Suomussalmen lentokonehylyn kaltaisia historiallisia aarteita on vielä muuallakin – löytöpaikat pidetään visusti salassa

Kainuun prikaatin sukeltajat nostivat 2.7.2018 talvisodan aikaisen neuvostoliittolaisen lentokoneen moottorin 16 metrin syvyydestä. Mukana nostossa oli myös Suomen Ilmavoimamuseo ja sen vapaaehtoisia.

sotahistoria
Sota-ajan lentokonemoottoria nostetaan Kiantajärvestä.
Kainuun prikaati nosti moottorin harjoitustehtävänä 2.7.2018.Puolustusvoimat

Sotahistorian säilyttämisen eteen tehdään Suomessa paljon työtä vapaaehtoisvoimin ja puolustusvoimien avustuksella.

Kainuun prikaati nosti noin viikko sitten Suomen Ilmavoimamuseon vapaaehtoissukeltajien paikantaman neuvostoliittolaisen lentokoneen moottorin Suomussalmen Kiantajärven Kiekinselältä.

Moottori oli Polikarpov I-15bis -mallisesta lentokoneesta. Kone teki pakkolaskun Kiantajärvelle talvisodan alussa ja oli vuosikymmeniä järven pohjassa. Pakkolaskun syyksi on arveltu konevikaa tai toisen koneen virhettä pommien pudotuksessa.

Lentäjän tiedetään selvinneen tapahtumasta ja kävelleen takaisin Neuvostoliiton puolelle. Lentokone vajosi jäiden läpi järven pohjaan.

Löytymisen jälkeen koneet kuuluvat Suomen valtiolle.

Kai Mecklin

Lentokoneen runko on poistettu jo aiemmin, ja nyt koneen moottori saatiin ylös järven pohjasta. Kainuun prikaati nosti 500-kiloisen m-25-moottorin proomulautalle nosturiautolla.

Lentokoneen moottori luokitellaan historiallisesti arvokkaaksi, ja nostotoimenpiteen dokumentoi Suomen Ilmavoimamuseo. Moottorin sijoituspaikka konservoinnin jälkeen on Raatteen Portin talvisotamuseossa.

– Tällaisilla tapauksilla on todellakin historiallista arvoa, varsinkin alueellisesti ajateltuna. Tapaukseen liittyy uskomaton tarina, joka kerrotaan moottorin sijoituspaikassa Raatteen portissa, Suomen Ilmavoimamuseon johtaja Kai Mecklin kertoo.

Hylkyjen olinpaikkaa ei kerrota

Metsistä ei enää nykypäivänä löydy lentokoneiden hylkyjä sotien ajalta. Suomussalmen löydön kaltaisia hylkyjä on kuitenkin vielä järvissä, soissa ja lammissa, mutta niistä ei hiiskuta.

Museojohtaja Kai Mecklinin mukaan tällä hetkellä on tiedossa muutamia lentokoneiden hylkyjä. Niiden paikat pidetään visusti salassa, jottei hylkyihin kajottaisi.

– Kartoitustyötä tekevät vapaaehtoiset, jotka ilmoittavat löytyneistä koneista eteenpäin. Löytymisen jälkeen koneet kuuluvat Suomen valtiolle, Mecklin kertoo.

Brewster BW-372.
Karjalasta löydetty Brewster BW-372 on Yhdysvalloista lainassa vielä tämän kesän Tikkakosken Ilmavoimamuseossa.Petri Aaltonen / Yle

Viime vuonna julkisuuteen nousi Itämeren kaasuputken työmaan lähistöltä löydetty kokonainen lentokone. Kyseinen kone on amerikkalaisvalmisteinen kaksimoottorinen Douglas DB-7 Boston / A-20 Havoc -lentokone.

Näitä lentokoneita käyttivät toisessa maailmansodassa muun muassa Neuvostoliiton ilmavoimat ja muut liittoutuneiden sotavoimat.

Suomesta löytyy myös lentäjien muistomerkkejä sotien ajalta. Esimerkiksi Ristijärven Jokikylässä on yksittäisen venäläislentäjän hautapaikka rautatiesillan kupeessa.

Jokikylään kone putosi ilmeisesti helmikuun lopulla 1940, kun Neuvostoliiton koneet olivat pommittamassa Kalliokosken rautatiesiltaa. Paikalliset hautasivat sotilaan putoamispaikan lähelle sillan kupeeseen.

Lentokoneen jäännöksiä, kuten moottorin osia, on vielä seudun taloissa jonkin verran jäljellä, mutta pääosa hylyn metalliosista meni kyläläisten hyötykäyttöön hyvin nopeasti putoamisen jälkeen.

Korjattu 9.7.2018 klo 11.43: Venäjän puolelle korjattu Neuvostoliiton puolelle ja venäläiskone neuvostoliittolaiseksi koneeksi.