Itärajan erikoiselle bensarallille kova kolaus – Halpaa polttoainetta on nyt entistä vaikeampi saada

Suomen itärajan tuntumassa Karjalankannaksella on suljettu kesäkuussa kymmenen huoltoasemaa. Toimintaa jatkavilla asemilla polttoaine on ajoittain loppunut suuren kysynnän takia.

polttoaineet
Tankkaajia Svetogorskissa
Yksistään Svetogorskissa toiminut huoltoasema myi suomalaisille bensiiniä kuukaudessa satojatuhansia litroja.Kari Kosonen / Yle

Venäläisen huoltoasemaketjun vaikeudet Suomen vastaisen rajan läheisyydessä ovat heijastuneet nopesti suomalaisten bensanhakureissuihin Venäjälle.

Viipurilaisten liikemiesten omistamalla VTK-ketjulla oli kymmenen huoltoasemaa Suomen rajan tuntumassa Viipurissa ja Svetogorskissa. Viimeinenkin asemista sulkeutui juhannuksen jälkeen ja koko jakeluketju on lopettanut toimintansa.

Huputettu mittaristo huoltoasemalla.
VTK-jakeluketjun huoltoasemien mittarit on peitetty muovilla.Jari Tanskanen / Yle

– Polttoaineen kuljettamiseen liittyvät ongelmat ja saatavuus sekä hintojen jatkuva nousu tekivät sen, että VTK-ketjun omistajat kyllästyivät tuottamattomuuteen, summaa luottokorttitankkausyritys Beoscanin toimitusjohtaja Vesa Kaukonen syitä toiminnan päättymiseen.

Beoscan on toiminut jakeluketjun yhteistyökumppanina, ja yrityksen luottokorteilla on voinut tankata nyt suljetuilla asemilla.

VTK-jakeluketjun ongelmat alkoivat maaliskuussa, jolloin yhtiön oma öljyterminali Viipurissa suljettiin ja yritys siirtyi ostamaan polttoaineet tukkumyyjiltä. Kohonneita tukkuhintoja ei kuitenkaan voitu viedä sellaisenaan kuluttajahintoihin paikallisten asukkaiden vastustuksen takia.

Bensaturismi hiipuu ainakin väliaikaisesti

Jakeluasemien sulkeutumisen jälkeen esimeriksi Svetogorskissa on toiminnassa enää yksi jakeluasema, jonka kapasiteetti ei riitä kasvavaan kysyntään. Aseman 16 000 litran polttoainesäiliö tyhjenee päivittäin.

– Asemalle tuodaan polttoainetta säiliöautolla Pietarista lähes taukoamatta, mutta silti se loppuu kesken, sanoo toimitusjohtaja Vesa Kaukonen.

Vesa Kaukonen
Luottokorttitankkausyritys Beoscan Oy:n toimitusjohtaja Vesa KaukonenKari Kosonen / Yle

Epävarmuus polttoaineen saatavuudesta on jo vähentänyt itärajan bensaturismia. Suomalaiset ovat erityisesti Lappeenrannasta ja Imatralta käyneet tankkaamassa Venäjällä, jossa esimerkiksi 95E-bensiini maksaa noin 63 senttiä litralta. Suomeen saa tuoda täyden tankillisen lisäksi bensiiniä 10 litran kanisterillisen.

– Suomalaisten rajanylitykset Imatran rajanylityspaikalla ovat kahden viikon aikana vähentyneet jopa 20 prosentilla, sanoo Kaakkois-Suomen rajavartioston yleisjohtaja, majuri Juha Klemetti.

Tämä tarkoittaa noin paria tuhatta rajanylitystä vähemmän viikossa. Imatralta rajan taakse Svetogorskiin on matkaa vain muutamia satoja metrejä, mikä on tehnyt bensanhakumatkat Venäjälle erityisen houkutteleviksi.

Moni rajan tuntumassa aiemmin tankkamassa käynyt joutuu nyt suuntaamaan Viipuriin – tai tyytymään suomalaiseen polttoaineeseen.

Bensaturismi miljoonabisnes venäläisille

Bensaturismin suuruudesta kertoo se, että yksistään Svetogorskissa valtakunnanrajan läheisyydessä toiminut huoltoasema myi bensiiniä kuukaudessa yli 700 000 litraa, valtaosan suomalaisille.

Suljettu huoltoasema Svetogorskissa.
VTK:n suljettu Svetogorskin huoltoasemaJari Tanskanen / Yle

– Tämä asema on luonut suomalaisten tankkauskulttuurin Svetogorskiin. Ihmiset, jotka eivät aiemmin edes miettineet Venäjällä tankkaamista, ovat lähteneet tankkaamaan. Nyt on hetkessä siirrytty 20 vuotta taaksepäin, pohtii toimitusjohtaja Vesa Kaukonen.

Bensaturismin hiipumisesta kertoo myös Lappeenrannan ja Viipurin välisellä maantiellä, entisen Brusnitsnoen rajanylityspaikan lähellä sijaitseva niin sanottu Öljymäki.

Tyhjillään oleva kiinteistö Öljymäellä lähellä Viipuria.
Suosittu ostospaikka ns. Öljymäellä on suljettu.Kari Kosonen / Yle

Alueella oli aiemmin useita ympäri vuorokauden avoinna olevia myymälöitä, kahviloita ja huoltoasema vielä silloin, kun Venäjältä sai Suomeen tuoda nykyistä vapaammin savukkeita ja alkoholia. Ison myymälän toiminta päättyi tullirajoitusten takia jo vuosia sitten, jakeluasema sulkeutui juhannuksena ja paikalla sinnittelee enää yksi kahvila.

Jobbarit löysivät suomalaiset bensaturistit

Jakeluasemien sulkeuduttua Svetogorskin bensakauppaan on tullut nopeasti mukaan jobbareita, jotka myyvät tuotteita suoraan kanistereista autotalleista ja korjaamoilta. Jobbarit mainostavat toimintaansa esimerkiksi Facebookin keskusteluryhmissä.

– Tuolta tallien takaa kuulemma saa polttoainetta, mutta jobbarien hinnoista en tiedä mitään, sanoo imatralainen Osmo Viljanto.

Huoltoasemille etsitään uutta omistajaa

VTK-jakeluketju myy omistamansa huoltoasemat ja Pietarin lähellä sijaitsevan motellin heinäkuun puolivälissä pidettävällä huutokaupalla. Kiinteistöjen arvoksi omistaja ilmoittaa 1,2 miljardia ruplaa.

Suljettu huoltoasema Svetogosrkissa.
Kari Kosonen / Yle

– Ainakin Svetogorskin asemille on olemassa kiinnostunut ostaja, mutta huolestuneempi olisin pienten taajamien tilanteesta, sanoo toimitusjohtaja Vesa Kaukonen.

Esimerkiksi Viipurin pohjoispuolella sijaitsevassa Kamenogorskissa ei ole ollut juhannuksen jälkeen toiminnassa yhtään jakeluasemaa. Venäläisten bensa-asemien vaikeuksista kertoi ensimmäisenä sanomalehti Etelä-Saimaa (siirryt toiseen palveluun).