Haittaohjelma pääsi Ticketmasterin tietoihin kiinni – yhtiö kehottaa asiakkaitaan vaihtamaan salasanan ja tarkkailemaan tilitapahtumia

Ticketmaster kertoo löytäneensä haittaohjelman sen kansainvälisillä verkkosivuilla käyttämästä Inbenta-järjestelmästä.

tietoturva
Pääsylippu.
Andrew Gomberet / EPA

Tapahtumalippuja myyvä Ticketmaster kertoo osan sen asiakkaiden henkilö- ja maksutiedoista saattaneen joutua tuntemattoman kolmannen osapuolen haltuun.

Tietovuodon takana on haittaohjelma, jonka Ticketmaster kertoo löytäneensä Inbenta Technologiesin ylläpitämässä asiakastukijärjestelmässä. Kyseessä on Ticketmasterin käyttämä kolmannen osapuolen sovellustoimittaja.

Inbenta-järjestelmä on käytössä Ticketmasterin kansainvälisillä verkkosivuilla.

Ticketmaster kehottaa kaikkia asiakkaitaan vaihtamaan varotoimenpiteenä Ticketmaster-tilinsä salasanan seuraavan kirjautumiskerran yhteydessä.

Lisäksi Ticketmaster suosittelee, että asiakkaat tarkkailet tilitapahtumiaan väärinkäytön tai identiteettivarkauden varalta. Asiakkaiden tulee ottaa yhteyttä pankkiinsa tai luottokorttiyhtiöönsä, jos tilillä huomaa tavanomaisesta poikkeavaa toimintaa.

Asiakkaisiin on jo otettu yhteyttä

Suomen Ticketmaster ei kommentoi tietomurtoa, kertoo markkinointijohtaja Riitta Peitsala. Peitsala kehottaa asiakkaita tutustumaan Ticketmasterin tietoturvaa käsittelevään sivustoon (siirryt toiseen palveluun).

Ticketmasterin kerrotaan ottaneen yhteyttä niihin asiakkaisiin, joita tietomurto on saattanut koskea.

– Otamme sinuun yhteyttä, koska olet ostanut tai yrittänyt ostaa lippuja syyskuun 2017 ja kesäkuun 23. 2018 välisenä aikana. Vaikka meillä ei ole näyttöä tietojesi väärinkäytöstä, ilmoitamme sinulle tästä asiasta varotoimenpiteenä, kirjoitetaan Ticketmasterin lähettämässä sähköpostissa.

Ticketmasterin mukaan he eivät tutkimustensa perusteella usko niiden asiakkaiden tietojen vaarantuneen, joille ei ole lähetetty sähköpostia.

Tietoturvatiimi ja tekniset asiantuntijat selvittävät, kuinka tietomurto on vaikuttanut asiakastietoihin.

Ticketmaster kertoo heidän sulkeneen haittaohjelman kohteeksi joutuneet Inbenta-tuotteet kaikilta Ticketmasterin verkkosivuilta välittömästi haittaohjelman havaitsemisen jälkeen.

Tietomurron kerrotaan koskeneen alle viittä prosenttia maailmanlaajuisesta asiakastietokannasta.