Wasalandia on koko Vaasan matkailun murhe – "Vuokrasopimus edellyttää, että vuokra-alue täytyy pitää hyvässä ja siistissä kunnossa "

Lukuisat tapahtumat ja laivaliikenteen kehittyminen ovat lisänneet Vaasan houkuttelevuutta matkailukohteena. Yksi murhe kuitenkin on: espanjalaisomistuksessa oleva entinen huvipuisto Wasalandia.

Wasalandia
Wasalandian seinä
Anna Wikman / Yle

Vaasan kesä on täynnä tapahtumia. Festivilla ja YleXPop ovat jo onnistuneesti takana ja edessä on muun muassa jalkapallon nuorten EM-kilpailut. Visit Vaasan toimitusjohtaja Max Jansson hymyileekin tyytyväisenä. Alkukesä on ollut onnistunut.

Janssonin mukaan viimeiset kolme vuotta ovat olleet hyvin nousujohteisia. Turisteja on saapunut hyvin esimerkiksi Saksasta, Italiasta ja Aasian maista ja hotellit ovat täyttyneet.

Monet turistit saapuvat Vaasaan meriteitse ja matkalla satamasta kaupunkiin heidät vastaanottaa Wasalandian "aavekaupunki", entinen huvipuisto. Tämä ei matkailun asiantuntijoita eikä kaupunkia ilahduta.

–Vaskiluodon sillan yli kun mennään, niin vastassa on Suomen kaunein kaupunki, mutta siltaa ennen, niin kyllähän täällä tekemistä olisi, Wasalinen toimitusjohtaja Peter Ståhlberg toteaa.

Wasalandian tulevaisuus

Kun huvipuisto Wasalandian ovet sulkeutuivat lopullisesti kolme vuotta sitten, oli se Vaasalle iso matkailullinen kolaus.

Monella oli suunnitelmia alueen uudelleenkäytöstä. Pisimmälle suunnitelmissa pääsi puistorakenteiden hyödyntämistäkin suunnitellut Craft Park. Nämä haaveet kuitenkin jouduttiin torppaamaan, kun mahdollisten rahoittajien usko lähes yksityisvetoiseen hankkeeseen ei riittänyt.

Tällä hetkellä Wasalandian omistajan Aspro Parksin ja Vaasan kaupungin väliset neuvottelut ovat ottaneet takapakkia. Kaupunki ja Aspro ovat yrittäneet sopia Wasalandian alueen vuokrasopimuksen purkamisesta, mutta Aspro ei siihen ole suostunut. Ja kun vuokrasopimus on voimassa vielä parikymmentä vuotta, ei näivettyvän alueen tulevaisuus näytä hyvältä.

Vaasan kaupungingeodeetti Osmo Ovaska ei tiedä, mikä olisi ratkaisu pattitilanteeseen.

– Vuokrasopimus edellyttää, että vuokra-alue täytyy pitää hyvässä ja siistissä kunnossa. Me ollaan oltu huolissaan, että mitä tälle tapahtuu. Vandalismi näkyy ja aika aavemainen paikka tämä on, Ovaska toteaa.

Voisiko Asprolle langettaa sanktioita, mikäli aluetta ei hoideta kuntoon?

– Jatkamme keskusteluita Aspron kanssa ja yritämme löytää sovun, mutta jos vuokra-alue jätetään huonolle hoidolle, niin on kaksi linjaa, mitä voidaan miettiä. Vuokralain mukaan alue on pidettävä hyvässä kunnossa. Se voi olla irtisanomisperuste, mutta se edellyttää kuitenkin oikeuskäsittelyä. Myös kaupungin rakennusviranomainen voi riippumattomana tahona valvoa kaikkea rakentamista ja maisemaa. On oikeus puuttua, jos rakennukset aiheuttavat vaaraa tai ne rumentavat kaupunkikuvaa, Ovaska kertoo.

Huvipuiston vanhat rakennukset pystytään pääosin hyödyntämään elämyspuistossakin.
Wasalandian vanhoja rakennuksiaHans-Mikael Holmgren/Yle

Asioita voi pyrkiä laittamaan uhkasakon voimalla kuntoon. Ovaska toivoo, että Espanjassa pian päätettäisiin, mitä alueella tapahtuu.

– Toivon, että me saadaan asiat pikkuhiljaa kuntoon. Toivottavasti meillä on ensi kesänä jotain uutta toimintaa täällä, Visit Vaasan toimitusjohtaja Max Jansson toteaa.

Nykyään alueella näyttää lohduttomalta, sillä alueella on tapahtunut paljon ilkivaltaa.

– Kyllä sitä toivoisi, että vanhemmat vähän vahtisivat, mitä lapset tekee. Täällä pitäisi olla vartiointi 24/7. Kun tätä kokonaisuutta katselee, niin kyllä täälä niin hirveältä näyttää, Jansson toteaa.

Mikäli kaupunki itse purkaisi rakennukset pois, olisivat kustannukset kaupungille arvioiden mukaan noin 350 000 - 400 000 euroa.

– Haluamme edetä kuitenkin sopimusten mukaisesti. 400 000 on kuitenkin iso summa verorahaa, Ovaska kertoo.

Wasalandia edelleen tunnettu brändi

Joitain vuosia sitten myös Merenkurkun laivaliikenteen tilanne näytti kurjalta. Rahti kyllä liikkui, mutta turistit eivät. Nyt tilanne näyttää huomattavasti paremmalta. Turistit erityisesti Norjasta ja Ruotsista ovat löytäneet laivaliikenteen. Wasaline on satsanut laivaliikenteessä viihtyvyyteen ja markkinointiin.

– Rahaa on satsattu paljon myös ruokakonseptin kehittämiseen. Meillä on myös paljon teemaristeilyjä. Esimerkiksi mummo-lapsi -risteily oli lähes täyteen varattu, Ståhlberg kertoo.

Juuri laivaliikenteen vuoksi Ståhlberg onkin huolissaan Vaskiluodon imagosta.

– Wasalandia oli ennen erittäin tärkeä ja toi alueelle matkustajia. Wasalandia on hyvin tunnettu brändi vieläkin. Jos alue olisi paremmassa kunnossa, niin tämä olisi kaikille parempi.

Jansson, Ovaska ja Ståhlberg ovat kaikki yhtä mieltä, että alueelle saisi vaikka mitä.

– Vastaavanlaista huvipuistoa ei kannata tehdä, koska meillä on niin lähellä Powerpark. Jonkinlainen elämyskeskus tänne pitäisi kuitenkin saada. Liikennettä täällä on niin paljon, että tuskin tähän taloja tulee, Jansson pohtii.