiden pyöräpysäköinnissä.

"Pitkällä tähtäimellä yhtenäinen järjestelmä "

Yhteensopivuutta Helsingin kaupunkipyörien kanssa ei vaadita. Lautakunta perustelee ehdotusta sillä, että välimatka kaupunkien asemien välillä on monessa paikassa liian pitkä.

– Jos lähtisimme pelkästään siitä, että järjestelmä olisi yhteensopiva Helsingin järjestelmän kanssa, niin se rajaisi hyvin paljon toimittajia. Pitkällä tähtäimellä tavoitteena olisi kuitenkin laatia pääkaupunkiseudulle yhtenäinen järjestelmä, Kostilainen sanoo.

Kaupunkipyöriä telineissä Helsingin Vallilassa
Helsingissä poljettiin viime vuonna ennätysmäärä matkoja, keskimäärin 14 matkaa päivässä pyörää kohden.Antti Kolppo / Yle

Kostilainen muistuttaa, että voi hyvin käydä niin, että Vantaan pyörät toimittajaa sama toimija kuin Helsingissä.

Hinnoittelua ei myöskään ole vielä lyöty lukkoon.

– Haluamme mahdollisimman joustavan järjestelmän, mutta toki haetaan järjestelmää, johon voisi linkittää matkakorttin ja mahdollisesti myös mobiilimaksamisen, sanoo Kostilainen.

Kaupunkipyörien sopimuskaudeksi kaavaillaan alustavasti 6–7 vuotta, koska tällöin Vantaan pyöräjärjestelmä uudelleenkilpailutettaisiin samaan aikaan naapurikaupunkien kanssa. Tämä mahdollistaisi uuden seudullisen järjestelmän hankinnan yhteistyössä Espoon ja Helsingin kanssa.

Kaupunkilaiset voivat kesän aikana osallistua hankintaprosessiin sijaintipaikkoja ehdottamalla. Ehdotuksia otetaan vastaan verkkokyselyn avulla. Kysely avataan myöhemmin kesällä.

Lue myös:

Kipinä kaupunkipyöriin syttyi taas Vantaalla – omat pyörät jo ensi kesäksi? (siirryt toiseen palveluun)

Myös Vantaa harkitsee kaupunkipyöriä