Saimaa viedään kiinalaiseen jättinettipalveluun – Suomeen odotetaan lisää kiinalaisturisteja

WeChat-palvelua käyttää yli miljardi kiinalaista. Sovellusta kuvaillaan Kiinan Facebookiksi.

matkailu
Kutilan kanavan paikka Pien-Saimaa ja Umianlampi
Arto Hämäläinen / Etelä-Karjalan liitto

Saimaan alueen näkyvyys Kiinassa ja muualla Aasiassa on parantumassa huomattavasti.

Etelä-Karjalan kuntien matkailumarkkinoija GoSaimaa perustaa yhdessä kiinalaisen Tencent-yhtiön kanssa Saimaan aluetta esittelevän Lake Saimaa, Lakeland Finland -miniohjelman kiinalaiseen WeChat-sovellukseen.

GoSaimaan brändi- ja markkinointijohtaja Juha Sorjonen puhkuu intoa.

– Tämä on erinomaisen merkittävä asia. Olemme ensimmäisenä maailmassa rakentamassa Tencentin kanssa matkailukohdetasolla tällaista palvelua.

Tencent on kiinalainen monialayhtiö ja digipalvelujätti, joka omistaa WeChat-palvelun. Tencent osti suomalaisen Supercell-peliyhtiön vuonna 2016.

Kiinan Facebook

WeChat on yksi Kiinan suosituimmista digitaalisista palveluista. Sitä käyttää aktiivisesti yli miljardi kiinalaista. Palvelua käytetään muun muassa sosiaalisena mediana, pikaviestinnässä ja nettiostoksissa.

– Se on vähän niin kuin Aasian Facebook, GoSaimaan brändi- ja markkinointijohtaja Juha Sorjonen kuvailee.

Uudessa miniohjelmassa on tarkoitus tuoda esille monipuolisesti Saimaan alueen paikkoja ja palveluja.

– Kerromme siellä erilaisista syistä matkustaa Suomeen ja Saimaan alueelle. Kysymys voi olla erilaisista käyntikohteista, tuotteista ja palveluista mutta myös kauniita maisemia ja tilannekuvaa.

Sorjosen mukaan MyChat-palvelun käyttäjät voivat ostaa palvelun kautta suoraan esimerkiksi matkan Suomeen tai tuotteita Suomesta.

Miksi sitten Tencent haluaa tehdä yhteistyötä pienen suomalaisen toimijan kanssa?

– Uskon, että Tencent haluaa tuottaa uusia sisältöjä heidän kävijäkunnalleen WeChat-palvelussa. He haluavat pitää kävijät palvelussaa, luoda esimerkiksi uusia keskustelunaiheita, GoSaimaan brändi- ja markkinointijohtaja Juha Sorjonen sanoo.

Ensimmäisessä vaiheessa miniohjelman ominaisuuksia ovat muun muassa tapahtumakalenteri, navigointi, hätäpuhelu, kääntäjä ja matkaoppaat.

Tarkoituksena on tarjota kiinalaisille matkustajille luotettavaa ja kattavaa tietoa sekä palveluja ilman, että heidän täytyy ladata uusi sovellus älypuhelimiinsa.