Valtion romutuspalkkio jätti vanhat autot liikenteeseen, purkamoyrittäjä pettyi: "Itse ajan huonommalla autolla kuin ne, jotka puran"

Romutusrahasta on käytetty yli 70 prosenttia. Liikenteen päästöt ovat laskussa.

romuttamot
Romutukseen menevät autot merkitään koodeilla tuulilasiin.
Romutukseen menevät autot merkitään koodeilla tuulilasiin turkulaisessa autopurkamossa.Lassi Lähteenmäki / Yle

Turusta Tampereelle vievän moottoritien varressa lojuu satoja käytöstä poistettuja autoja. Tontti kuuluu Autopurkaamo Oili Jaloselle, joka on yksi Turun seudun suurimmista alan yrityksistä.

Romuttamisen tahti on kiihtynyt, kertoo purkamon toimitusjohtaja Veli-Matti Jalonen. Kun aiemmin romutettiin arviolta 1 000 autoa vuodessa, nyt määrä on 1 500.

Selvä kasvu selittyy sillä, että tänä vuonna valtio on maksanut romutuspalkkiota (siirryt toiseen palveluun) autokannan uusijoille. Auton haltija saa 1 500 euron palkkion, kun hän vie yli 10-vuotiaan auton romutukseen ja ostaa tilalle uuden, vähäpäästöisen auton.

Jalosella autosta puretaan käyttökelpoiset osat ja ympäristölle haitalliset materiaalit. Sen jälkeen auto toimitetaan paalattavaksi, ja metalli käytetään uudelleen.

Turhankin uusia autoja menee paaliin

Toimitusjohtaja Veli-Matti Jalonen ei ole ihan tyytyväinen romutuspalkkion tulokseen ympäristön kannalta.

– Turhankin hyväkuntoisia autoja on tuotu poistettavaksi. Niissä on katalysaattorit, turvatyynyt ja alhainen kulutuskin, Jalonen pohtii.

– Itse ajan huonommalla autolla kuin ne, jotka puran.

Vanhaa autokantaa kampanja on poistunut liikenteestä vähän. Tähän Jalonen löytää selvän syyn.

Turhankin hyväkuntoisia autoja on tuotu poistettavaksi. Niissä on katalysaattorit, turvatyynyt ja alhainen kulutuskin.

Veli-Matti Jalonen

– Sillä kansanosalla, joka ajaa kaikkein huonoimmalla autoilla, ei ole varaa uuteen autoon. Tai he ovat päättäneet, etteivät halua panostaa uuteen autoon. He jäävät tämän järjestelmän ulkopuolelle.

Ilmastotaakka kevenee

Valtion varasi romutusrahaa tälle vuodelle kahdeksan miljoonaa euroa. Tästä potista on käytetty yli 70 prosenttia.

Kampanja jatkuu elokuun loppuun saakka, jos rahaa on silloin yhä jäljellä. Romutuspalkkion tuella oli kesäkuun loppuun menneessä hankittu 5 400 uutta autoa.

Romutuspalkkion saa, jos uusi auto on vähäpäästöinen. Tämä näyttää toteutuvan tien päällä. Keskimääräiset uusien autojen hiilidioksidipäästöt olivat alkuvuonna 2,3 prosenttia alemmat kuin viime vuonna, kerrotaan Autoalan keskusliitosta.

Veli-Matti Jalonen haluaa romutuspalkkiokampanjalle jatkoa, mutta uudistettuna.

– Paras muutos olisi se, että romutuspalkkio toimisi myös käytettyyn autoon. Silloin vaihdettaisiin uudempaan, vähäpäästöisempään ja turvallisempaan autoon, mutta sen ei olisi pakko olla uusi auto.