Analyysi: Kaatuiko hallituksen sote-uudistus tämänpäiväiseen aikatauluriitaan? Päivät näyttävät loppuvan kesken Sipilän hallitukselta

Sote-riita repii hallituksen välejä. Kukaan ei taida tietää mitä kokoomus aikoo, kirjoittaa sosiaali- ja terveysasioiden erikoistoimittaja Tiina Merikanto.

Analyysit (Yle Uutiset)
Tiina Merikanto Näkökulma-kuva piirros
Stina Tuominen / Yle Uutisgrafiikka

Sosiaali- ja terveysvaliokunta ei pystynyt tänäänkään päättämään, jatkaako se työtään vielä heinäkuussa muun eduskunnan jäädessä kesätauolle.

Ennestäänkin tulehtunut valiokuntatyöskentely päättyi tänään ilmiriitaan.

Aikataulu-keskustelut jatkuvat juhannuksen jälkeen.

Pääministeri Juha Sipilän (kesk.) sanoi eilen STT:lle (siirryt toiseen palveluun), että nykyisen sote-aikataulun pitäminen vaatii sosiaali- ja terveysvaliokunnan mietintöluonnoksen valmistumista heinäkuun loppuun mennessä.

Kun näyttää selvältä, että pääministeri Sipilän toiveaikataulu ei toteudu, mitä voisi tapahtua.

Tehdäänpä ajatusharjoitus, miten sote-taival jatkuu tästä eteenpäin. Ensin pieni varoituksen sana lukijalle - kymmenen kohdan lista on monimutkainen, koska sote on viime vuodet ollut peliä aikataulujen kanssa. Voiko kaikki lopulta kaatua aikataulupeliin?

1. Sosiaali- ja terveysvaliokunta saa lausuntonsa valmiiksi elokuun lopussa. Tämä aikataulu olisi erittäin tiukka.

2. Eduskunta-arvioiden mukaan perustuslakivaliokunnalta menee lausunnon työstämiseen 5–7 viikkoa.

3. Perustuslakivaliokunta antaa lausuntonsa lokakuun alkupuolella. Jos perustuslakivaliokunta on niin tyytyväinen, ettei se edellytä mahdollisesti tehtäviä muutoksia enää uudelleen katsottavakseen, sosiaali- ja terveysvaliokunta viimeistelee mietintönsä perustuslakivaliokunnan antaman uuden lausunnon jälkeen.

4. Lait menevät äänestykseen eduskunnan suureen saliin loka–marraskuussa.

5. Lait voisivat astua voimaan ehkä marras- tai joulukuun alusta.

6. Tämä tarkoittaisi sitä, että maakuntavaalit järjestettäisiin eduskuntavaalien tai EU-vaalien yhteydessä huhti- tai toukokuussa 2019. Oikeuskanslerinviraston näkemyksen mukaan lakipaketin ja maakuntavaalien välillä pitää olla noin puoli vuotta aikaa.

7. Vaaleista tarvitaan vähintään yhdeksän kuukautta, että uudet maakuntavaltuustot ehtivät tehdä tarvittavat päätökset. Silloin oltaisiin alkuvuodessa 2020.

8. Maakuntien aloitus kesken vuotta ei kuitenkaan ole mahdollista verotuksen vuoksi. Ihmisten verotus ei voi vaihtua kesken vuotta.

9. Sosiaali- ja terveyspalvelujen siirto kunnilta maakunnille voisi tapahtua siis vasta 2021.

10. Alkaisivatko sote keskukset silloin 2023? Alunperin hallituksen esityksessä niiden piti aloittaa vuonna 2021. Tuoreessa hallituksen vastineessa ne aikataulutettiin vuoteen 2022.

Jos sote-palvelujen siirto kunnilta maakunnille siirtyy vuodella, voisi laskea, että sote-keskukset aloittaisivat vasta vuonna 2023.

Silloin ollaan jo seuraavankin hallituksenkin lopputaipaleella. Vaalit olisivat taas lähellä. Alottaisivatko sote-keskukset todellakin silloin?

Mitä pidemmälle sote- ja maakuntauudistus siirtyy sitä suuremmaksi kasvaa epävarmuus koko uudistuksesta. Esimerkiksi sosiaalidemokraateilla ja vihreillä (siirryt toiseen palveluun) on ollut halua muuttaa valinnanvapausmallia.

Sekin on hyvin mahdollista, että kokoomuksesta lipeää yhä enemmän kansanedustajia sote-paketin vastustajiksi tai että koko puolue tekee arvion, että sote-uudistusta ei voi hyväksyä tällä hallituskaudella.

Sote-uudistus astuu kokonaan uuteen aikaan, kun huhtikuussa 2019 järjestetään eduskuntavaalit. Ratkaisuja ovat mahdollisesti tekemässä uudet päättäjät. He ja hallitusneuvottelut ratkaisevat, millaisia muutoksia tehdään tai tehdäänkö niitä lainkaan.

Varsin yksimielisiä näytetään olevan jo siitä, että sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäjinä nykyiset kunnat ovat liian pieniä, eli jonkinlaiset suuremmat alueet lienevät joka tapauksessa tulossa, ovat ne sitten maakuntia tai itsehallintoalueita.

On syytä olettaa, että kun 190 järjestäjästä siirrytään alle 20 sote-järjestäjään, kustannuskehitystä on helpompi hallita. Parannuksia voi odottaa myös tiedon ja teknologian hyödyntämisessä. Suuremmat alueet myös parantavat edellytyksiä johtamisen ja henkilöstön osaamisen kehittämiseen.Näin myös valtiovarainministeriön valtiosihteeri Martti Hetemäki muistiossaan kirjoitti. (siirryt toiseen palveluun)

Seuraavat kuukauden näyttävät, mitä tästä kaikesta tulee. Vanhaa satua mukaillen: tuleeko takkia vai tuleeko vain tuluskukkaro. Vai tuleeko mitään?

Jätti-uudistuksen tekemisen ei voisi olettaa olevan tällaista: loputonta poliittista peliä ja vehtaamista aikataulujen ja muutosten kanssa. Kuitenkin sote-veteraanina olen oppinut, että tämän uudistuksen kohdalla kaikki voi olla mahdollista.

Toimittajana en ole ikinä nähnyt tällaista prosessia. Toivottavasti toista ei tule.

Ymmärrätkö mitä sote vaikuttaa sinuun? Kokeile Ylen pelillä?

Analyysi: Ministeriöt jättivät vastineensa perustuslakivaliokunnan muutosvaatimuksiin – riittävätko ne?

Analyysi: Neljättä kertaa risuja soten remontoijille – Olisiko viime kesän varoitukset pitänyt ottaa vakavammin?

Analyysi: "Taivas tipahtaa päällemme, jos sote kaatuu" – ei kyllä tipahda

Analyysi: Soten valmistuminen siirtyy taas – miksi ministerit hirttävät itsensä aikatauluihin, kun peruutusta pukkaa toisensa perään?