Miksi romutuspalkkiota ei hyvitetä käytetyistä autoista? – Virkamies ja poliitikot vastaavat

Tänä vuonna on tarkoitus saada Suomeen yli 7 000 uutta autoa romutuspalkkion avulla.

romuttamot
Romuautoja
Romutukseen meneviä autoja.Ismo Pekkarinen / AOP

Yle julkaisi tiistaina jutun autojen romutuspalkkiosta. Siinä autopurkamon toimitusjohtaja ihmetteli, miksi romutuspalkkio maksetaan ainoastaan uusien autojen ostajille.

Samaa on ihmetellyt moni verkkokeskustelija sosiaalisessa mediassa ja Ylen nettisivuilla. Heidän mielestään huonokuntoisilla autoilla ajavilla ei ole varaa ostaa uutta autoa edes romutuspalkkion avulla.

Romutuspalkkio on kannustin

Liikenne- ja viestintäministeriön ylitarkastaja Eleonoora Eilittä sanoo, että romutuspalkkio on ilmastotoimenpide. Tarkoituksena ei ole vaihtaa huonokuntoista vanhaa autoa toiseen käytettyyn autoon.

– Romutuspalkkion tavoitteena on kannustaa uuden auton ostoon, Eilittä sanoo.

Eleonoora Eilittän mukaan romutuspalkkio liittyy Suomen ilmastotavoitteisiin. Tarkoituksena on puolittaa liikenteen päästöt vuoteen 2030 mennessä. Yhtenä keinona on autokannan uudistaminen.

– Tämä romutuspalkkio on toimenpide, joka hetkellisesti lisää uusien autojen ostamista.

Romutukseen menevät autot merkitään koodeilla tuulilasiin.
Romutukseen menevät autot merkitään koodeilla tuulilasiin turkulaisessa autopurkamossa.Lassi Lähteenmäki / Yle

Romutuspalkkio tuo rahaa valtion kassaan

Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, porilainen sinisten kansanedustaja Ari Jalonen sanoo, että romutuspalkkiota ei voida myöntää käytettyjen autojen ostajille. Siihen ei ole yhteiskunnalla varaa.

Tammikuun alusta voimassa olleeseen romutuspalkkiojärjestelmään on laitettu kahdeksan miljoonaa euroa, mutta ne on tarkoitus saada takaisin.

– Autovero maksetaan vain uudesta autosta. Autoverokertymä on isompi summa kuin se, mitä tähän romustuspalkkioon pistetään, eli tällä saadaan yhteiskunnan pyörittämiseen lisää varoja, Jalonen sanoo.

Ari Jalosen mukaan romutuspalkkio myös auttaa Suomea täyttämään velvollisuutensa Pariisin ilmastosopimuksesta.

Autoverokertymä on isompi summa kuin se, mitä tähän romustuspalkkioon pistetään, eli tällä saadaan yhteiskunnan pyörittämiseen lisää varoja.

Ari Jalonen

– On ihan selkeästi nähtävissä, että romutuspalkkio nostaa uusien autojen määrää ja auttaa siinä, että päästään ilmastosopimukseen jollain tavoin kiinni.

Käytetyt autot pitää selvittää

Liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsenet Olavi Ala-Nissilä (kesk.) ja Katja Taimela (sd.) suhtautuvat romutuspalkkion ulottamiseen myös käytettyihin autoihin huomattavasti myönteisemmin kuin Ari Jalonen.

– Kun seuraavan kerran romutuspalkkiosta päätetään, kannattaa varmaan selvittää tämäkin asia, loimaalainen Ala-Nissilä sanoo.

Nykyinen käytäntö saattaa jättää pienituloisten auton vaihdon hamaan tulevaisuuteen.

Katja Taimela

– Olen sitä mieltä, että käytetyt autot pitäisi ottaa tuen piiriin, jos romutuspalkkiota vielä jatketaan, Taimela sanoo.

Salolaisen Taimelan mielestä yksi näkökulma asiaan on epätasa-arvo.

– Nykyinen käytäntö saattaa jättää pienituloisten auton vaihdon hamaan tulevaisuuteen, Taimela sanoo.

Jatkosta ei ole sovittu

Päästöjen vähentämisen varmistaminen oli yksi syy siihen, että romutuspalkkio päätettiin myöntää nimenomaan uusien autojen ostajille. Auton hintojen ja päästöjen valvonta on yksinkertaisempaa uusien autojen kohdalla.

– Teoreettisesti varmaan pystyttäisiin myöntämään romutuspalkkio myös käytettyihin autoihin, mutta se olisi hankalampaa, ylitarkastaja Eleonoora Eilittä pohtii.

Romutuspalkkio on ollut voimassa aiemmin kokeiluluontoisesti vuonna 2015. Tämänkertainen romutuspalkkiojärjestelmä loppuu elokuun lopussa. Jatkosta ei ole sovittu mitään. Keskustan Olavi Ala-Nissilä toivoo, että käytäntöä jatkettaisiin.

– Kyllä pitäisi tulla jatkoa, sillä se on osoittanut toimivuutensa.