Kela uhkaa taksikeskuksia sakolla, jos kyytejä ei hoideta – välittäjä: Normaalitasollakin aina joku kyyti jää toteutumatta

Pro Keskuksella on edelleen osassa maata vaikeuksia löytää riittävästi takseja ajamaan Kela-kyytejä uudessa järjestelmässä.

taksiliikenne
Nainen puhelimessa.
Toni Pitkänen / Yle

Sanktiot uhkaavat Kelan taksikyytejä välittäviä palvelukeskuksia, jos Kela-taksien toiminta ei tule kuntoon lähipäivinä. Kelan pääsuunnittelijan Anne Gissin mukaan sanktiot voivat olla jopa tuhansia euroja.

Kela-kyytien järjestämisessä on ollut ajoittain suuria ongelmia varsinkin Itä- ja Pohjois-Suomessa.

Nyt tilanne on lähellä normaalitasoa, kertoo Pro Keskuksen hallituksen jäsen ja Savon Taksidata Oy:n toimitusjohtaja Jarmo Immonen. Yhtiö vastaa Pohjois-Savon, Pohjois-Karjalan, Etelä-Savon, Keski-Suomen ja Lapin maakuntien alueilla järjestettävistä Kela-kuljetuksista.

– Tilanne on nyt kohtalaisella tasolla ja lähellä normaalitasoa, mutta ei ihan vielä siellä. Normaalitasollakin aina joku kyyti jää toteutumatta.

Jokaisessa maakunnassa omat ongelma-alueet

Immosen mukaan jokaisessa maakunnassa tilanne on paranemaan päin, vaikka ongelma-alueita on edelleen jokaisessa maakunnassa. Ongelmallisin tilanne vaikuttaa olevan Pohjois-Karjalassa.

– Siellä ei ole riittävästi autoja, mutta koko ajan on korjattu tilannetta ja automäärää lisätty ja lisätään päivä päivältä sitä mukaa, kun pystytään.

Pohjois-Savossa ennakolta tilattuja kyytejä jäi eilen torstaina ajamatta kaksi. Immosen mukaan molemmissa tapauksissa oli kyse siitä, ettei taksia ollut saatavilla riittävän nopeasti paikalle.

– Toisessa tapauksessa auto oli kyllä tullut, mutta asiakas oli lähtenyt jonnekin.

Mies.
Pro Keskuksen hallituksen jäsen Jarmo ImmonenToni Pitkänen / Yle

Osa kieltäytyy yhä yhteistyöstä

Pro Keskuksen näkökulmasta Pohjois-Savon ongelma-alue on Ylä-Savo, jonka Kela-kyytitilauksia on jouduttu ajamaan myös Mikkelistä ja Kuopiosta. Yle kertoi kesäkuussa, että muun muassa Ylä-Savossa osa taksikuskeista on kieltäytynyt tekemästä yhteistyötä Pro Keskuksen kanssa.

– Tilanne ei ole siellä muuttunut tuosta. Olemme kuitenkin tehneet sopimuksia myös Kuopion pohjoispuolelle, että kyllä se tilanne sielläkin helpottuu pikkuhiljaa.

Iisalmen taksipalvelun toimitusjohtajan Juha Sirviön mukaan suurin syy tilanteeseen on se, että Pro Keskus vaatii käyttämään Semelin taksamittarijärjestelmää.

– Ylä-Savossa on jo aikaisemmin sitouduttu ajamaan Mitax-järjestelmällä niin sanotut sote-ajot eli muun muassa vammaispalveluajot täällä, ja se sopimus on edelleen voimassa.

– Sopimusta ei voi keskeyttää ja siirtyä ajamaan Pro Keskukselle, koska kaksia laitteita noihin autoihin on mahdotonta saada.

Sirviö pitää Pro Keskuksen laitevaatimusta kohtuuttomana.

– Jos sitä vaatimusta ei olisi, niin tällaisia ongelmia ei olisi Ylä-Savossa

Immosen mukaan kilpailutuksen voittaja määrää, mitä järjestelmää käytetään.

– Tiedän, että jos yksi meidän kilpailijoistamme olisi voittanut, niin kaikkialla olisi pitänyt vaihtaa toisen järjestelmätoimittajan laitteisiin, että ne olisivat olleet yhteensopivat.

Taksiyrittäjä.
Iisalmelainen taksiyrittäjä Juha SirviöToni Pitkänen / Yle

"Vaihto tulisi liian kalliiksi"

Iisalmelaisen Sirviön mukaan Semel-laitteet tulevat myös kalliiksi.

– Semelin kuukausittainen leasing-maksu on todella kova. Laskin, että jos laitan omat autot siihen, niin olen kymmenen vuoteen maksanut 130 000 euroa pelkästään leasing-maksuja ja minulle ei jää mitään käteen.

Immosen mukaan Semelin täyden vuokralaitteiston hankkiminen uuteen autoon maksaa 220 euroa kuukaudessa.

– Ainakin ne autoilijat, joilla on Semelin omistuslaitteet ja maksavat niistä ylläpidot ja lisenssimaksut, sanovat, että vuokrakonsepti on erittäin kilpailukykyinen heidän mielestään.

Semel Oy omistaa osan Pro Keskuksesta. Tässä ei ole Immosen mukaan mitään kummallista.

– Halusimme sitouttaa järjestelmätoimittajan kehittämään näitä järjestelmiä eteenpäin. En tiedä, mikä kilpailulainsäädännössä kieltäisi tällaisen omistajuuden.