Jatkosodan alussa pudotetun pommikoneen etsinnät tuottivat tulosta Rantasalmella: Vainajia, patruunoita ja koneen osia

Neuvostoliittolaisen SB-2 pommikoneen tunnistelaatta löytyi ensimmäisenä kaivauspäivänä. Löytö ja kaivaukset tehtiin suomalais-venäläisenä yhteistyönä.

pommikoneet
Rantasalmelta löytyneitä neuvostoliittolaisen pommikoneen osia ja muuta jäämistöä.
Henrietta Nyberg / Yle

Ismo Mikkonen johtaa Rantasalmella kuuden hengen suomalais-venäläistä etsijäryhmää. Nyt metsästä on kaivettu esiin pommikoneen palasia, konekiväärin patruunoita, lentokoneen miehistön varusteiden osia ja kahden neuvostoliittolaisen sotavainajan jäänteitä.

Löytö on poikkeuksellisen laaja.

– Viikon olemme tehneet tässä paikassa kaivauksia mutta vielä olisimme voineet jatkaa jos olisimme halunneet löytää jotakin lisää, kertoo Mikkonen.

Rantasalmen etsinnät ovat suomalais-venäläistä yhteistyötä. Yhteistyö perustuu vuonna 1992 tehtyyn Suomen ja Venäjän väliseen valtiosopimukseen. Luvat Rantasalmen etsinnöille on lisäksi saatu paikallisviranomaisilta, maanomistajilta ja Sotavainajien vaalimisyhdistykseltä Helsingistä.

Apua tunnistamiseen Venäjältä

Etsintätyötä tehdään käsivoimin. Apuna lentokoneiden putoamis- ja sotilaiden hautapaikkojen paikantamisessa käytetään metallinpaljastimia.

– Monesti maastoon on jäänyt sotilaiden varustuksesta pieniä metalliosia ja usein lentokoneiden jäännökset ovat hautautuneet syvälle maan alle, kertoo Mikkonen.

Rantasalmelle kesäkuussa 1941 pudonneen neuvostoliittolaisen SB-2 pommikoneen tunnistelaatta löytyi jo ensimmäisenä kaivauspäivänä.

Vasemmalta: Ilkka Mikkonen, Oleg Stolepov, Juha-Matti Innanen ja Nina Stolepova.
Vasemmalta: Ilkka Mikkonen, Oleg Stolepov, Juha-Matti Innanen ja Nina Stolepova.Henrietta Nyberg / Yle

– Moskovassa on tarkat sota-arkistot ja sieltä saimme selvitettyä, mikä kone on kyseessä. Samasta listasta saimme lentokoneessa olleiden sotilaiden tiedot nimistä, syntymäpaikoista ja sotilasarvoista lähtien, Mikkonen sanoo.

Kolmepaikkaisen pommikoneen kyydissä on ollut pilotin eli ohjaajan lisäksi tähystäjä ja konekivääriampuja. Yksi heistä pelastautui osuman saaneesta koneesta laskuvarjolla, mutta joutui Mikkosen mukaan myöhemmin suomalaisten sotavangiksi.

Etsintöjä perimätiedon varassa

Raskaassa polttoaine- ja ammuslastissa olleet neuvostoliittolaiset pommikoneet suuntasivat kesäkuussa 1941 kohti Joroisten lentokenttää, mutta eivät koskaan päässeet perille. Suomalaisten Fiat-lentolaivue pudotti suurimman osan hyökkäykseen osallistuneista 15 pommikoneesta.

– Suomalaisten lentokoneet nousivat ilmaan kun saivat hälytyksen. Mittelö käytiin 2-3 kilometrin korkeudessa ja sillä kertaa suomalaiset selvisivät ilman ihmistappioita, kertoo Mikkonen.

Osia sodanaikaisesta lentäjän laskuvarjosta.
Osia sodanaikaisesta lentäjän laskuvarjosta.Henrietta Nyberg / Yle

Suuret pommikoneet aiheuttivat pudotessaan meteliä ja sytyttivät tulipaloja. Alueella asuneet siviilit dokumentoivat putoamispaikkoja jo silloin ja sijainteja on kerrottu perimätietona myöhemmille sukupolville.

Rantasalmelle putosi samana kesäkuisena päivänä myös toinen neuvostoliittolaisten pommikone. Koneen jäännökset on jo löydetty. Sen miehistön hautapaikan etsintöihin Mikkonen ryhmineen lähtee suullisen tiedon varassa.

– Hautapaikka on perimätiedon mukaan merkitty aikanaan puisella ristillä, jonka poikkipuu on lyöty kiinni naulalla. Ehkä sen naulan voisi löytää täältä metsästä metallinpaljastimen avulla.