1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. pätkätyö

Pätkätyöläinen, eikö taaskaan kesälomaa? Näillä viidellä vinkillä jaksat painaa duunia, kun muut makoilevat rannalla

Viime vuonna noin 16 prosenttia kaikista palkansaajista työskenteli määräaikaisessa työsuhteessa.

Kuva: Niina Kalliainen / Yle Uutisgrafiikka

Moni suomalainen aloittaa juhannuksena kesälomansa, mutta kaikki eivät pääse tästä ilosta nauttimaan, sillä kesä on määräaikaisten työsopimusten sesonkiaikaa.

Pätkätyöläisellä kesälomaa ei ole usein lainkaan tai sitä on hyvin vähän.

Jos työpaikat vaihtuvat tiuhaan, lomaa ei kerry käytettäväksi, sillä määräaikaisen työsopimuksen päättyessä lomapäivät maksetaan rahana. Tilastokeskuksen työvoimatutkimuksen mukaan (siirryt toiseen palveluun)viime vuonna noin 16 prosenttia kaikista palkansaajista työskenteli määräaikaisessa työsuhteessa.

Työterveyspsykologian dosentti Kirsi Ahola Työterveyslaitokselta antaa viisi vinkkiä työkyvyn ylläpitämiseen silloin, kun mahdollisuutta kesälomaan ei ole.

1. Panosta päivittäiseen palautumiseen

Huolehdi siitä, että jokaiseen päivään jää vapaa-aikaa. Kaiken kaikkiaan loma on vain pieni osa palautumista. Kokonaisuuden kannalta paljon tärkeämmässä roolissa on vapaa-aika ylipäänsä.

Nauti kesästä siitä huolimatta, että olet osan päivästä töissä. Syö aamiainen parvekkeella tai mene töiden jälkeen kaupungille.

Mieti kokonaisuutta oman hyvinvointisi kannalta ja pohdi, millaisia asioita tarvitset uudistumiseen ja palautumiseen. Pohdi, mitkä asiat ovat sinulle tärkeitä ja tuovat mielihyvää.

2. Varaa vapaa-ajalle sekä lepoa että mielekästä tekemistä

Vapaa-aikana pitää saada sopiva määrä lepoa, mutta myös vaihtelevaa ja virkistävää tekemistä.

Muista siis levätä ja rentoutua riittävästi. Tee vastapainona työlle jotain mieltä virkistävää, mikä auttaa irrottamaan ajatukset pois työstä.

Mieli elpyy parhaiten vaihtelulla. Jos esimerkiksi työskentelet toimistossa tietokoneella, niin silloin paras vapaa-ajanviettotapa ei ole Facebook tai netissä surffailu, vaan kannattaa mieluummin lähteä ulos ja tavata ihmisiä. Jos taas olet asiakaspalveluammatissa, niin mieli saattaa kaivata vapaa-aikana hiljaisuutta esimerkiksi luonnon helmassa.

3. Huolehdi siitä, etteivät työpäivät veny liian pitkiksi

Ensimmäinen haaste on jo se, että lähtee pois työpaikalta, mutta toinen tärkeä asia on katkaista työnteko myös ajatuksissa.

Nykyisessä työelämässä tämä voi olla vaikeaa, sillä työ kulkee usein korvien välissä mukana, vaikka poistuisi työpaikalta. Tällöin on tärkeä pohtia, miten saisi ajatukset pois työstä. Katso vaikka lyhyt pätkä jotain tv-sarjaa. Harva pystyy ajattelemaan kahta asiaa yhtä aikaa.

Jos mahdollista, niin vaihda maisemaa viikonloppuna. Arkiympyröistä poistuminen auttaa katkaisemaan työhön liittyvät ajatukset.

Ylitöiden tekeminen silloin tällöin ei haittaa, mutta jatkuvana toimintatapana se on huono. Jokainen tarvitsee lepoa, jotta ajatukset pulppuavat taas luovina.

4. Iloitse kesästä töistä huolimatta

Nauti siitä, että työpaikalla on usein ihan omanlainen tunnelmansa kesällä. Työtahti ja ilmapiiri työpaikalla voivat olla normaalia leppoisampia.

Pätkätyöläisen kannattaa panostaa vapaapäiviin ja viikonloppuihin. Käy kesätapahtumissa ja puuhaa asioita, jotka tuottavat sinulle mielihyvää.

5. Suunnittele seuraavaa lomaasi

Suunnittele seuraavalle lomallesi jotain kivaa tekemistä. Muista, että edes lyhyt loma on parempi kuin ei lomaa ollenkaan. Tutkimuksissa on todettu, että jo noin viikon loma auttaa nollaamaan normaalin kuormituksen.

Pidä työpätkien välillä vapaata tietoisesti lomaillen, jos se vain on taloudellisesti mahdollista. Tietoiseen lomaan liittyy usein enemmän rentoutta kuin siihen, että kyseessä olisi työttömyyspätkä määräaikaisuuksien välillä.

+ Jokeri

Rakenna omaa ammatillista polkuasi, vaikka tulevaisuus olisikin työpaikan osalta epävarma.

Kun pysyvyys ei ole työpaikassa, vaan omassa osaamisessaan, niin on tärkeä miettiä, mihin suuntaan haluaa uraansa viedä. Se tuo jatkuvuuden ja varmuuden tunnetta, mitä pätkittäiset työsuhteet eivät tarjoa.

Vinkit antoi työterveyspsykologian dosentti Kirsi Ahola Työterveyslaitokselta.