Saksalaistesti: Markettien halvat aurinkovoiteet parempia kuin kalliit – Rantalomailijan oikea annos on kolme ruokalusikallista

Korkean suojakertoimen aurinkovoidetta ei tarvitse ostaa kalliilla apteekista, sillä Saksan riippumattoman tuotetestaussäätiön mukaan paremman tuotteen saa Lidlistä.

Auringolta suojautuminen
Nainen levittää aurinkovoidetta
AOP

Saksan riippumaton tuotetestaussäätiö Stiftung Warentest (siirryt toiseen palveluun) testaa aurinkovoiteita joka vuosi. Tällä kertaa testattiin 19 korkean ja erittäin korkean suojan eli 30, 50 ja 50+ suojakertoimen tuotetta.

Tulokset olivat hyviä. 17 tuotetta saivat hyvän tai erittäin hyvän arvosanan.

Mukana testissä oli myös Suomessa tunnettujen konsernien merkkituotteita kuten Nivea Sun, Piz Buin Ultra Light, Yves Rocher Solaire Peau, Vichy Idéal Soleil, Lancaster Sun Beauty, Biotherm Spray Solaire Lacté tai Garnier Ambre Solaire.

Testin ainoat neljä erittäin hyvää olivat kuitenkin kaikki saksalaisten Lidl, Penny ja Rewe sekä Real -marketti- tai dm- kemikalioketjujen omia merkkejä. Ja halpoja.

Kahdesta testivoittajasta toinen on myynnissä kaupan hyllyllä myös Suomessa. 30 suojakertoimella oleva Lidlin CienSun Classic maksaa Saksassa 1,18 euroa/100ml. Suomessa hintaa onkin jo kaksin verroin eli 2,40 euroa/100ml.

Lidlin viestinnästä kerrotaan, että alkukesän helteiden vuoksi tuote on myyty Suomessa lähes kokonaan loppuun, eikä sitä enää ole kaikissa myymälöissä.

Vastaavasti saksalaistestin kallein tuote Eco Sunmilk Sensitive oli testin huonoin. Se sai myös huonomman mahdollisen arvosanan. Hintaa sillä oli kuitenkin yli 20-kertaisesti testivoittajaan verrattuna. Tätäkin tuotetta saa Suomeen ainakin nettikaupasta.

Äiti laittaa aurinkovoidetta lapsen selkää.
AOP

Vedenkestävä ei aina kestä vettä

Testatut tuotteet selvisivät hyvin päätehtävästään eli UV-A ja UV-B -säteiden torjunnasta.

Stiftung Warentestin tulokset vahvistivat jälleen tänä vuonna, että tuotteen hinta ei kerro mitään tuotteen laadusta. Myöskään ostopaikka ei vaikuta. Apteekin tuotteet eivät tälläkään kertaa päihittäneet markettituotteita.

Monet testatut tuotteet lupasivat vedenkestävyyttä tai vedenpitävyyttä. Mainoslupausta vedenkestävyydestä saa eurooppalaisen normin mukaan käyttää, jos rasvasta on uimisen jälkeen edes puolet jäljellä. Stiftung Warentest antoi tuotteille miinuspisteitä, jos ne antoivat lupauksillaan kuluttajille tuotteesta liian posiitivisen kuvan.

Testaajien mukaan aurinkovoidetta kannattaa tuotteen merkistä riippumatta aina uimisen jälkeen lisätä.

Oikea määrä voidetta esimerkiksi aikuiselle miehelle pelkissä uimahousuissa on testaajien mukaan kolme ruokalusikallista. Paraskaan aurinkorasva ei kuitenkaan suojaa, ellei rasvaa levitetä tarpeeksi, riittävän laajalle alueelle ja toistuvasti auringossa olon aikana.

Miehen selkään laitetaan aurinkorasvaa.
AOP

Suihkutettavan voiteen paras tapa on tuplalevitys

Stiftung Warentest neuvoo kuluttajia levittämään suihkutettavan aurinkovoiteen kahteen kertaan. Ensimmäisen levityskerran jälkeen voiteen annetaan imeytyä ihoon ja kuivua, jonka jälkeen sama toistetaan.

Aurinkoa otettaessa ainetta tulisi jatkuvasti lisätä iholle. Mutta voiteen lisääminen ei kuitenkaan pidennä voiteen suojausaikaa.

Meikkiä käyttävien on hyvä muistaa, että ensin levitetään aurinkovoide ja annetaan kuivua. Vasta sitten on meikin vuoro.

Saksalaistestaajat neuvovat lopettamaan auringonoton siinä vaiheessa, kun kaksi kolmasosaa aurinkovoiteen laskennallisesta suoja-ajasta on käytetty.

Saksan ja Suomen välillä on tietenkin se ero, että keskikesällä ja keskipäivän aikoihin UV-indeksi on eteläisessä Suomessa 5-7, kun taas Saksassa se voi olla pari pykälää korkeammalla.

Suojautumisajassa ei kuitenkaan ole suurta eroa Suomen ja eteläisemmän Euroopan välillä. Aurinkovoidetta olisi hyvä käyttää ainakin kello 10-17.

Moni välttelee aurinkovoiteita niiden vaatteisiin jättämien tahrojen vuoksi. Saksalaistestaajien mukaan tummissa vaatteissa tahrat näkyvät vähemmän. Tahroja syntyy yleisesti, jos vaate puetaan päälle ennen kuin voide on kuivunut iholla.

Mainoslupauksissa kannattaa tahra-asiaaankin suhtautua kriittisesti. Esimerkiksi Nivean lupaukselle tahroja vähentävästä koostumuksesta ei testissä löytynyt katetta.