Tuore tutkimus: Viikonloppuna kannattaa nukkua pitkään – kumoaa univajeen terveyshaittoja

Riski lihomiseen ja diabetekseen kasvaa univajeen takia.

terveys
Nukkuvan naisen jalat näkyvät peiton alta.
Seppo Sarkkinen / Yle

Työviikon aikana alle viisituntisia yöunia nukkuvat voivat pienentää terveysriskejään nukkumalla viikonloppuna pitkään, tuore tutkimus (siirryt toiseen palveluun) osoittaa.

Aiemmissa tutkimuksissa sekä lyhyet että pitkät yöunet on yhdistetty terveysriskeihin, mutta harvoissa tutkimuksissa on huomioitu viikonloppu-unien vaikutuksia. Nyt julkaistut tulokset ovatkin todennäköisesti aiempia tarkempia ja kuvastavat tosielämää paremmin.

Lähes 44 000 osallistujaa kattavan tutkimuksen perusteella alle viisituntisia yöunia nukkuvan riski menehtyä 13 vuoden seurannan aikana oli 65 prosenttia suurempi kuin seitsemäntuntisia yöunia nukkuvan. Myös yli kahdeksantuntisia yöunia joka yö nukkuvan riski menehtyä oli suurentunut, mutta yhteys ei ollut yhtä voimakas.

Tarkemmassa analyysissa lyhyisiin yöuniin liitetyt riskit koskivat vain osallistujia, jotka nukkuivat alle viisi tuntia myös viikonloppuöisin. Univajeensa pitkillä unilla viikonloppuna korjaavat sen sijaan välttyivät lyhyisiin uniin liitetyiltä haitoilta. Yli 65-vuotiailla yöunien pituus ei vaikuttanut kuolleisuuteen lainkaan.

Univaje voi aiempien tutkimusten perusteella altistaa muun muassa lihomiselle ja diabetekselle, mitkä puolestaan lyhentävät elinikää. Myös tulehdustiloihin viittaavan interleukiini 6:n pitoisuus suurenee univajeen aikana, mutta palaa normaalitasolle univajeen korjaamisen jälkeen.

Lue lisää:

Suomalaisten yöunet lyhentyneet, valtaosa kärsii univajeesta

Lähteet: Duodecim