Dialyysiosastolla ja keskustaksissa takana rankka viikko – Nyt Kela-kyydit alkavat jo sujua Etelä-Pohjanmaalla

Heinäkuun alun lakimuutos sekoitti pahasti Kela-korvatut taksi­kyydit.

taksiliikenne
Dialyysin osastonhoitaja Hilkka Mäki-Panula kirjaa potilas Matti Peuralan tietoja koneelle Seinäjoen keskussairaalassa.
Dialyysin osastonhoitaja Hilkka Mäki-Panula kirjaa potilas Matti Peuralan tietoja koneelle.Mirva Ekman / Yle

Viime viikon pahojen ongelmien jälkeen Kela-kyydit ovat alkaneet sujua Etelä-Pohjanmaalla. Yksittäisiä ongelmia on kuitenkin edelleen.

Kela-takseja koko maakuntaan välittävästä Seinäjoen keskustaksista kerrotaan, että taksit kulkevat jo ajallaan, mutta tilauspuheluiden odotusaika on vielä liian pitkä. Se on ollut tällä viikolla 2-3 minuuttia.

– Siitä pitää vielä parantaa ja päästä alle 1,5 minuuttiin. Kovasti tehdään töitä, että se tavoite mahdollisimman nopeasti saavutetaan, sanoo Seinäjoen keskustaksi Oy:n toimitusjohtaja Niko Mäki-Kahma.

Kelan taksikyydit kilpailutettiin ensimmäistä kertaa tänä vuonna ja jokaiseen 17 maakuntaan valittiin tilauksista vastaava palveluntarjoaja. Muutos astui voimaan heinäkuun alussa.

Ongelmia edelleen

Yle uutiset kertoi viime viikolla, että Kela-taksikyytien uudistus aiheutti suuria ongelmia Seinäjoen keskussairaalassa. Taksit olivat myöhässä ja niitä jäi kokonaan tulematta. Esimerkiksi dialyysiosastolta ei saatu yhteyttä keskukseen, vaan asiakkaat ja hoitajat joutuivat roikkumaan puhelinjonossa pitkiä aikoja.

– Viime viikolla varmasti suurin ongelma olivat pitkät jonotukset tilauspuhelimeen, toteaa dialyysiosaston osastonhoitaja Hilkka Mäki-Panula Seinäjoen keskussairaalasta.

Tilanne on kokonaisuudessaan jo parempi, mutta ei täysin vielä korjaantunut. Puhelimessa jonottaminen on loppunut, mutta muita ongelmia on tullut tilalle.

– Kaikki tilaukset eivät mene perille. Eilen kahdelle potilaalle kävi niin, että tilattua taksia ei alkanut kuulua, ja kun soitettiin taksien perään, niin selvisi, ettei tilaus ollut tullut perille, kertoo Mäki-Panula.

Dialyysiosaston kyltti.
Mirva Ekman / Yle

Ylimääräistä työtä ja väsyneitä potilaita

Kela-kyytiuudistuksen jälkeinen viikko oli dialyysiosastolla rankka sekä henkilökunnalle että potilaille.

– Monet potilaat ovat dialyysihoidon jälkeen väsyneitä ja heillä voi olla päänsärkyä ja pahoinvointia. Ei tunnu kivalta, jos joutuu 4-5 tunnin hoidon perään odottamaan vielä tunnin taksia, toteaa Hilkka Mäki-Panula.

Hoitajille taksien myöhästelyistä aiheutui paljon ylimääräistä työtä. Kun hoitoaikataulut menivät sekaisin, jouduttiin esimerkiksi varakoneita ottamaan käyttöön. Aikaa koneiden pesemiselle ei jäänyt vuorojen välissä.

– Kyllä sen näki viime viikolla, että koko systeemi oli myöhässä. Itsekin olin toista tuntia myöhässä ennen kuin pääsin tänne osastolle, kertoo kurikkalainen Matti Peurala.

Peurala kulkee Kela-taksilla kolme kertaa viikossa dialyysihoidossa Seinäjoella. Hän kiittelee osaston osaavaa ja joustavaa henkilökuntaa ja toteaa helpottuneena, että tällä viikolla taksit ovat tulleet ajallaan.

– Aamulla on oltu aikaisin hakemassa ja kotiin olen päässyt täältä nopeasti niin että ei ole tarvinnut hoitojen jälkeen odotella.

"Iso härdelli" taksikeskuksessa

Työntäyteinen oli viime viikko myös Seinäjoen taksikeskuksessa. Toimitusjohtaja Niko Mäki-Kahma puhuu viime viikon "isosta härdellistä", jonka syitäkin on ehditty jo perusteellisesti pohtia.

Puheluiden määrä yllätti, siihen ei osattu varautua. Osa puheluista olisi voitu välttää, jos tieto taksia koskeneista uudistuksista olisi tavoittanut kansalaiset paremmin.

– Monilla asiakkailla meni sekaisin taksilakiuudistus ja Kela-taksiuudistus. Epätietoisuuden takia tilausnumeroon tuli paljon puheluita, joissa vain kyseltiin, miten koko systeemi jatkossa toimii.

Vaikka tuli epäonnistumisia, niistä pitää pyrkiä oppimaan ja huolehtia, ettei jatkossa pääse tapahtumaan samoin.

Niko Mäki-Kahma

Mäki-Kahman mukaan normaalisti Kela-taksien tilauspuheluita tulee heinäkuussa noin 300 päivässä. Viime viikolla niitä tuli 700-800. Puheluiden määrä aiheutti sen, että jonotusajat tilausnumeroon venyivät 6-7 minuuttiin.

Seinäjoen taksikeskuksessa lisäongelmia aiheutti uusi tilausvälitysjärjestelmä, jonka käyttöönotto viivästyi ja osui samaan kohtaan taksiuudistusten kanssa.

– Se olisi pitänyt saada käyttöön aikaisemmin, toteaa Mäki-Kahma, joka suhtautuu kuitenkin luottavaisesti jatkoon:

– Uskon, että tilaukset ja kyydit lähtevät nyt hyvin pyörimään. Vaikka tuli epäonnistumisia, niistä pitää pyrkiä oppimaan ja huolehtia, ettei jatkossa pääse tapahtumaan samoin.