VR vetää teinityttöjen arvostelun takaisin: Hätäjarrua sai käyttää, koska pikkulapset jäivät laiturille yksin

VR:n viestintäjohtaja myöntää, että hätääntynyttä äitiä auttaneet tytöt toimivat oikein.

rautatieliikenne
Ihmisiä tulossa junasta Pasilassa.
Antti Aimo-Koivisto / Lehtikuva

Kesäkuun puolivälissä kaksi teinityttöä veti hätäjarrua junassa matkalla Pasilasta Helsinkiin, koska yhden matkustajan 2- ja 4-vuotiaat lapset olivat jääneet yksin Pasilan asemalle.

Teinityttöjen junavaunuun oli rynnännyt panikoiva nainen, joka etsi hätäjarrua. Teinitytöt istuivat lähellä jarrua, ja vetivät sitä naisen ja muiden matkustajien kehotuksesta. Junan pysähdyttyä, konduktööri ja kaksi vartijaa saapuivat paikalle ja tytöt poistettiin junasta sakkouhan siivittäminä.

VR:ltä todettiin aiemmin, ettei kyseisessä tapauksessa olisi saanut käyttää hätäjarrua, sillä jarru on tarkoitettu käytettäväksi vain jos ihmisen henki tai terveys on välittömässä vaarassa.

VR:n viestintäjohtaja Tatu Tuominen kommentoi kuitenkin tänä aamuna Ylelle, että hätäjarrun käyttäminen olikin tässä tapauksessa oikea ratkaisu.

– Kyllä tässä nimenomaisessa tapauksessa meidän tulkintamme mukaan kyseessä oli selkeä vaaratilanne, jossa hätäjarrun käyttö oli perusteltua. Tytöt toimivat ihan oikein, sanoo Tuominen.

Vaaratilanteissa hätäjarrua saa käyttää

Tuomisen mukaan hätäjarrua voi käyttää, jos on hätä tai vaara uhkaa.

– Jos on esimerkiksi sairauskohtaus , niin silloin kannattaa ensimmäiseksi soittaa hätänumeroon ja saada sieltä ohjeet.

Junissa on myös hätäpuhelin, jolla voi saada yhteyden veturinkuljettajaan.

– Hätäpuhelimia on vähän erilaisia ja ne ovat vähän eri paikoissa, riippuen junatyypistä, mutta yleensä ne ovat kyllä hyvin näkyvillä. Hätäpuhelin on käytännössä sellainen nappi, jossa lukee SOS. Sitä painamalla saa suoran yhteyden kuljettajaan, sanoo Tuominen.

Tyttöjen äidin mukaan pysäytetyn junan matkustajat olivat yrittäneet ennen hätäjarrutusta soittaa kuljettajalle vaunussa olleella hätäpuhelimella, mutta puhelin ei ollut toiminut.

Äidin mukaan vartijat uhkailivat tyttöjä kovilla sakoilla ja saattoivat heidät ulos junasta sen jälkeen kun tytöt olivat vetäneet hätäjarrua.

VR:n viestintäjohtaja Tatu Tuominen, miten mielestäsi konduktööri ja vartijat tässä tilanteessa toimivat?

– Yksittäistapaukseen en halua ottaa kantaa, mutta hätäjarrun käyttö junassa tutkitaan aina erikseen. Todettiin, että mitään vahingonkorvausvelvollisuutta tässä ei ollut, koska kyseessä oli selkeä vaaratilanne. Konduktööri, vartijat ja junan henkilökunta selvittivät tämän tilanteen siinä paikan päällä erikseen meidän operaatiokeskuksessa ja siihen kului jonkin verran aikaa, sanoo Tuominen.

Lue myös:

Tytöt vetivät junan hätäjarrua auttaakseen naista Helsingissä, saivat palkkioksi sakoilla uhkailua – Milloin hätäjarrua saa käyttää ja milloin ei?

Tonårsflickor drog i nödbromsen för att hjälpa panikslagen mamma - hotades med böter av fem väktare