Sonkajärven Eukonkanto tunnetaan maailmalla, mutta tapahtuma ei kannata taloudellisesti: "Tuotemerkki on myytävänä"

Tappiokierre yritetään pysäyttää ulkoistamalla ravintolatoiminta ja iltaohjelma.

Sonkajärvi
Eukonkannon MM-kultamitalistit vuosimallia 2017 Taisto Miettinen ja Kristiina Haapanen vesiesteellä.
Viime vuoden maailmanmestarit Taisto Miettinen ja Kristiina Haapanen vesiesteellä.Markku Malinen / Yle

Sonkajärvellä kannetaan eukkoa pian jo 23:nnen kerran. Heinäkuussa järjestettävään MM-tapahtumaan on tähän mennessä ilmoittautunut viitisenkymmentä paria runsaasta kymmenestä eri maasta.

Tapahtumasta on kiinnostunut myös media. Järjestäjien mukaan paikalle tulee tv-ryhmä ainakin Venäjältä ja Italiasta, ja myös uutistoimisto Reuters välittää tapahtumasta kuvaa sadoille miljoonille ihmisille.

Maailmanlaajuisesta näkyvyydestä huolimatta Eukonkanto on tuottanut järjestäjilleen toistuvasti tappiota. Viime kesänä miinusta tuli 13 000 euroa, kun koko tapahtuman liikevaihto oli 70 000 euroa.

– Aina on kiikun kaakun menty eteenpäin, tunnustaa Eukonkannon aikoinaan ideoinut Eero Pitkänen.

Eukonkanto 2013
Sonkajärven Eukonkanto vuonna 2013.Veli-Pekka Hämäläinen / Yle

Pitkänen on Sonkajärven Eukonkanto Oy:n toimitusjohtaja, mutta saa varsinaisen leipänsä Sonkajärven kunnalta, jossa hän toimii kulttuurisihteerinä.

Eukonkannon järjestävän yhtiön omistaa Sonkajärven Yrittäjät. Kunta osallistuu tapahtumaan 8 000 euron markkinointirahalla ja antamalla työntekijöittensä käyttää järjestelyihin työaikaa.

Ratkaisua etsitään ulkoistuksesta

Eukonkannon suurimpia kulueriä ovat esiintyjät ja äänentoisto, joiden osalta järjestelyihin on tänä kesänä tulossa muutoksia.

Kuluja yritetään pienentää ulkoistamalla: tapahtuman ravintolatoiminta ja iltaohjelma, "Eukonkanto Party", siirtyvät Jouko Palorinteen taloudelliselle vastuulle. Palorinne on järjestänyt paikkakunnalla Original Sukeva -tapahtuman jo seitsemänä kesänä.

– Yleisö vaatii aina kalliimpia ja kalliimpia esiintyjiä, ja nyt tätä puolta on organisaatiossa kevennetty, Pitkänen selittää.

Myös tapahtuman lipunmyyntiä on uudistettu. Markkina-alueelle on perjantaina vapaa pääsy, mutta lauantaina alueelle on lunastettava pääsylippu joko osaksi päivää tai koko ajaksi.

Yleisöä Eukonkantoa katsomassa 2013
Järjestäjien toiveena on suuri joukko maksavia katsojia.Veli-Pekka Hämäläinen / Yle

Pitkäsen mukaan perjantain ja lauantain aikana on aiemmin ollut 4 000–5 000 kävijää, joista suurin osa ei ole ostanut lippua.

– Tarvitsisimme tuhat maksavaa ihmistä, niin olisimme jo hyvällä tolalla.

"Ei jatkuvaa tappiota"

Entä jos uudistus ja ulkoistus eivät toimi? Pitkäsen mukaan silloin olisi vakavasti mietittävä tapahtuman lopettamista.

– Ei tappiolla voi jatkuvasti mennä.

Eukonkannon isä olisi myös valmis etsimään uusia järjestäjätahoja, jos tapahtuman tappiokierrettä ei pystytä katkaisemaan.

– Onko joku muu kiinnostunut? Ainahan tuotemerkki on myynnissä, Pitkänen heittää.