Kela jätti yhden valituksen taksikaaoksesta – Kela-kyytien ongelmat vähentyneet eri puolilla Suomea

Taksilain uudistuksen ruuhkauttamat Kela-kyydit ovat ratkoneet ongelmansa suuressa osassa maata. STT:n mukaan Kelan nyt jättämä valitus koskee Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen aluetta.

taksiliikenne
Taksi.
Toni Pitkänen / Yle

Kela on jättänyt kirjallisen reklamaation yhdelle taksien tilausvälityskeskukselle. Valitus liittyy Kelan korvaamien taksikyytien tilausten ruuhkautumiseen.

Kyydit ruuhkautuivat sen jälkeen, kun Kela oli kilpailuttanut alueelliset Kela-kyytien järjestäjät

Kela ei kerro (siirryt toiseen palveluun), ketä tilausvälittäjistä reklamaatio koskee. STT:n mukaan valitus koskee Tampereen aluetaksia, joka toimii Pirkanmaan ja Kanta-Hämeen alueella.

Heinäkuun alussa voimaan astunut muutos Kela-kyytien järjestämisessä johti pahoihin ongelmiin Kelan korvaamissa taksimatkoissa. Muutos astui voimaan samanaikaisesti useiden muiden taksiliikenteen muutosten kanssa.

Kilpailutuksen jälkeen Kela-kyydit piti tilata keskitetysti alueellisista tilausnumeroista (siirryt toiseen palveluun). Palvelut ruuhkautuivat kuitenkin monin paikoin pahasti ja kyytejä saattoi joutua odottamaan erittäin pitkään.

– Nyt pahimmat ongelmat kyytien ruuhkaantumiseesa alkavat olla selvitettyjä, kertoo Kelan pääsuunnittelija Anne Giss.

Hän korostaa myös, että alueellisista keskuksista, joita on yhteensä 17, ilman suuria ongelmia on koko ajan toiminut 12.

Ongelmat ovat siis koskeneet ennen kaikkea viittä aluetta.

Vaikeuksia kyytien järjestämisessä on ollut erityisesti Pohjois-Savossa, Satakunnassa ja Lapissa. Jonotusajat ovat olleet pitkiä myös pääkaupunkiseudulla.

Tilauskeskusten ruuhkautumisen lisäksi ongelmat ovat johtuneet muun muassa siitä, ettei tietyillä alueilla ole ollut tarpeeksi Kela-kyyteihin sopivia autoja.

Kelan korvaamia kyytejä ajavassa autossa tulee olla erilliset välityslaitteet. Niitä ei oltu asennettu tarpeeksi moniin autoihin, koska palveluntuottajat tekivät sopimuksia autoilijoiden kanssa liian myöhään.

Vaikkei Kela paljasta, ketä koskien reklamaatio on jätetty, niin tiedetään, että se koskee tilausvälityksiä kahden maakunnan alueella.

– Edellytämme, että kansalaiset saavat yhdenvertaisesti hyvää palvelua koko maassa mahdollisimman pian, toteaa Kelan pääjohtaja Elli Aaltonen tiedotteessa.

– Reklamaatio tarkoittaa, että palveluntuottajalla on nyt 30 päivää aikaa saada toimintansa sopimuksessa määritellylle tasolle. Muuten joudumme harkitsemaan sopimussakkoa, toteaa Kelan Anne Giss.