Ilmavoimien juhlalentonäytöksen hintalappu: noin 650 000 euroa – kerosiini ja talkoolaisten palkkiot suurimmat rahareiät

Lentonäytöksen menestymiseen vaikuttaa merkittävästi sää: Tikkakoskella yleisöä helli vaikuttavan näytöksen lisäksi aurinkoinen sää. Yleisöä satavuotisjuhlallisuudet keräsivät lähes 30 000, mikä riittää kulujen kuittaamiseen.

Kotimaa
Midnight Hawks.

Ilmavoimien 100-vuotislentonäytös viikonloppuna sai paljon huomiota ja keräsi yleisöltä suitsutusta etenkin sosiaalisessa mediassa. Jyvässeudulla on lentokoneiden ääntä riittänyt vielä maanantaillekin, kun viimeiset koneista lähtivät kotimatkalle.

Tapahtuman järjestäneen Suomen Ilmailuliiton mukaan kaksipäiväisen komeuden tarkka hintalappu ei ole vielä tiedossa, mutta "näppiarvio" on, että kulut nousevat 650 000 euroon.

– Sen voin ilokseni sanoa, että tällä kertaa näytös todennäköisesti meni plussalle. Liitolla on kokemuksia myös niistä näytöksistä, että vastuuta on jouduttu kantamaan. Voimme olla tyytyväisiä tulokseen, toiminnanjohtaja Timo Latikka sanoo.

Laskuvarjohyppääjä ja iso Suomen lippu.
Laura Tolonen / Yle

Latikan mukaan aikaisemmat epäonnistumiset ovat olleet vain taloudellisia: vaikka näytös olisi hyvä, sen seuraaminen sateisessa säässä ei yleisöä houkuttele.

Mahdolliset voittorahat käytetään Latikan mukaan suomalaisen harrasteilmailun edistämiseen.

Kun se (Fokker D.VII) omia, pieniä koukeroitaan tuossa väänsi, niin ihmiset olivat ihmeissään, että voiko noin ylipäätään edes lentää.

Johtaja Arto Kupiainen

Näytöksen suurimmat rahareiät ovat lentokoneiden polttoaineet ja talkoolaisten palkkiot. Kerosiinin hintaa Latikan mukaan ei voi sanoa ennen kuin kaikki kulut on lyöty kirjanpitojärjestelmään.

Talkoolaisia tapahtuma työllisti kaikkiaan noin 200, ja palkkiot maksetaan heidän edustamilleen kerhoille, yhdistyksille ja muille tahoille.

"Hienointa ja mahtavinta mahdoton sanoa"

Myös lentonäytöksen johtajalla Arto Kupiaisella on hymy herkässä: näytös onnistui hienosti. Ilmavoimien satavuotisen historian kunniaksi näytillä oli niin historia, nykyisyys kuin tulevaisuus.

– Hienointa ja mahtavinta esitystä on mahdotonta edes sanoa, koska viikonloppuun mahtui niitä useita. Kuljeskelin yleisön joukossa ja yritin haistella, tuleeko kohahduksia. Kyllähän se niin on, että Midnight Hawks teki hienon show´n, se varmasti herätti savuineen kaikkineen paljon huomiota.

Lauantaina myytiin 16 000 lippua, mutta sitten tuli toppi. Näytös myytiin loppuun iltapäivällä.

Johtaja Arto Kupiainen

Kupiaisen mukaan monia muitakin onnistumisia viikonloppuun mahtui, kuten näytöksen vanhin kone Fokker D.VII ensimmäisen maailmansodan ajalta.

– Kun se omia, pieniä koukeroitaan tuossa väänsi, niin ihmiset olivat ihmeissään, että voiko noin ylipäätään edes lentää.

F-35 Tikkakoskella
Laura Tolonen / Yle

Pieni harmistuksen aihe Kupiaisen mukaan oli, kun muutama konetyyppi jäi kokonaan näkemättä, koska ne eivät teknisten hankaluuksien vuoksi päässeet edes paikalle.

– Lauantain hankalan sivutuulen vuoksi myös muutamien vanhojen koneiden esityksiä jouduttiin perumaan.

Suurin vastoinkäyminen koettiin, kun Midnights Haws -näytökseen osallistuneen koneen rengas rikkoutui nousussa. Kun kone laskeutui, se jäi niin lähelle kiitorataa, että lauantaina näytös jouduttiin jättämään kesken.

Loppuunmyydyssä näytöksessä ruuhkia

Kahden tapahtumapäivän yleisömäärä oli lähes 30 000.

Lentonäytöksen johtaja Arto Kupiaisen mukaan etukäteen molempien päivien laskennalliseksi yleisömääräksi päätettiin 12 000. Viranomaisen luvalla lukua saatiin hieman ylittää.

– Lauantaina myytiin 16 000 lippua, mutta sitten tuli stoppi. Näytös myytiin loppuun iltapäivällä.

Alkuperäisten suunnitelmien ylittyminen hieman kostautui, sillä vesi- ja ruokapisteille sekä vessoille muodostui erittäin pitkät jonot.

Yleisöä Ilmavoimien tapahtumassa.
Laura Tolonen / Yle

Toiminnanjohtaja Timo Latikan mukaan lauantain ja sunnuntain välisenä yönä näytösalueelle hankittiinkin lisää vesipisteitä ja aitoja.

Sunnuntaina yleisöä oli lähelle 12 000 ja palvelut Kupiaisen mukaan pelasivat, eikä hänen korviinsa tietoja isoista ongelmista ole tullut.

– Sen me tiesimme jo etukäteen, että liikenne tulee olemaan ongelma, ja sitä se oli lauantaina. Lentoasema sellaisessa paikassa, että oli vaikea keksiä loistavaa ratkaisua.

Ongelmista huolimatta yleisö oli Kupiaisen mukaan lauantainakin hyvällä mielellä.

– Aurinko paistoi, lentokoneet lensivät, tunnelma oli mukava.

Kupiainen uskoo, että juhlalentonäytös on ensi vuonnakin luvassa jossain päin maata, kun Suomen Ilmailuliitto täyttää 100 vuotta.