Liikennevirasto esittää Suupohjan radan kunnossapidon lopettamista – Etelä-Pohjanmaan ratayhdistys kerää joukkoja taisteluun

Liikenneviraston mukaan Seinäjoki-Kaskinen -rataosuuden ylläpitämiselle ei ole enää edellytyksiä. Etelä-Pohjanmaan ratayhdistys puolestaan vaatii maakunnilta yhteistyötä radan kehittämiseksi.

rautatieliikenne
Suupohjan rata Kaskisissa
Anna Wikman / Yle

Liikennevirasto on päivittänyt (siirryt toiseen palveluun) vähäliikenteisten ratojen kuntoselvitystään. Tällä viikolla valmistuneessa raportissa esitetään, että Seinäjoki-Kaskinen -rataosuuden kunnossapito lopetetaan vuoden 2019 lopulla.

Liikenneviraston mukaan Seinäjoki – Kaskinen -rataosuuden ylläpitämiselle ei ole enää yhteiskuntataloudellisia perusteita.

Ehdotusta perustellaan sillä, että rataosuuden liikennöintimäärät ovat laskeneet merkittävästi viime vuosina ja heikkokuntoista rataosaa ei voida pitää enää liikennöitävässä kunnossa ilman merkittäviä investointeja.

– Väärinkäsitysten välttämiseksi on syytä todeta, että raportissa on esitetty tarkastelun tuloksia, ei päätöksiä, toteaa tekninen johtaja Markku Nummelin Liikenneviraston tiedotteessa.

Raportissa esitettyjen toimenpiteiden toteuttaminen ratkeaa seuraavalla hallituskaudella valmistuvan 12-vuotisen valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman myötä.

Ratayhdistys toivoo maakunnilta nopeita toimia

Etelä-Pohjanmaan ratayhdistys ottaa kantaa Liikenneviraston selvitykseen. Sen mukaan selvityksen tulos on viesti siitä, että Suupohjan radan kehittämiseen olisi nyt ripeästi ja päättäväisesti tartuttava Pohjanmaan ja Etelä-Pohjanmaan maakunnissa ja rataosuudelle olisi saatava lisää tavaraliikennettä.

– Tavaraliikenteen lisääminen Suupohjan radalla on mahdollista muun muassa lisääntyneen puun käytön ansiosta. Suupohjan metsissä on runsaasti käyttämätöntä hakkuupotentiaalia. Metsä Groupin Kaskisten kemihierretehdasta lukuun ottamatta kuiduttava teollisuus on kaukana, joten Suupohjan kuitupuulle kilpailukykyinen rautatiekuljetus on elinehto, toteaa Etelä-Pohjanmaa ratayhdistyksen puheenjohtaja Jorma Vierula yhdistyksen tiedotteessa.

Etelä-Pohjanmaan ratayhdistys ehdottaa, että puutavaran kuljetukseen voitaisiin pyrkiä saamaan mukaan myös yksityisiä rataoperaattoreita.

Ratayhdistyksen mukaan rataosuuden tavaraliikennemäärät ovat tänä vuonna kääntyneet 20 prosentin kasvuun. Yhtenä syynä pidetään Kaskisten sataman kasvua. Yhdistys korostaa, että rata on tärkeä teollisuudelle ja aluetaloudelle.

Etelä-Pohjanmaan ratayhdistys on perustettu keväällä. Sen tavoitteena on Suupohjan radan kehittämisen yhteistyössä alueen elinkeinoelämän ja valtakunnallisten tahojen kanssa.