1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. tieliikenne

Nopeusrajoituksia rikotaan tietyömaiden ohituksissa räikeästi – Poliisi: ylinopeuksia jopa 20-kertaisesti normitiehen nähden eikä onnettomuuksilta vältytä

Tietyömaiden kohdalla sattuu vuosittain noin 500 onnettomuutta. Tavallisin on peräänajo.

Tietyömaiden kohdille määrätään yleensä alennetut nopeusrajoitukset liikenneturvallisuuden kohentamiseksi. Kuva Malmin liepeiltä Helsingistä. Kuva: Pekka Pantsu / Yle

Poliisi on huolestunut tietyömaiden kohdalla ajettavista ylinopeuksista. Sallitun ajonopeuden ylitykset voivat olla tietyömaan alueella rajusti yleisempiä kuin normaalilla tiellä.

Esimerkiksi nelostiellä Heinolassa alkuvuonna mitatut ylinopeudet olivat yli neljä kertaa yleisempiä tietyömaan alueella kuin muuten samalla tieosuudella alkuvuoden aikana. Helsingissä kehäykkösellä suhteelliset erot olivat vielä paljon suuremmat työmaan ja ei-työmaan välillä.

– Niissä on valtava ero. Jos katsomme samoja valvontapisteitä ennen tietyömaata ja sitten työmaan aikana, niin sen aikana ylinopeuksia voi olla 10 tai jopa 20 kertaa enemmän kuin muulloin. Toki nopeusrajoituskin on alhaisempi ja silloin ylinopeuksien määrä ylipäätänsä nousee, sanoo poliisin liikenneturvallisuuskeskuksen johtaja, ylikomisario Dennis Pasterstein.

Kuva: Yle Uutisgrafiikka

Työmaakohtaiset erot ovat kuitenkin suuria. Pastersteinin mukaan osassa tietyömaita noudatetaan yllättävän hyvin nopeusrajoituksia. Toisaalta on esimerkkejä, joissa joka neljäs ajoneuvo ajaa ylinopeutta. Näin esimerksi Nelostiellä Heinolassa alkuvuonna.

– Rajoituksia noudatetaan hyvin vaihtelevasti ja erot ovat nimenomaan työmaakohtaisia, eivät paikkakunnasta johtuvia. Paljon on merkitystä sillä, miten tietyömaa on merkattu, onko kaistoja kavennettu ja rakennettu esimerkiksi pientä mutkaa. Nämä tekijät eivät houkuttele ajamaan ylinopeutta, Pasterstein huomauttaa.

Kuolemia joka vuosi

Poliisi on huolestunut ohikulkijoiden ajotavoista, koska tietyömaiden alueilla sattuu vuodessa noin 500 liikenneonnettomuuta. Niissä loukkaantuu noin 150 ja kuolee kolme tai neljä joka vuosi. Onnettomuuksien määrä on ollut laskussa 2010-luvulla, mutta loukkaantuneiden ja kuolleiden luvut ovat pysyneet samoissa suuruusluokissa.

Kuva: Yle Uutisgrafiikka

– Tavallisin onnettomuus on peräänajo päiväsaikaan. Yöllä yleisin on tieltä suistuminen. Ajetaan liian kovaa eikä shikaanissa tai muussa vastaavassa poikkeusjärjestelyssä pysytä tiellä.

Pääosin onnettomuuden uhrit ovat tielläliikkujia, mutta riski on suuri myös tietyömaiden duunareilla.

– Joillain työmailla vahvat betoniesteet suojelevat tietyöntekijöitä, mutta esimerkiksi asfalttityömailla ei ole minkäännäköisiä suoja-aitoja ja muita suojaamassa työntekijöitä, ja ne on toki vaarallisempia työntekijöille kuin hyvin suojatut työmaat, Pasterstein sanoo.

Kuva: Yle Uutisgrafiikka