Jäätelötehtaat lisäsivät kierroksia lämpimän alkukesän siivittämänä – myös Valio päätti tulla takaisin bisnekseen

Fronerin Turengin jätskitehdas on valmistanut tähän mennessä jo yli 10 prosenttia enemmän jäätelöä kuin viime vuonna vastaavaan aikaan verrattuna.

jäätelö
On jäätelö hyvää kun yksin syö.
Henrietta Hassinen / Yle

Jos hellekelit jatkuvat juhannuksen jälkeen, jäätelön myynnissä rikotaan edellisen kesän myyntiluvut mennen tullen. Pitkät jonot jäätelökioskien edessä todistavat myynnin sujuneen toukokuusta lähtien erinomaisesti.

– Aurinko on jäätelön paras myyntimies. Täytyy kuitenkin muistaa, että kesää on vielä paljon jäljellä, Froneri Finlandin markkinointijohtaja Minna Brunberg sanoo.

Suomalaiset kovia jäätelönsyöjiä

Suomalaiset ovat kovia syömään jäätelöä. Suomi on jäätelönkulutuksessa Euroopan ykkönen: henkeä kohti kulutus on yli kaksitoista litraa, eli vuosittain Suomessa myydään noin 60 miljoonaa litraa jäätelöä.

Jäätelöbisnes ei ole mitään nappikauppaa. Ala on nihkeä kertomaan myyntinsä ja valmistuksensa tarkkoja määriä, mutta Fronerin arvion mukaan Suomen jäätelömarkkinan arvo on noin 400 miljoonaa euroa vuodessa.

Jos muiden valmistajien myynti ja tuotanto ovat nousseet samaa tahtia kuin Fronerin Turengin tehtaalla, tämän vuoden myyntiluvut voivat parantua jopa 40–50 miljoonalla eurolla. Edellyttäen siis, että loppuvuosi sujuu yhtä hyvin.

Esimerkiksi Fronerin Pingviinien kesäisen kioskimyynnin osuus on alle kymmenen prosenttia koko vuoden jäätelönmyynnistä. Valio ei ole mukana irtojäätelön kioskikaupassa.

Jäätelötötterö
Yle

"Jäätelöbisnes on muuttunut täysin"

Suomen jäätelöbisnes on kahden suuren valmistajan hallussa: Fronerin ja Unileverin.

Nestlé osti neljätoista vuotta sitten Valion jäätelöliiketoiminnan. Myöhemmin mukaan tuli englantilainen jäätelönvalmistaja, ja syntyi Froneri Finland. Ingmanin jäätelöt päätyivät puolestaan Unileverille.

Kaiken kaikkiaan toimijoita on alalla yli kaksikymmentä, ja pienten valmistajien määrä kasvaa jatkuvasti. Tuotevalikoimat ovat lisääntyneet, tarjolla on monenlaista tavaraa.

Alkuvuodesta myös Valio palasi jäätelömarkkinoille yhdellä uudella tuoteperheellään. Valio puhuu niin sanotuista herkuttelujäätelöistä, joita mainostetaan muun muassa laktoosittomuudella.

Valion kategoriajohtaja Jussi Mattsson kertoo, että koko jäätelöbisnes on muuttunut totaalisesti sen jälkeen, kun Valio lähti alalta 2004. Tuolloin ala oli pelkästään suurten valmistajien käsissä.

– Silloin Valio arvioi, etteivät jäätelöt kuulu ydinbisnekseen, mutta tilanne on muuttunut. Suomalaisille maistuu kylmä herkku läpi vuoden, ja meille tuli jatkuvasti kuluttajilta toiveita jäätelöistä. Haluamme olla mukana jäätelöbisneksessä, Mattsson sanoo nyt.

Jäätelöpalloja
Comstock

Jäätelöt ovat nykyään aikaisempia kalliimpia ja erikoisempia. Jäätelön sisällä on enemmän täytteitä ja kastikkeita. Valion mukaan niihin liittyy jokin juju.

Jäätelöihin on tullut samalla roimasti lisää erilaisia – ja erikoisia – makuyhdistelmiä. Valiolla on tarjolla muun muassa salmiakin ja chilin sekä mansikan ja basilikan yhdistelmiä.

– Vaikka kuluttajien ruokatottumusten pirstaloituminen on vahva trendi, johon myös jäätelötoimijat ovat vastanneet, ovat mansikka, vanilja ja suklaa silti yhä suomalaisten suosikkimaut, Fronerin markkinointijohtaja Minna Brunberg puolestaan kertoo.