1. yle.fi
  2. Uutiset

Tilastot eivät tue käsitystä naisten huonommasta ajotaidosta – "Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa mieskuljettajien osuus on yli 80 prosenttia"

Saudi-Arabia oli maailman viimeinen valtio, joka lähes neljän vuosikymmenen ajan kielsi naisten autolla ajon äärikonservatiivisen ja vanhoillisen islamilaisen hallinnon vuoksi. Nyt kun saudinaiset vihdoin saavat ajaa maassaan herää kysymys, vaikuttaako sukupuoli todella ajotapaan.

autoilijat
Nainen auton ratissa.
Naiset ovat tilastojen valossa miehiä turvallisempia kuskeja.Anni Riit´aho / Yle

"Nainen ratissa" on joidenkin autoilijoiden viljelemä sanonta, jolla viitataan naisten stereotyyppisesti olevan miehiä kehnompia autoilijoita.

Johtava asiantuntija Jussi Pohjonen Trafista ja tutkimuspäällikkö Juha Valtonen Liikenneturvasta kertoivat kuitenkin Radio Suomen päivässä, että tilastojen valossa kuolemaan johtavissa liikenneonnettomuuksissa yliedustettuina ovat miehet. Esimerkiksi rattijuopumusonnettomuuksissa tilastot osoittavat autoa 95 prosentin varmuudella ajaneen mies.

– Jos juuri näitä kaikkein vakavampia kuolemaan johtaneita onnettomuustilastoja katsoo olisi varmaan parempi, että ajaminen sallittaisiin vain naisille. Kuolemaan johtaneissa onnettomuuksissa mieskuljettajien osuus on yli 80 prosenttia, Juha Valtonen sanoo.

Kun näitä kaikkein vakavimpia, kuolemaan johtaneita, onnettomuustilastoja katsoo olisi varmaan parempi, että ajaminen sallittaisiin vain naisille.

Juha Valtonen
Johtava asiantuntija Jussi Pohjonen Trafista ja tutkimuspäällikkö Juha Valtonen Liikenneturvasta
Johtava asiantuntija Jussi Pohjonen Trafista ja tutkimuspäällikkö Juha Valtonen LiikenneturvastaAnni Riit´aho / Yle

Miehen ajavat enemmän ja riskialttiimmin

Juha Valtonen kertoo ajokorttitilastojen osoittavan mieskuskeja kaiken kaikkiaan olevan noin 13 prosenttia naiskuskeja enemmän. Hänen mukaansa tähän vaikuttaa muun muassa se, että tytöt lähtevät hankkimaan ajokorttia poikia myöhemmin. Luku tasoittuu kuitenkin kolmeenkymmeneen ikävuoteen mennessä, jolloin ero on pienimmillään, vain noin 1,5 prosenttia. Iäkkäämmissä ikäryhmissä naiset taas luopuvat ajokortista miehiä aiemmin.

Johtava asiantuntija Jussi Pohjonen Trafista on samaa mieltä Valtosen kanssa mieskuljettajien yliedustuksesta onnettomuustilastoissa. Hän kuitenkin muistuttaa, että ajokorttitilastot eivät vielä paljasta sitä, kuinka aktiivinen ajaja on.

– On myös niitä ihmisiä, jotka hankkivat ajokortin, mutta eivät silti aja koskaan autoa, Pohjonen muistuttaa.

Miesten yliedustus onnettomuustilaistoissa selittyy Valtosen mielestä osaltaan sillä, että sekä raskaan liikenteen kuljettajat, että riskialttiiden liikennevälineiden kuten moottoripyörien ja mönkijöiden kuljettajat ovat useimmiten miehiä. Sekään ei kuitenkaan vielä riitä selittämään miesten runsasta yliedustusta tilastoissa.

"Nainen ratissa!"

Jussi Pohjonen uskoo vanhan, naisten huonoon ajo-osaamiseen nojaavan nainen ratissa -huudahduksen juontavan juurensa autoilun alkuaikoihin.

– Autoilu on ollut hyvin miehinen maailma aina 1960-luvulle asti. Kyseessä voi olla ihan aito hämmästys siitä, että autoilun alkuvuosikymmenillä ratissa nähtiin nainen. Toki mukana on myös ennakkoluuloa, Pohjonen arvelee.

Lue seuraavaksi