Patrian uutukainen työllistää Hämeenlinnan tehtaalla – "Uskomme, että tälle tulee tarvetta"

Patria tavoittelee kansainvälisiä markkinoita uudella panssariajoneuvollaan. Pasin korvaaja on isompaa veljeään puolet edullisempi.

Patria
6x6 -panssariajoneuvo
6x6 -panssariajoneuvo.Patria

Uuden Patria 6x6–nimisen ajoneuvon edeltäjä, Pasi-panssariajoneuvo on valmistettu 1980-luvulla. Uudella 6x6 –ajoneuvolla Patria tavoittelee sekä kotimaan että kansainvälisiä markkinoita.

Patria Land Systemsin liiketoimintajohtaja Jussi Järvinen vertaa Pasin ja uuden 6x6:n ominaisuuksien kehitystä vastaavaan tekniikan kehitykseen henkilöautoissa.

– Uusi 6x6 on ihan toisella tasolla Pasiin verrattuna. Tämä pohjautuu isomman, panssaroidun ajoneuvon (AMV) tekniikkaan, liikkuvuus on aivan eri luokkaa. Tämä on myös halvempi ja kuistannustehokkaampi valmistaa. Kaikenkaikkiaan tässä on enemmän pohjana AMV kuin se vanha Pasi, jota Hämeenlinnassa on tehty.

Patria on valmistanut Hämeenlinnassa toistaiseksi 6x6:n prototyypin.

– Uskomme, että tälle tulee tarvetta. Meillä on hyvät yhteistyösuhteet Suomen puolustusvoimien kanssa ja uskomme, että jos Suomeen hankitaan 6x6 –ajoneuvoja, Patrialla on hyvät mahdollisuudet pärjätä siinä kilpailussa, toteaa Järvinen.

Patrian uusi 6x6-ajoneuvo
Timo Leponiemi / Yle

Yhtiö esitteli prototyyppiä kesäkuussa Pariisin Eurosatory-tapahtumassa.

– Vastaanotto oli todella hyvä. Vaikka AMV on tunnettu, monet asiakkaat muistavat myös Pasin. Paseja myytiin aikanaan Suomen lisäksi Ruotsiin, Norjaan, Hollantiin ja YK:lle. Ihmiset myös tunnistavat Pasin ja 6x6:n yhdennäköisyyden. Me uskomme, että meidän 6x6:lle on tilausta markkinoilla.

– Prototyypin jälkeen me valmistamme lisää ajoneuvoja, jotta pääsemme testaamaan sitä enemmän. Me olemme valmiita solmimaan kauppoja vaikka heti. Varsinaiset toimitukset vievät tietysti aikaa, mutta tällaisissa puolustusvälinehankinnoissa aikajänne on yleensä aika pitkä.

Täydentämään Patrian valikoimaa

Valmistusta ja huoltoa helpottamaan 6x6:ssa on pyritty käyttämään samoja osia kuin selvästi raskaammassa mallissa, 8x8 AMV:ssä.

Järvinen vakuuttaa, ettei uusi ajoneuvo ole pois AMV-kaupoista.

– 6x6 on noin puolet AMV:n hinnasta. AMV on ennen kaikkea taisteluajoneuvo eli sillä voidaan mennä tilanteeseen kuin tilanteeseen. Tottakai se sopii sellaiseen tarkoitukseen, johon 6x6 on suunniteltu eli joukkojen siirtämiseen varsinaisen etulinjan takana, mutta sellaiseen tehtävään soveltuu myös halvempi ajoneuvo.

6x6:ssa on haettu myös helppokäyttöisyyttä. Sen kuljettamiseen riittää kuorma-autokortti, kertoo Järvinen.

Järvinen uskoo, että Patria pärjää uuden ajoneuvon kanssa markkinoilla yhtä hyvin kuin isomman AMV:n kanssa. AMV:tä on myyty useampaan maahan kuin mitään muuta sen kilpailijaa. Tällä hetkellä AMV-ajoneuvoja valmistetaan Puolassa ja Etelä-Afrikassa. Uusista käynnissä olevista neuvotteluista Patriasta ei kerrota julkisuuteen.

– Molemmat ajoneuvot tukevat toisiaan. Kun asiakas miettii omaa varustautumistaan, niin nyt Patriankin valikoimista on mahdollisuus valita myös halvempi vaihtoehto.

Patrian AMV
Patria on myynyt 1600 AMV-ajoneuvoa. Tällä hetkellä niitä valmistetaan Puolassa ja Etelä-Afrikassa.Timo Leponiemi / Yle

Hämeenlinnassa "kohtuullinen työllisyystilanne"

Järvinen vakuuttaa, että Hämeenlinnan tehtaalla työllisyystilanne on tälle hetkellä "ihan kohtuullinen". Kaikki lisäkauppa on silti hyvästä.

– Meidän henkilöstömäärä on pysynyt suurin piirtein samalla tasolla viimeiset kolme vuotta. 6x6 työllistää jo tällä hetkellä tuotekehityksen, suunnittelun ja tuotteistamisen kautta. Pitää myös muistaa, että Patria Landin strategia on keskittyä projektinjohtoon ja omien tuotteiden suunnitteluun.

Järvinen sanoo Patrian keskittyvän siihen, mikä tuottaa sille eniten lisäarvoa.

– Ne ovat pitkäkestoisia projekteja. Projektinhallinta vaatii valtavasti tekemistä. Me myös myymme omia tuotteita ja palveluita. Tämä on se Suomeen tuleva työllistävä vaikutus.

Hämeenlinnassa Patria tekee ajoneuvojen esisarjoja ja testiajoneuvoja. Pasien eli XA-ajoneuvojen peruskunnostuksen lisäksi Patrialla on työn alla Puolustusvoimien siltapanssariajoneuvot. Niiden ajoneuvot tulevat Puolustusvoimilta, mutta Patria varustaa ne silloilla. Nämä työt tuovat paikkakunnalle työntekijätason tekemistä.

– Meidän kilpailuetumme on siinä, että meillä on kokemusta teknologian siirrosta useampaan maahan. Usein asiakkaamme haluavat, että kokoonpano tehdään asiakasmaassa.

Patria Land Systems Oy:n liiketoimintajohtaja Jussi Järvinen
Timo Leponiemi / Yle

Koko Patria-konsernille on suuri merkitys Suomen huoltovarmuudelle, muistuttaa Jussi Järvinen. Yhdessä Millogin kanssa Patria huoltaa kaiken Puolustusvoimien kaluston. Patria Landin 300 työntekijän lisäksi Suomessa ei ole Puolustusvoimien ulkopuolella muita tahoja, joilla olisi teknologista osaamista panssaroiduista ajoneuvoista tai kranaatinheittimistä.

– On myös tärkeää, että Land pystyy myymään tuotteitaan Suomen ulkopuolelle ja tekemään sitä kilpailukykyisillä ehdoilla. Täällä Suomessa me emme voi olla pelkästään sen varassa, että Puolustusvoimat hankkii meiltä ajoneuvoja tai kranaatinheittimiä.

Jussi Järvinen muistuttaa, että asiakkaan hankkimaan pakettiin kuuluu ajoneuvon lisäksi aina asejärjestelmä ja siihen liittyvä johtamisjärjestelmä. Hyvien kauppojen syntymiseen Patria tarvitsee kumppaneita muihin osuuksiin.

Kaupat voitettava omista lähtökohdista

Viime aikoina Patria on hävinnyt tarjouskilpailuja muun muassa ranskalaiselle kilpailijalleen. Järvinen viittaa EU-komission tutkimukseen EU:n puolustusvälinehankinnoista. Sen mukaan vain kahdeksan prosenttia kaikista hankinnoista perustui täysin vapaaseen kilpailuun.

– Se kertoo, että aika usein hankinta kohdistuu oman maan yritykseen. Kun miettii Suomen valtion tai puolustusvoimien kokoa, niin muilla mailla on etua meihin verrattuna. Saksan tai Ranskan kaltaisella valtiolla on sellaista tarjottavaa, jota Suomella ei ole. Se on tosiasia, jonka kanssa meidän on elettävä ja minkä kanssa me pärjäämme.

Muistissa on Patrian häviämät kaupat Qatariin. Järvinen toteaaa, että samaan aikaan sovittiin metron rakentamisesta ja hävittäjien myymisestä Ranskasta Qatariin. Kauppojen kokonaisarvo oli noin kuusi miljardia euroa.

– Siellä on taustalla muitakin tekijöitä kuin pelkkiä ajoneuvojen valmistaja, jota vastaan me kilpailimme. Liikaa me emme kuitenkaan voi mennä sen taakse, vaan meidän on mietittävä, miten me voitamme 8x8 tai 6x6 -hankkeita omista lähtökohdista. Meillä on hyvin osaavia ihmisiä ja tehokas organisaatio, tiivistää Patria Land Systemsin liiketoimintajohtaja Jussi Järvinen.