Instagramin uusi IGTV pyrkii houkuttelemaan somejulkkiksia ja nuoria pois Youtubesta jopa tunnin mittaisilla videoilla

Uudistus sai yhtiön osakkeet nousemaan. Ominaisuuksiltaan IGTV on Snapchatin Discoverin ja YouTuben sekoitus.

Instagram
Nuoret selailevat kännykkäkuvia.
Tiina Jutila / Yle

Sosiaalisen median kuvapalvelu Instagram on julkistanut IGTV:n eli sovelluksen oman videopalvelun, joka on kuin sekoitus Snapchatin Discover-sivua (suomeksi Tutustu) ja YouTubea.

Aiemmin Instagramiin on voinut ladata korkeintaan minuutin videon omaan fiidiin tai 15 sekunnin videon tarinoihin. IGTV:ssä video voi kestää jopa tunnin. Palvelu tarjoaa sisältöjä ihmisiltä ja tahoilta, joita käyttäjä seuraa jo valmiiksi.

Toistaiseksi videopalvelun puolella ei ole mainoksia. TechCrunchin mukaan Instagramin toimitusjohtaja Kevin Systrom kertoi kuitenkin julkaisutilaisuudessa, että IGTV on "luonteva paikka, jonne mainoksia voisi päätyä".

Seuraavatko somejulkkikset ja sitä kautta nuoret palveluun?

Uudistuksella Instagram pyrkii kasvattamaan sovelluksen käyttöaikaa ja tavoittamaan erityisesti nuorta yleisöä, joka ei käytä Facebookia tai katso televisiota. Instagram on Facebookin omistuksessa.

Olennaisessa osassa uudistuksen onnistumista on se, innostuvatko somen seuratuimmat tähdet palvelusta. Esimerkiksi laulaja Selena Gomez ja tosi-tv-tähti Kim Kardashian West ovat jo alkaneet julkaista pidempiä videoita yhtiön kehotuksesta.

Instagramilla on yhtiön mukaan nykyään yli miljardi käyttäjää. Julkistus nosti Facebookin osakkeita 2,3 prosenttia. Mediassa on spekuloitu, että IGTV voisi imeä katseluaikaa erityisesti YouTubelta.

IGTV
Tältä näyttää Instagramin uusi IGTV-palvelu.

Kuka tahansa voi luoda oman kanavan

Mikä IGTV:ssä on sitten erilaista Snapchattiin ja Youtubeen verrattuna? IGTV:ssä kuka tahansa voi julkaista videoita luoden näin oman kanavansa palveluun, kuten YouTubessa. Videot ovat kuitenkin pystytasossa ja kokonäytön kokoisina, sekä niitä voi selata samaan tyyliin kuin Snapchatissä ja Instagramin Tarinoissa. Snapchatin Discover-ominaisuudessa videoita on voinut katsoa vain mediabrändeiltä sekä sovelluksen hyväksymiltä julkkiksilta ja sisällöntuottajilta.

IGTV:tä voi käyttää suoraan Instagramista käsin. Päivityksen jälkeen oikeaan yläkulmaan ilmestyy tv:n näköinen kuvake. Palvelua varten voi myös ladata oman IGTV-sovelluksen.

Lähteet: TechCrunch (siirryt toiseen palveluun), The Verge (siirryt toiseen palveluun), The Independent (siirryt toiseen palveluun), New York Times (siirryt toiseen palveluun), Forbes (siirryt toiseen palveluun)