Ratikalla pääsee ensi vuosikymmenellä Helsingin Sompasaaresta Kalasataman ja Vallilanlaakson läpi Pasilan rautatieasemalle 15 minuutissa

Raitiotielinjaus toteutetaan viherratana, jonka ei pitäisi pompata muusta maisemasta niin rajusti kuin esimerkiksi tierakenne.

raitioliikenne
Ilmakuva Vllilan siirtolapuutarhasta
Raitiovaunun reitti kulkisi Vallilanlaaksossa siirtolapuutarhan vierestä. Tätä on vastustettu voimakkaasti.Antti Kolppo / Yle

Nostokurjet niiaavat Kalasataman työmailla tiuhaan tahtiin. Alueella rakennetaan nyt rajummin kuin koskaan: tänä vuonna aloitetaan yli tuhannen asunnon rakennustyöt.

Ensi vuosikymmenellä Kalasataman työmaat rauhoittuvat, ja alueen läpi kolkkaa metron ja linja-autojen lisäksi myös ratikka. Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi noin 80 miljoonan euron rakentamisen keskiviikko-illan kokouksessaan.

Karttagrafiikka tulevaisuuden raitiovaunulinjauksista Helsingissä Pasilan ja Kalasataman välillä.
Yle Uutisgrafiikka, lähde: Helsingin kaupunginvaltuusto

Nurmeen naamioitu ratikkalinja palvelee kymmeniä tuhansia päivittäin

Vuosien varrella raitiolinjahanketta on vastustettu voimakkaastikin. Ratikkalinja kulkee Vallilan pittoreskia siirtolapuutarhaa nuollen aivan sen vierestä. Itse asiassa viisi vuotta sitten Helsingin kaupungin poliitikot kaatoivat suunnitelman bussiväylästä Vallilanlaakson halki. Tuolloin ajateltiin, että raitiotien olisi voinut toteuttaa bussilinjan viereen myöhemmin.

– Silloin oli tarkoitus enemmänkin johtaa busseja Arabianrannasta suoraan Pasilaan. Hanke kaatui siihen, että kadun vaikutus puistoon olisi ollut liian suuri, kertoo kaupungin projektipäällikkö Niko Setälä.

Tällä kertaa suunnitelma on rakentaa pelkkä raitiolinja, jolla ei sallita muuta liikennettä. Raitiotie toteutetaan nurmiratana, eli kiskot uppoavat maisemaan.

– Jos katsoo kauempaa, ei välttämättä edes huomaa että siinä menee raitiotie. Paitsi silloin kun vaunu kulkee, sanoo Setälä.

Mahdollinen raitiotien linja Valillan siirtolapuutarhan vieressä
Oikealla puolella kulkee pyöräilijöiden reitti Vallilan siirtolapuutarhan vieressä. Tähän mahdollisesti sijoittuisi myös raitiotie.Antti Kolppo / Yle

Kalasatamaan on tulossa 20 000 uutta asukasta ja useita tuhansia työpaikkoja. Kaikki tarvitsevat joukkoliikenneyhteyden paitsi keskustaan, myös muihin suuntiin, kuten Pasilaan. Samalla linja yhdistää kaarenomaisesti Kumpulan kampuksen ja Arabianrannan eteläosan Pasilaan.

Alkuvaiheessa ratikkalinjalla olisi ennusteen mukaan 24 000 matkustajaa arkisin, mutta matkustajamäärä voi nousta jopa 50 000:en, kun Kalasataman alue on valmis. Helsingin kaupungin arvion mukaan (siirryt toiseen palveluun) koko Kalasatama valmistuu vuoteen 2040 mennessä.