Ei vielä alle viiden tunnin junamatkaa – Helsinki–Oulu-väli on VR:lle haasteellinen

Pääradan miljardi-investonti on jäänyt kesken, joten alle viiden tunnin aikatauluihin ei toistaiseksi päästä. VR lupaa nopeuttaa Oulu-Helsinki -matkustusaikatauluja hieman loppuvuodesta.

rautatieliikenne
Oulun rautatieasema.
Matkustajamäärä raiteilla Oulusta Helsinkiin kasvoi viime vuonna.AOP

Helsinki-Oulu -välisen junaradan yli kymmenen vuotta jatkunut perusparannus ei vieläkään ole lyhentänyt matka-aikaa luvattuun alle viiteen tuntiin.

Pääradan kapasiteetti on täynnä varsinkin ruuhka-aikoina. Tarvittava kaksoisraide yltää pohjoisessa vasta Ylivieskaan, ja kolmannen raiteen puute Tampereen eteläpuolella hidastaa myös pohjoisen liikennettä.

Junarata.
Osa matkustajista on sitä mieltä, että juna-aikataulut aiheuttavat VR:lle haasteita.AOP

Matka-aikoja on kuitenkin saatu lyhennettyä jo kymmenillä minuuteilla. Uudet aikataulut yhdessä hinnoittelu-uudistuksen kanssa ovat nostaneet Oulun rautatieaseman matkustajamäärät miljoonaluokkaan, samalle tasolle Oulun lentoaseman matkustajamäärien kanssa.

Vuonna 2017 VR:n matkustajamäärät Helsinki-Oulu –välillä kasvoivat peräti 48 prosenttia, tosin kesällä monet lentomatkustajat siirtyivät raiteille Oulun lentoaseman oltua kuukauden päivät kiinni peruskorjaustöiden vuoksi.

Kansalaiset odottavat

Osa matkustajista kokee, että jo nykyisissäkin aikatauluissa on VR:lle haasteita. Kempeleläiset Riku Kukkola ja Tuula Kyöstilä odottelevat junaa uudella, 15 miljoonaa euroa maksaneella Kempeleen asemalla. Kyöstilä ei ole huomannut matka-aikojen lyhentymistä tähän astisten rataremonttien jälkeen.

– Aika paljon tulee käytettyä lentokonetta, Tuula Kyöstilä tunnustaa.

Kukkolaa sen sijaan sapettaa, että VR:llä on hänen havaintojensa perusteella ollut vaikeuksia pitää kiinni nykyisistä aikatauluista.

– Junat ovat myöhästelleet puolentoista vuoden ajan joka kerran, kun lapset ovat kulkeneet etelään tai etelästä pohjoiseen päin, Riku Kukkola puuskahtaa.

Ruukin asemalta Ouluun matkustava Tuomas Tuori sen sijaan on tyytyväinen jo nykyisiinkin matka-aikoihin.

– Tämä on paljon mukavampaa kuin autolla kulkeminen, mies vakuuttaa.

Lisää matkustajapaikkoja pääradalle

VR aikoo nopeuttaa Oulu-Helsinki -väliä loppuvuodesta vajaasta kuudesta tunnista reiluun viiteen tuntiin.

VR:n kaukoliikenteen suunnittelujohtaja Juho Hannukainen kertoo, että Liikennevirasto tekee ensin paljon ratatöitä Seinäjoki-Kokkola-Oulu -välillä etenkin viikonloppuisin.

– Rata on jo nopeutunut. Joulukuussa on mahdollisuus lyhentää matka-aikoja lisää, kun ratatyöt saadaan loppuun, Juho Hannukainen ennakoi.

Juna
VR kehittää muun muassa myyntijärjestelmää ja uudistaa eräitä vaunuosastoja.Jyrki Lyytikkä / Yle

Junien matkustajakapasiteettia parannetaan tänä ja ensi vuonna lisäämällä ruuhkajuniin kaksikerrosvaunuja. Yksi uusi vuorokin on luvassa. Hannukainen kertoo, että elokuussa aloittaa uusi lauantain lisävuoropari Seinäjoki-Oulu -yhteysvälille.

– Päärata on todella täynnä ruuhka-aikoina, mutta tiettyihin rakoihin on mahdollista lisätä vielä junia, Hannukainen arvioi.

VR aikoo kohentaa matkustajien palvelukokemusta muun muassa kehittämällä myyntijärjestelmää ja uudistamalla eräitä vaunuosastoja sekä ravintolavaunuja. Säästölippuja myydään jatkossa myös makuupaikoille

Lisärahoitusta etsitään EU:sta

Pääradan vuonna 2007 alkaneesta miljardi-investoinnista on tähän mennessä valmista noin 880 miljoonan euron edestä. Eduskunnan liikennevaliokunnan varapuheenjohtajana toiminut Mirja Vehkaperä (kesk.) kokee, että päättäjillä on valiokunnassa selkeä kuva pääradan ongelmista.

– Viiden tunnin alitusta saadaan vielä odottaa. Pääradan kapasiteetti ei yksinkertaisesti riitä. Sinne tarvitaan lisää raidepareja eteläpäähän ja kaksoisraide Ylivieska-Oulu välille, Vehkaperä toteaa.

Europarlamentissa työtään aloittava Vehkaperä kiirehtii Suomen hallitukselta periaatepäätöstä pääradan parantamisesta aina Ruotsiin asti, jotta hankkeelle oli neuvoteltavissa EU-rahoitusta hankkeelle.