Marimekon uusi pääsuunnittelija Satu Maaranen: "En ole koskaan halunnut olla taiteilija"

Maaranen aloitti Marimekon vaatteiden, laukkujen ja asusteiden pääsuunnittelijana tammikuussa.

Satu Maaranen
Satu Maaranen
Marimekon pääsuunnittelija Satu Maaranen haluaa yhdistää työssään kaupallisuuden ja designin tinkimättä kummastakaan.Mikko Koski / Yle

– Rakastan meidän tehdasta, sanoo Satu Maaranen Marimekon pääkonttorilla Helsingin Herttoniemessä.

Hän haluaa viettää siellä mahdollisimman paljon aikaa. Erityisen rakas on Tilkkula-niminen huone, missä suunnittelijat valitsevat värit mallistoihinsa tuhansien tilkkujen joukosta.

Maarasen tämän hetken lempiväri on vaaleanpunainen.

– Söin juuri Geisha-suklaata ja sen paperin tausta on vaaleanpunainen ja kukat ovat kultaisia. Sain siitä idean kukkakuosiin, jossa on vaaleanpunaista ja kultaa.

Satu Maaranen
Marimekon tehtaan Tilkkulasta löytyy tuhansia värisävyjä, joista suunnittelijat valitsevat värejä mallistoihinsa.Mikko Koski / Yle

Marimekon pääsuunnittelijana Maarasen vastuulla ovat suomalaisbrändin vaatteet, laukut ja asusteet. Hän haluaa yhdistää työssään kaupallisuuden ja designin tinkimättä kummastakaan.

– Minusta se on ihanan haastavaa. Ei se ole vaikeaa, Maaranen hymyilee.

Kesämökkihaaveista muotimaailmaan

Satu Maaranen luki pikkutyttönä isoäidin muotilehtiä perheen kesämökillä. Hänelle tuli olo, että haluaa jollain tavalla mukaan muotialalle.

Unelma unohtui, sillä Maaranen koki, ettei ura muodin parissa ole realistinen. Luovana ihmisenä hän kuitenkin päätyi opiskelmaan kuvataideopettajaksi Taideteolliseen korkeakouluun.

– Vuoden jälkeen vaihdoin muotipuolelle, sillä minulle ei riittänyt se, että opettaa muita olemaan luova. Oli niin paljon omia ideoita.

Kokeilunhaluinen Maaranen kehitteli opiskeluaikanaan uusia kangasmateriaaleja ja painotekniikoita. Hänen lopputyönsä käsitteli kankaanpainamista. Värikkään naistenvaatemalliston aiheena oli maisema ja hän voitti sillä arvostetun ranskalaisen Hyères-muotifestivaalin pääpalkinnon vuonna 2013.

– Pinnoitin kankaita oikeilla raaoilla luonnonmateriaaleille kuten sahanpurulla ja hiekalla. Siihen yhdistin luontoaiheisia kuoseja.

Satu Maaranen
– Rakastan meidän tehdasta, sanoo Satu Maaranen, joka kehittelee Marimekolle uusia painotekniikoita yhdessä tehtaan painotyöntekijöiden kanssa.Mikko Koski / Yle

Voiton jälkeen huippumuotitalot kiinnostuivat Satu Maarasesta. Hän teki malliston ranskalaiselle Petit Bateau -vaatemerkille. Pari seuraavaa vuotta piti suomalaisen kiireisenä ja hän päätyi jopa Kiinaan asti, missä hän suunnitteli paikalliselle Exception de Mixmind -merkille.

– Olen oppinut eri kulttuureista ja eri ihmisten mausta ja mitä he ajattelevat tyylistä ja pukeutumisesta. Se on ollut mielenkiintoinen seikkailu.

Design ja kaupallisuus käsi kädessä

Marimekon edellinen pääsuunnittelija, ruotsalainen Anna Teurnell, ehti olla tehtävässään vain kaksi ja puoli vuotta. Tuolloin kerrottiin, että pestin pituus on tyypillinen luovalle johtajalle muotialalla.

Uudeksi pääsuunnittelijaksi valikoitui Aalto-yliopiston kasvatti ja Marimekossa varttunut Satu Maaranen. Hän ehti suunnitella freelancerina suomalaismerkille kahdeksan vuoden ajan, joten uuteen tehtävään oli helppo tulla.

Satu Maaranen
– Marimekon suunnittelijana pitää ymmärtää paljon eri kulttuureita sekä väreihin ja kuoseihin liittyviä merkityksiä, sanoo Satu Maaranen.Mikko Koski / Yle

Tammikuussa uudessa tehtävässä aloittanut Maaranen kertoo, että alkuvuosi on kulunut rakentamalla suunnittelijatiimin tekemistä ja yhteishenkeä. Hän on painottanut sitä, että luovalle työlle on jäänyt tarpeeksi aikaa. Toimistoelämään ei saa hukkua liikaa.

– Suunnittelimme viimeisimmän malliston vuokraamassamme puutalossa luonnon keskellä. Se oli ihana kokemus ja kaikki tykkäsivät siitä. Saatiin työrauha.

Maaranen kertoo olevansa työssään innovatiivinen. Se on tärkeää kilpaillulla ja nopeasti muuttuvalla muotialalla. Pääsuunnittelijalla on luovuuden lisäksi koko ajan bisnes mielessä.

– En ikinä ole halunnut olla taiteilija, sillä kaikki lähtee siitä, että kaupallisia tuotteita tehdään sillä tavalla, että designarvo ei kärsi.

Kulttuuriset erot haltuun

Marimekon pääkohteena on viime vuosina ollut Aasian markkinat. Japanissa jalansija on jo vankka ja nyt katse on kohdistettu Kiinaan.

Suomalaisyritys tarjoaa kausittain noin 160 maailmalla olevassa myymälässään yhtä päämallistoa. Lisäksi pienemmille alueille tehdään erikoistoiveisiin perustuvia muutoksia.

Maailmalla sunnittelijana toiminut Satu Maaranen sanoo, että on tärkeää ymmärtää eri kulttuureja. Esimerkiksi japanilaisilla ja kiinalaisilla on aivan erilainen maku värien suhteen.

– Kiinalaiset rakastavat punaista ja kultaa. Japanilaiset pitävät neutraalimmista väreistä sekä sinisestä ja sen kaikista eri sävyistä. Toisaalta Japanissa on kulttuuri, johon liittyy söpöys ja tyttömäisyys.

Satu Maaranen
– Tavoitteeni on, että mahdollisimman moni katukuvassa käyttäisi Marimekkoa, sanoo uusi pääsuunnittelija Satu Maaranen.Mikko Koski / Yle

Tuoreen pääsuunnittelijan mukaan Marimekon maailmanvalloituksen haasteena on se että, brändi kyllä tunnetaan, mutta kaikki eivät välttämättä tiedä, mitä firmassa on viime aikoina tehty.

– Haluamme rakentaa Marimekosta entistä laajempaa ilmiötä, joka puhuttelee entistä suurempaa kansainvälistä asiakaskuntaa. Se on kaikkein tärkeintä, ja että mahdollisimman moni tuolla katukuvassa käyttäisi Marimekkoa. Se on tavoitteeni.

Lue myös: Marimekko paransi tulostaan reippaasti

Marimekko liittyy kesään

Unikko-kuosia valuu painokoneesta loputtomana virtana Marimekon tehtaalla. Siellä painetaan kangasta vuosittain miljoona metriä. Uusia printtejä suunnitellaan koko ajan. Kokeilukankailla näkyvät kuviot tulevat myyntiin vasta puolentoista vuoden päästä jouluna. Niitä ei saa kuvata.

Satu Maaranen kertoo, että hän on kehitellyt Marimekolle uusia painotekniikoita yhdessä tehtaan painotyöntekijöiden kanssa. Aivan yhtä kokeellista jälkeä ei ole tulossa kuin hänen opiskeluaikoinaan.

– Mielessä pitää olla kaupallisuus, ja se että kaikki materiaalit ovat käytettäviä ja huollettavia.

Satu Maaranen
– Kyllä mulle tulee Marimekosta mieleen enemmän kesä ja loma kuin talvi ja työnteko, sanoo Satu Maaranen.Mikko Koski / Yle

Suomalainen muoti on viime vuosina noussut maailmalla ilmiöksi. Aalto-yliopiston opiskelijat ovat menestyneet kansainvälisissä kilpailuissa ja alan lehdet ovat kirjoittaneet eksoottisesta Suomi-muodista.

Satu Maaranen on toiminut myös Pre Helsinki -organisaatiossa, jonka tehtävänä on tuoda suomalaista muotia esiin kansainvälisesti.

– Me pärjäämme maailmalla meidän erittäin vahvalla designestetiikalla ja –laadulla. Minun mielestäni pitää olla vaan itsevarma ja verkostoitua. Uudistautuminen on tärkeää, mutta unohtamatta sitä perinnettä. Pitää olla hyvä balanssi.

Mutta mitä Marimekko uudelle pääsuunnittelijalle itselleen merkitsee?

– Marimekko merkitsee minulle positiivisia muistoja, jotka liittyvät lapsuuteen ja kesämökkiin. Meillä on ollut verhoja ja pussilakanoita. Kyllä mulle tulee Marimekosta mieleen enemmän kesä ja loma kuin talvi ja työnteko. Eli kaikkeen tiettyyn vapauteen ja seikkailuun liittyvät asiat.