”Joogastakin voi saada burnoutin” – Joogaopettaja joutuu tietoisesti erottamaan työn ja harrastuksen toisistaan

Heljä Pitkänen muutti takaisin kotiseudulleen pohjoiseen ja otti missiokseen opettaa merilappilaisille itsetutkiskelun ja rauhoittumisen perinnettä.

jooga
Heljä Pitkänen laiturilla Tornion Pikisaaressa
Jutta Huovinen / Yle

Jo kolmatta kesää Torniossa pyörii puistojoogatunteja säiden salliessa ja tänä kesänä on mahdollisuus osallistua myös sähköpostin välityksellä kotisohvalta mindfulness-harjoituksiin. Heljä Pitkänen haluaa tehdä joogaa ja sen filosofiaa tunnetuksi Meri-Lapissa ja opettaa alueen ihmisille tietoisuustaitoja.

Kemi-Tornio -alueella joogaa on tarjolla lähinnä kansalaisopistoissa ja liikuntakeskuksissa. Erilliset joogastudiot eivät ole vielä löytäneet tietään Meri-Lappiin, lukuun ottamatta MindBody Yogaa Torniossa. Liikuntakeskusten ja kansalaisopistojen tunnit täyttyvät kuitenkin tasaisesti joka viikko ja jooga on suosittu harrastus.

– Elämme aikakautta, jossa elämän hektisyyden ja pirstaleisuuden rinnalle kaivataan jotain, jonka avulla huolehtia omasta hyvinvoinnista ja löytää merkityksiä omaan olemassaoloonsa. Mahdollisuuksia ja valinnanvapautta on niin paljon ja ihmisillä on tunne keskittymiskyvyn huonontumisesta, Pitkänen pohdiskelee.

"Joogamatolta voi löytää yllättäviä oivalluksia"

Vaikka joogassa yhdistyykin sekä kehon että mielen harjoitus, näkee Pitkänen usein, että joogaan suhtaudutaan lähinnä venyttelynä. Usein joogaharjoitusta käydäänkin tekemässä kuntosalien ryhmäliikuntatunneilla kehonhuoltona.

Pitkänen pohdiskelee, että ihmiset eivät välttämättä huomaa, mitä kaikkea muuta jooga voi tarjota. Hän on huomannut, että monesti ensimmäinen kokemus joogasta voi olla se, että ihminen kääntyy sisäänpäin ja jättää kaiken muun ulkopuolelle.

– Harjoitus voi tuntua jopa itsekkäältä ja hedonistiselta. Jonkin ajan päästä se voi kuitenkin alkaa näkyä myös ulospäin, Pitkänen toteaa.

Pitkänen on nähnyt, miten yhä uudelleen joogamatolle palaavat ihmiset löytävät ensin itsensä ja pystyvät sen jälkeen suuntautumaan paremmin ulospäin. Tarkkailemalla itseään voi löytää esimerkiksi juurtuneita tapoja ja huomaamaan, mitkä niistä toimivat ja ehkä luopumaan toimimattomista.

– Joogamatolta voi löytää yllättäviä oivalluksia. Harjoituksessa yhdistyy kehon ja mielen yhteistyö ja siitä saattaa tulla jopa kokemus siitä, että on jollain tavalla ehjempi, Pitkänen toteaa.

Heljä Pitkänen Tornion Pikisaaressa
Jutta Huovinen / Yle

Liika on liikaa

Kuten lähes kaikkien asioiden kanssa elämässä, liika on liikaa. Pitkänen erottaakin vapaa-ajan ja työn selkeästi toisistaan ja on harjoitellut tätä nyt vuoden verran oman yrityksen parissa.

– Jooga on siinä mielessä petollinen harjoitus, että siihen on helppo imeytyä mukaan ja jäädä pyörimään sen sykliin. Jopa joogasta voi saada burnoutin. Itse joudun välillä ottamaan reality checkejä, että en uppoa liian syvälle. Oma 3-vuotias poika on siihen hyvä. Kun juoksee hänen perässään, niin ei voi jäädä pyörimään joogan maailmaan.

Heljä Pitkäsen vinkit parempaan tietoisuuteen:

  • Hengitä pakottamatta: Älä hauko henkeä sisään, vaan keskity ennemmin uloshengitykseen.
  • Tarkkaile itseäsi: Pysähdy miettimään hengitystä esimerkiksi liikennevaloissa tai töissä matkalla tulostimelle.
  • Kokeile tehdä asioita toisin: Istu kotisohvalle eri kohtaan kuin normaalisti tai kävelet tai ajat toisenlaista reittiä määränpäähäsi