Myöhässä oleville busseille suunnitellaan Kuopiossa liikennevaloihin vihreää aaltoa

Etuus koskisi vain niitä busseja, jotka ovat myöhässä aikataulustaan vähintään 1–3 minuuttia.

Kuopio
Linja-auto liikenteessä.
Toni Pitkänen / Yle

Kuopion joukkoliikenteeseen suunnitellaan järjestelmää, joka nopeuttaa myöhässä olevien linja-autojen kulkua. Järjestelmän avulla liikennevalo vaihtuisi vihreäksi, kun vähintään 1–3 minuuttia aikataulustaan jäljessä oleva bussi lähestyy risteystä. Yli 20 minuuttia myöhässä oleva bussi ei saa etuutta lainkaan.

Suunnitteluinsinööri Hanna Myllysen mukaan tarkoituksena on sujuvoittaa linja-autojen kulkua ruuhkien aikaan.

– Sivusuunnat joutuvat tässä vähän kärsimään, kun bussit saavat etuuden. Mutta on muistettava, että etuus koskee vain linja-autoja, jotka ovat myöhässä. Aikataulussaan kulkevat bussit eivät saa etuutta eivätkä myöskään bussit, jotka kulkevat liian myöhässä, Myllynen kertoo.

Hälytysajoneuvot ennen busseja

Etuus tulisi pääsääntöisesti kaikkiin liikennevaloliittymiin, joissa kulkee joukkoliikennettä. Poikkeuksena ovat muun muassa Niuvantien ja Rypysuontien liittymät, koska niissä valo vaihtuu ajoneuvoille punaiseksi vain, kun jalankulkija haluaa ylittää tien.

Kuopiossa on jo käytössä hälytysajoneuvoja koskeva liikennevaloetuus. Jos risteykseen tulee sekä myöhässä kulkeva bussi ja esimerkiksi hälytysajossa oleva ambulanssi, vihreä valo vaihtuu ambulanssille.

Aluksi satelliittipaikannukseen perustuvaa järjestelmää aiotaan kokeilla Kuopion keskustassa tämän vuoden loppuun mennessä. Valoetuuden pilottiristeykset ovat Haapaniemenkatu–Asemakatu, Haapaniemenkatu–Hapelähteenkatu, Haapaniemenkatu–Suokatu sekä Haapaniemenkatu–Maljalahdenkatu. Sen jälkeen järjestelmä otetaan käyttöön lopuissa risteyksissä vaiheittain kolmen vuoden aikana 2019–2021.

Joukkoliikenteeseen lisää matkustajia

Uudistuksen tarkoituksena on parantaa joukkoliikenteen toimintaa ja houkuttelevuutta, kun matka-ajat lyhenevät ja pysyvät säännöllisinä. Uudistus voi myös edistää joukkoliikenteen käytön kasvua. Kuopiossa tavoitteena on kasvattaa joukkoliikenteen matkustajamäärää viidenneksellä vuodesta 2017 vuoteen 2025 mennessä.

Kunnat ja kaupungit hankkivat informaatiojärjestelmän yhdessä. Tällä hetkellä mukana on Kuopion lisäksi Tampere, Jyväskylä, Lahti, Lappeenranta ja Joensuu.

Linja-autojen liikennevaloetuutta käsitellään Kuopion kaupunkirakennelautakunnan kokouksessa keskiviikkona. Asiasta kertoi ensimmäisenä Savon Sanomat (siirryt toiseen palveluun).