Oliko taksimatkassasi ongelmia? Voit olla oikeutettu korvauksiin

Kilpailu- ja kuluttajavirasto muistuttaa, että selkeistä virheistä hyvitetään ensisijaisesti hinnanalennuksella.

taksiliikenne (liikenne)
Taksi.
Toni Pitkänen / Yle

Eikö taksimatkasi sujunutkaan sovitulla tavalla? Tilattu taksi ei tullutkaan, tai taksimatkan hinta on kalliimpi kuin luvattiin?

Tämänkaltaisissa tilanteissa olet oikeutettu hyvitykseen, muistuttaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto. Matkustajan kannattaa sen mukaan olla aina ensin yhteydessä tahoon, jolta taksi on tilattu eli taksikeskukseen tai taksiyrittäjään.

Virhe hyvitetään ensisijaisesti hinnanalennuksella. Myös puhelinkuluista voi vaatia korvausta. Sen sijaan pahasta mielestä, henkisestä kärsimyksestä tai vapaa-ajan menetyksestä ei saa vahingonkorvausta.

Tärkeää on pyytää taksin kuljettajalta aina kuitti, koska se helpottaa ongelman selvittämistä. Valituksen tekemisessä apua voi saada Kilpailu- ja kuluttajaviraston reklamaatioapurista tai kuluttajaneuvonnasta.

Taksimarkkinat ovat muuttuneet kuun vaihteessa voimaan tulleen liikennepalvelulain myötä. Esimerkiksi matkan hinnasta voi sopia kuljettajan kanssa.