Yritykset rekrytoivat varusmiehiä paikkaamaan alan kuljettajapulaa – ikä suurimpana esteenä

Kuljetusalan työntekijäpula on saanut yritykset keskittämään katseensa puolustusvoimiin. Esimerkiksi Porin prikaatista valmistuu satoja potentiaalisia työntekijöitä vuosittain.

varusmiehet
Sotilas ajaa rekkaa
Juha Korhonen / Yle

Kuljettajapulasta kärsivät yritykset rekrytoivat työvoimaa suoraan armeijasta. Ne ovat kiinnostuneita pestaamaan varusmiehiä, jotka ovat saaneet puolustusvoimien kuljettajakoulutuksessa täyden ammattipätevyyden alalle.

Porin prikaatissa koulutetaan vuosittain noin 800 varusmiestä kuljettajiksi. Heistä vajaa puolet saa myös yhdistelmäajoneuvokoulutuksen. Sen pohjalta voi lähteä ajamaan täysimittaista yhdistelmää heti armeijan jälkeen, jos on täyttänyt 21 vuotta.

Tämä kiinnostaa myös kuljetusyrityksiä, jotka kyselevät säännöllisesti uutta työvoimaa puolustusvoimista.

– Kuljetusliikkeet ovat halukkaita rekrytoimaan ja tulemaan paikanpäälle kertomaan tarjolla olevista työpaikoista. Olemme suhtautuneet toiveisiin myötämielisesti ja työnantajia on kutsuttu erillisiin rekrytointitilaisuuksiin puhumaan, Porin prikaatin yliluutnantti Tuomo Koivisto kertoo.

Ikäraja alemmas?

Puolustusvoimien kouluttamien kuljettajien rekrytointi tyssää kuitenkin usein ikärajaan. Kuljetusyrittäjien etujärjestö SKAL toivoo, että ikäraja laskettaisiin 18 vuoteen, jotta varusmiehet eivät ehtisi karata kotiuttamisen jälkeen muille aloille.

Jääkäri Mika Loijas täyttää 21 ensi vuoden maaliskuussa. Hän malttaa odottaa siihen asti, että ura mieluisalla alalla aukeaa.

– Isolla autolla ajaminen on se juttu, mistä pääsen fiilikseen, hän toteaa.