Panimoita on Suomessa jo sata, joten massasta täytyy erottua – pieni pohjalaispanimo haluaa oluidensa olevan erikoisempia kuin muilla

Sadan panimon raja ylitettiin Suomessa toukokuussa. Pienpanimoyrittäjä uskoo, että määrä ei enää kovin paljon kasva.

Pienpanimo
Daniel Löf paketoi olutpulloja laatikkoon.
Jacobstads-panimo toimii Pohjanmaalla Uudessakaarlepyyssä. Toistaiseksi se on Daniel Löfille sivutyö, mutta hänen tavoitteenaan on siirtyä täyspäiväiseksi yrittäjäksi.Jarmo Panula/Yle

Kun pohjalaispanimo Jacobstads tuli markkinoille, yksi heidän ensimmäisistä oluistaan kantoi nimeä Dasher. Se oli niin kitkerä, että tavalliseen kauppaolueen tottuneet kammoksuivat sitä. Samalla olutharrastajat kuitenkin kiinnostuivat.

Oluen harvinaislaatuisuus on todistettavissa jopa numeroilla. Oluen kitkeryyttä nimittäin mitataan erityisellä IBU-arvolla, joka Dasherin alkuperäisversiossa oli yli sata. Myydyimmissä kotimaisissa oluissa sama lukema on alle 20.

– Vastaavaa olutta ei ollut lähialueeltamme edes saatavilla. Ensivaikutelma oli monien mielestä aika mielenkiintoinen, kertoo Jacobstadsin yrittäjä Daniel Löf.

"Voi jopa olla, että panimoiden määrä alkaa laskea"

Halu erottua on ollut Jacobstadsille eduksi. Esimerkiksi olutharrastajien suosiman Untappd-sovelluksen käyttäjät ovat arvioineet Jacobstadsin 15 parhaan suomalaispanimon joukkoon.

Erottuminen on myös välttämätöntä. Suomessa ylitettiin (siirryt toiseen palveluun) toukokuussa jo sadan panimon raja. Jopa Jacobstadsin kotikaupungissa, alle 8 000 asukkaan Uudessakaarlepyyssä, panimoita on kaksi.

– En tiedä osaisimmeko tehdä olutta millään muulla tavalla. On meidän ydinosaamistamme tehdä sellaista olutta, että se on jo melkein liian provokatiivista, Löf sanoo.

Kilpailu alalla on kovaa. Pienpanimoiden osuus Suomen olutmyynnistä on yhä pieni, joten panimot kamppailevat toisiaan vastaan kauppojen hyllypaikoista ja ravintoloiden hanoista. Löfin mukaan uusien panimoiden perustamistahti onkin jo hiipunut.

– En usko, että niitä tulee koskaan olemaan paljon sataa enempää. Voi jopa olla, niiden määrä alkaa laskea.

Markkinaa tarvitaan suuremmilta panimoilta

Jacobstads työllistää tällä hetkellä vain Löfin itsensä ja hänellekin se on yhä sivutyö. Tavoitteena on kuitenkin luoda Pohjanmaalle työpaikkoja.

Alan voi katsoa olevan muuttumassa suotuisammaksi, sillä esimerkiksi Kesko tiedotti (siirryt toiseen palveluun) keväällä kotimaisten erikoisoluiden myynnin kasvusta. Myös Alko kertoi alkuvuodesta, että alkoholimyynnin painopiste on siirtymässä kohti kalliimpia tuotteita.

– Joillekin pienpanimon perustaminen voi olla jopa romanttinen idea. Kahden ja puolen vuoden kokemuksella voin sanoa, että tämä on kuitenkin rankka työ. Mitään ei tapahdu itsestään, Löf sanoo.

Erikoisiin erikoisoluisiin keskittymällä Jacobstads on saanut uskollisia asiakkaita. Toisaalta Löf miettii, onko se myös rajannut heidän asiakaskuntaansa. Hän kuitenkin uskoo, että hiljalleen yhä enemmän ihmisiä siirtyy pienpanimo-oluiden pariin.

– Kilpailun ei pidä jäädä pienpanimoiden keskinäiseksi. Meidän täytyy saada markkinaa suuremmilta.