Heittävätkö nettikaupat myös Suomessa palautustuotteita roskiin kuten Amazon? – Tarkkoja määriä ei haluta kertoa

Nettijätti Amazonin tapa murskata asiakaspalautuksia jätteiksi ei ole Suomessa tapana, väittävät ainakin Suomessa toimivat verkon suuret.

verkkokauppa
Mekkoja verkkokaupan sivulla.
Yle

Yle kertoi tiistaiaamuna, että Amazon heittää asiakaspalautuksina tulevia tuotteita suoraan roskiin. Amazon ei toimintaansa kiistä. Yhtiön on huhuttu aloittavan myös Suomessa, joten aihe kiinnostaa.

Kysyimme useilta Suomen suurilta nettikaupoilta, paljonko heiltä päätyy asiakaspalautuksena tulevia tuotteita jätteiksi. Toisin kuin Amazon, Suomessa netin suuret ovat yleensä suuria verkon lisäksi myös kivijalkakaupassa.

Roskiin tai kierrätykseen joutuvien prosenttiosuuksia tai kilo- ja kappalemääriä ei kuitenkaan kerrota. Hobby Hall kertoo jopa, että heillä roskiin ei joudu mitään.

– Asiakaspalautukset palautuvat meillä myyntiin myymälän Outlet-osastolle eli emme laita tuotteita roskiin, vastaa Hobby Hallin toimitusjohtaja Pekka Pättiniemi.

Gigantissa ollaan realisteja, tarkkoja määriä ei pystytä sanomaan. Gigantissa on 30 päivän palautusoikeus myös käytetyille tuotteille. Suuri osa näistä tuotteista pyritään myymään nettisivujen outlet-osion kautta.

– Ne tuotteet, joita ei esimerkiksi intimiteettisyistä voida myydä, menevät kierrätykseen. Mitä ei pystytä myymään eteenpäin, saadaan hyvin kierrätykseen ja pystytään minimoimaan se määrä. Uskon, että tämä on tahtotila Suomessa yleisestikin, sanoo viestintäpäällikkö Anniina Korpela.

Intimiteettisyitä voivat olla hygieniatuotteet. Esimerkiksi vain kerran käytetty partakone lähtee palautuksen sattuessa kierrätykseen.

Annetaan tai myydään henkilökunnalle

Samoin kuin Gigantti, myös elektroniikkaketju Power myy asiakaspalautuksia alennettuun hintaan. Kierrätykseen laitetaan palautustuotteista käytännössä ainoastaan hygieniatuotteet, ilmoittaa toimitusjohtaja Mika Aro.

– Valikoimassamme on myös jonkin verran elintarvikkeita kuten kahvia, joissa on parasta ennen -päivä. Mikäli tuotteet eivät mene ajoissa kaupan, pyrimme ne hyödyntämään myymälöiden taukotiloissa tai antamaan henkilökunnalle. Joitain tuotteita palautamme maahantuojille. Esimerkiksi ylijäävät puhelinten vaihtokuoret pyrimme mahdollisuuksien mukaan palauttamaan maahantuojille.

Stockmann ilmoittaa, että tuotteita ei jää yli, vaan ne myydään ”alennuksien vauhdittamana”.

– Hyväkuntoiset asiakaspalautukset palautuvat myyntiin. Tuotteita, joita ei voida palauttaa myyntiin, myydään henkilöstömyynneissä edulliseen hintaan, CSR manager Johanna Stenbäck vastaa.

Stockmannin mukaan jäljelle jää hyvin vähäinen määrä tuotteita, jotka yhtiö ilmoittaa lahjoittavansa hyväntekeväisyyteen.

Ikean tiedottaja Tarja Vuorenmaa ilmoittaa, että myyntikelpoisiksi todetut tuotteet myydään tavaratalojen Löytönurkka-osastolla. Tarkkoja lukuja Suomen osalta ei ole antaa Ikeallakaan.

– Myyntikelvottomiksi todettujen tuotteiden varaosat säilytetään ja osat kierrätetään. Ikea Groupin 355 tavaratalosta syntyneestä jätteestä on viime vuonna toimitettu kaatopaikalle globaalisti 8,1 prosenttia ja kierrätykseen 73,6 prosenttia.

Zalando ilmoittaa tarkat prosentit

Suomen suurista myös Verkkokauppa.com myy käyttökelpoisia palautustuotteita, käytettyjä tuotteita ja toimivia kuljetusvaurioisia tuotteita outlet-osastollaan alennettuun hintaan.

– Näin ollen ylivoimaisesti suurin osa tuotteista pystytään myymään eteenpäin. Pyrimme jatkuvasti kehittämään toimintaamme ja näin edesauttamaan kierrätyksen parantumista, toimitusjohtaja Panu Porkka ilmoittaa.

Suomessakin iso saksalainen muotikauppa Zalando sen sijaan antaa prosenttilukuja. Samalla yhtiö tyrmää Kaupan liiton Ylelle antamat tiedot, joiden mukaan Zalando laittaisi suuria määriä asiakaspalautuksia roskiin.

– Noin 97 prosenttia kaikista palautuksista voidaan testaamisen jälkeen palauttaa Zalando Shopissa myyntiin, ilmoittaa Linda Hübner yhtiön viestinnästä Berliinistä.

Hübnerin mukaan tuotteet, joista puuttuu vaikkapa nappi, myydään yhtiön outlet-myymälöissä Saksassa. Yhtiö ilmoittaa myös lahjoittavansa osan tuotteista muun muassa avustusorganisaatio Humedicalle.

– Zalando tuhoaa tuotteita vain poikkeustapauksissa, jos niin on esimerkiksi terveyssyistä pakko tehdä. Tämä koskee kaikkiaan voin 0,05 prosenttia tuotteista, Zalandon Linda Hübner toteaa.