Media keskittyy yhä harvempien käsiin: Kaleva ostaa jälleen nipun lehtiä, pönkittää asemaansa media-alan ykkösenä pohjoisessa

Yhtiö ostaa valtaosan muun muassa Pohjois-Suomessa toimivasta Joutsen Media Oy:stä. Tietokirjailijan mukaan ostaminen on keino pärjätä kansainvälisillä markkinoilla.

media-ala
Sanomalehti Kaleva ilmestyy Oulussa.
Sanomalehti Kaleva ilmestyy Oulussa.Risto Degerman / Yle

Kaleva ostaa valtaosan pohjoissuomalaisen Joutsen Median toiminnoista. Kaupan myötä Kalevan omistukseen siirtyvät paikallislehdet Koillissanomat, Iijokiseutu, Pudasjärvi-lehti, Rantalakeus, Siikajokilaakso ja Oulu-lehti.

Kauppaan kuuluu myös Kolmiokirjan noin kuusikymmentä aikakauslehteä. Lisäksi Kalevan omistukseen tulevat osuudet Oulun Suorajakelu Oy:stä ja Koillis-Jakelu Oy:stä.

Kaleva on jo aiemmin hankkinut omistukseensa myös Alma Median Lapissa ilmestyvät lehdet, sekä sen kustantamat paikallislehdet Pohjois-Pohjanmaalla.

Suomenmaa säilyy Joutsen Medialla

Kaleva Oy:n toimitusjohtaja Juha Laakkosen mukaan pohjoissuomalaisen mediakentän hallinta on tapa vastata lehtialan murrokseen.

– Joillekin paperinen lehti on edelleen tärkeä, jotkut haluavat sisältöjä digitaalisesti. Vaikka digitaalisuus kasvaa, uskomme kuluttajan olevan se, joka päättää, minkä kanavan kautta hän sisältönsä lukee.

Laakkonen kertoo, että kipeiden päätösten jälkeen yhtiössä pyritään nyt kasvuun. Kaleva ilmoitti huhtikuussa yt-neuvotteluiden alkamisesta. Neuvottelut johtivat 11 henkilötyövuoden vähennyksiin ja 1,5 miljoonan euron säästöihin.

– Yt:t jättävät aina jälkensä. Olemme kuitenkin kasvuyhtiö, Laakkonen sanoo.

Joutsen Media Oy:n toimitusjohtaja Sauli Huikuri kertoo, että kaupan myötä lehtitoiminnossa olevat henkilöt siirtyvät vanhoina työntekijöinä Kaleva-konsernin palvelukseen.

– Lopulliset kauppakirjat tehdään Kalevan kanssa sen jälkeen, kun yhtiökokouksemme on hyväksynyt kaupan elokuussa.

Joutsen Media jatkaa Suomen Keskustan äänenkannattajan Suomenmaan julkaisemista. Lisäksi sen omistukseen jää toimitustiloja Helsinkiin, Ruukkiin, Liminkaan ja Pudasjärvelle.

Kotimaisilla medioilla vastassaan ulkomaiden mediajätit

Tietokirjailija, vuosina 2001–2009 Kalevan päätoimittajana toimineen Risto Uimosen mukaan Kalevan lehtikaupat ovat osa pidempää tavoitetta, jossa yhtiö pyrkii Pohjois-Suomen media-alan valtiaaksi.

Uimosen mukaan media-alan keskittyminen on luonnollista ja paikallismedioiden säilymisen kannalta tarvittavaakin.

Hän muistuttaa, että Kaleva sekä muut yhä enemmän digitalisoituvat kotimaiset mediat eivät kilpaile kuluttajien ajankäytöstä ainoastaan keskenään. Vastassa ovat Youtuben ja Googlen kaltaiset pohjoisamerikkalaiset mediajätit.

– Pienet toimijat eivät pärjää kansainvälisessä kilpailussa, joten lehtien ostaminen on mahdollisesti ainoa tapa edetä asiassa. Kysymys kuitenkin kuuluu, onko tämäkään tarpeeksi?

Uimosen mukaan Suomenmaan tilanteen kohdalla on mielenkiintoista nähdä, millä rahalla sen toiminta jatkuu.

– Oletan, että Joutsen Median muiden tuotteiden tuotolla on pystytty myös rahoittamaan Suomenmaata. Nyt rahoituksen jatkuminen on Suomenmaan ja Keskustan murhe, Uimonen toteaa.