45 km/h kulkevat nuorten kevytautot halutaan liikenteeseen ensi vuonna – rekkakuskit huolissaan: "Yksi mopoauto lisää työaikaa vartilla"

Lakiesitys toisi nopeusrajoitetut henkilöautot eli kevytautot liikenteeseen ensi vuoden marraskuussa. 15–17-vuotiaille tarkoitettujen autojen maksiminopeus olisi 45 kilometriä tunnissa.

mopoautot
Nuori poika ajaa autoa.
Matias Malin pääsi viime kesänä testaamaan kevytautoa Porissa.Mari Kahila / Yle

Ammattikuljettajat ovat huolissaan valmisteilla olevan kevytauto-lakimuutoksen (siirryt toiseen palveluun) vaikutuksesta liikenteeseen.

Tällä hetkellä lausuntokierroksella oleva liikenne- ja viestintäministeriön ehdotus sallisi läpi mennessään henkilöautojen muuttamisen niin sanotuiksi kevytautoiksi, joita saisi kuljettaa 15–17-vuotiaana. Kevytautojen sallittu maksiminopeus olisi 45 kilometriä tunnissa.

– Haasteita tulee siinä vaiheessa, kun kevytautoja tulee muun liikenteen sekaan. Kynnys kokeilla maantieajoa tulee varmaankin olemaan pienempi, pohtii Länsi-Suomen kuljetusyrittäjien varapuheenjohtaja Petri Hämäläinen.

Asiasta on keskusteltu alan liiton hallituksessa. Huolena on, että ammattikuljettajien työajat tulevat venymään, mikäli lakiesitys menee läpi.

"Suomen tiestö liian kapea"

Petri Hämäläinen uskoo, että syksyä kohden haasteita liikenteessä tulee enemmän, kun tiet ovat pimeitä ja märkiä.

– Takaa tullessa pimeästä kun eteen ilmestyy hitaampi ajoneuvo, niin kyllä siinä tulee peräänajovaara.

Sinänsä Hämäläinen ei vastusta itse lakimuutosta, vaan penää valtiolta vastuuta Suomen tiestön kunnosta.

– Tieverkkomme on niin kapea. Tarvitsisimme neljäkaistaisia teitä, jolloin eri nopeuksilla kulkevat ajoneuvot mahtuisivat kulkemaan. Valtiolta pitäisi saada huonokuntoisen tieverkoston hoitamiseen lisää rahaa.

Valtiolta pitäisi saada huonokuntoisen tieverkoston hoitamiseen lisää rahaa.

Petri Hämäläinen

Mopoautojen kysyntä romahtanut

Porilainen mopoautoyrittäjä Juhani Mäkelä sanoo, että lain valmistelu on vaikuttanut mopoautojen kysyntään.

– Kevään aikana on myyty yli puolet vähemmän mopoautoja. Ihmiset ovat vähän kahden vaiheilla.

Huolissaan Mäkelä ei kuitenkaan ole.

– Vaikka kysyntä on ollut vähäisempää, mopoautokanta kuitenkin on suuri. Uskon, että mopoauto tulee jatkamaan vielä pitkään.

Liikenne hidastuu entisestään?

Lakimuutos on saanut lausuntopalvelu.fi -sivustolla (siirryt toiseen palveluun) reilut kymmenen lausuntoa.

Osassa lausunnoista ollaan huolissaan muutoksen aiheuttamista turvallisuusriskeistä – esimerkiksi Pyöräliiton lausunnossa todetaan, että laki todennäköisesti heikentäisi liikenneturvallisuutta, aiheuttaen yhden ihmisen kuoleman ja 50 vammautumisen.

– Yksi liikennettä hidastava mopoauto lisää raskaalla ajoneuvolla ajettua aikaa vähintään 15 minuuttia. Nyt on vielä valmisteilla 34-metrinen ajoneuvoyhdistelmä, eihän sellaisella pääse ohittamaan, Petri Hämäläinen miettii.

Nuorten liikennekäyttäytyminen on Hämäläisen mukaan hallinnassa – osittain.

– Peräänkuuluttaisin myös vanhempien ja ammatti-ihmisten vastuuta.

Lakiesitys on lausuntokierroksella heinäkuun 10. päivään saakka. Liikenne- ja viestintäministeriön tavoitteena on, että muutos tulisi voimaan marraskuussa 2019.

Lue lisää:

Henkilöautosta kulkupeli mopoikäiselle 400 eurolla? "Tulossa rajoittimia, joita mahdoton ohittaa"

Nuoret nopeusrajoitettujen henkilöautojen rattiin? Liikenneministeriö käynnistää selvityksen

Mopoautojen tilalle viritettyjä henkilöautoja? Mopoautojen puolustaja: "Virittäminen maailman yksinkertaisin asia"