Turun suosittuja kaupunkipyöriä kyyditään päivittäin autolla asemalta toiselle – näin tasoitustiimi toimii

Suosituimmat Turun kaupunkipyöräasemista ammottavat aamuisin tyhjyyttään, mutta pakettiauto kurvaa apuun nopeasti.

Kaupunkipyörät
Turussa on 300 kaupunkipyörää eli "fölläriä".
Ari Welling / Yle

Turku sai pitkään odotetut kaupunkipyöränsä eli turkulaisittain Föllärit vappuna. Pyörät ovat osoittautuneet supersuosituiksi jo ensimmäisen käyttökuukauden aikana.

Toukokuun aikana yli 3 000 eri pyöräilijää kokeili Föli-fillaria. Kaiken kaikkiaan ajettuja matkoja kertyi kuukauden aikana runsaat 30 000.

Kaupunkipyörän käyttäjäksi tulee rekisteröityä ja hankkia sopiva käyttöoikeus. Se oikeuttaa alle puolen tunnin matkoihin rajattomasti käyttöoikeuden aikana.

Pyörän saa käyttöönsä bussikortilla tai näppäilemällä puhelinnumeronsa takarenkaan päällä olevaan näppäimistöön. Rekisteröitymisohjeet löytyvät täältä (siirryt toiseen palveluun).

Tiimi tuntee kysynnän lait

Pyöriä on 300 ja kaupunkipyöräasemia 34. Se, että pyöriä on saatavilla jokaisella asemalla, onkin monimutkaisempi juttu kuin saattaisi kuvitella.

Yksi suosituimmista Föli-fillariasemista on Turun kaupungintalon edessä.
Yksi suosituimmista Föli-fillariasemista on Turun kaupungintalon edessä.Ari Welling / Yle

Turun kaupungin leivissä huhkii aamusta iltaan pakettiautoyksikkö, joka kutsutaan tasapainotustiimiksi, kertoo hankepäällikkö Stella Aaltonen.

– Samaan aikaan täytetään useampaa asemaa, eli käydään antamassa vaikka viisi pyörää tälle asemalle ja kymmenen seuraavalle. Aika hyvin meidän tasapainotustiimimme on alkanut nähdä, mitkä asemat ovat niitä kysyttyjä ja mihin pyöriä kannattaa viedä.

Tiimillä on apuna sovellus, josta näkee pyörien määrän kullakin asemalla. Sovellus hyödyntää niin sanottua avointa rajapintaa. Myös pyörien käyttäjille on tarjolla ilmaisia sovelluksia.

Usein tyhjinä ovat tutut asemat

Tasapainotustiimin pakettiauto lähtee liikkeelle aamulla kello 6.30 ja kiertää kaupunkia kello 21.30 asti. Useimmiten pyöriä kaivataan aina tutuilla asemilla, mutta joskus yllätyksiä tulee, kertoo föllärimekaanikko Jonne Heinonen.

– Ikinä ei voi olla varma, että mikä asema pysyy tasalla. Yhtenä päivänä jokin asema onkin yllättäen ihan tyhjä tai aivan täynnä. Menekki riippuu tietysti paljon niistä tapahtumista, joita kaupungissa kulloinkin järjestetään.

Aika hyvin meidän tasapainotustiimimme on alkanut nähdä, mitkä asemat ovat niitä kysyttyjä ja mihin pyöriä kannattaa viedä.

Stella Aaltonen

Fölläreiden käytössä on nähtävissä selviä lainalaisuuksia. Osa käyttäjistä pyöräilee aamuisin työpaikalle ja illalla takaisin. Kaupunkipyörillä saatetaan käydä myös päivän aikana lounaalla tai virkistäytymässä.

– Aamu- ja iltapäiväruuhkia on ihan selvästi. Jokunen piikki näkyy viikonlopuissakin näyttää olevan yöaikaan, hymähtää Stella Aaltonen.

Föllärit ovat säilyneet pyöräilijöiden käsissä hyvin

Fölläreitä on kohdeltu Turussa varsin hyvin. Vain kolme on kokenut kovaa ilkivaltaa, kertoo Jonne Heinonen. Yleensä pyörät kärsivät normaaleista fillariongelmista.

Jos kaupunkipyörän kanssa tulee ongelmia, voi satulan kääntää merkiksi osoittamaan väärään suuntaan.
Jos kaupunkipyörän kanssa tulee ongelmia, voi satulan kääntää merkiksi osoittamaan väärään suuntaan.Ari Welling / Yle

– Jonkun verran pyöristä on mennyt pinnoja poikki lukon käytön yhteydessä. Myös kumeja on mennyt puhki. Kaiken kaikkiaan pyörät ovat toimineet hyvin.

Jos pyörän kanssa tulee ongelmia, voi satulan kääntää merkiksi osoittamaan väärään suuntaan. Näin tasapainotustiimi tietää kuskata pyörän korjaamolle.

Jonkun verran pyöristä on mennyt pinnoja poikki lukon käytön yhteydessä.

Jonne Heinonen

Aaltonen toivoo, että Föli-fillarit otettaisiin käyttöön yhä laajemmin.

– Kaupunkipyörä voi olla osana monenlaista kulkumuotoa. Käyttäjä voi tulla asemalle autolla tai hypätä föllärin selkään bussimatkan jälkeen. Turun pyöräjärjestelmä on tarkoitettu nimenomaan monipuoliseen käyttöön.

Juttua päivitetty 28.6.2018 kello 9.20 – korjattu virheellinen tieto pyörien käyttöoikeudesta.