Kelakyydit takkuavat yhä pahasti – syöpä- ja dialyysipotilaat joutuneet odottamaan kyytiä pahimmillaan yli kolme tuntia

Ongelmat Kelan tukemissa taksikyydeissä sotkevat edelleen Pohjois-Karjalan keskussairaalan arkea.

Kotimaa
Taksikyltti.
Toni Pitkänen / Yle

Pohjois-Karjalan keskussairaalan aulassa on viimeisen puolentoista viikon aikana istunut poikkeuksellisen paljon väsyneitä ja vihaisia potilaita.

Kelan tukemien taksikyytien välitys ei ole toiminut odotetusti, ja potilaat ovat joutuneet odottamaan kyytejä pahimmillaan useita tunteja. Lisäksi kyytien viivästyminen on sotkenut sairaalan aikatauluja.

Suurin huoli on säännöllistä hoitoa tarvitsevista dialyysi- ja syöpäpotilaista.

– Helpotusta on näkynyt, mutta ongelma ei ole poistunut. Tänä aamuna viimeksi oli potilas, joka oli joutunut monta kertaa soittamaan kyytien välityskeskukseen, kun kyytiä ei kuulunut, kertoo dialyysipotilaita päivittäin hoitava sairaanhoitaja Sanna Leppänen.

Osa on tullut omalla autolla tai omalla kyydillä. He käyvät sitten kädenvääntöä Kelan tai Pro Keskuksen kanssa.

sairaanhoitaja Sanna Leppänen

Leppäsen mukaan osa dialyysipotilaista on turvautunut muihin kyyteihin.

– He eivät voi jättää hoitoa välistä. Osa on tullut omaisen kuskaamana tai muulla kyydillä. He käyvät sitten kädenvääntöä Pro Keskuksen kanssa.

Myös syöpätautien osastolla on painittu kyytiongelmien kanssa.

– Meille pääsee, mutta paluukyytiä on voinut joutua odottamaan tunnista yli kolmeen tuntiin, osastonhoitaja Raakel Ikonen kertoo.

Viiden tunnin hoito vienyt päivästä yli kymmenen tuntia

Heinävetinen Eero Maasilta käy Joensuussa dialyysihoidossa kolme kertaa viikossa. Kyytiuudistuksen jälkeen reissuun on saanut varata lisätunteja.

– Silloin ensimmäisenä päivänä jouduin odottamaan kyytiä puolitoista tuntia. Sanottiin vaan, että on ruuhkaa. Minä sanoin, että jaahas.

– Ja sitten kun on näitä yhdistelykyytejä, niin tunnin matka Heinävedelle voi kestää yli pari tuntia, Maasilta jatkaa.

Kaukaisimmat potilaat tulevat keskussairaalaan Nurmeksesta ja Valtimolta, yli 130 kilometrin päästä. Heiltä viiden tunnin dialyysihoito on vienyt päivästä pahimmillaan yli kymmenen tuntia.

– Kyse on ollut kohtuuttoman pitkistä odotusajoista, sillä jo pelkkä hoito on raskas, Sanna Leppänen sanoo.

Ministeri Berner kohtelee meitä kuin koiria, että "paikka siinä".

dialyysipotilas Eero Maasilta

Pitkät odotusajat eivät itsessään ole aiheuttaneet vaaratilanteita. Esimerkiksi syöpäpotilaille on järjestetty mahdollisuus odottaa kyytiä makuuasennossa.

– Pääaulassa ovat potilaat, jotka jaksavat istua ja odottaa. Klinikan aulassa on mahdollista odottaa pitkällään, Raakel Ikonen toteaa.

Hoitajille kyytien viivästyminen tietää ylitöitä. Potilaita ei jätetä hoitamatta, eikä heitä jätetä yksin.

– Jos iltapäivän viimeiset potilaat joutuvat odottamaan kyytiä, niin sitten myös joku työntekijöistä jää odottamaan, että potilas noudetaan, Ikonen kertoo.

Kela-kyydeille ei riitä kuskeja

Ongelmien taustalla on Kela-kyytejä ajavien autoilijoiden vähyys. Pohjois-Karjalaan kyytejä välittävä Pro Keskus ei ole saanut tehtyä riittävästi sopimuksia paikallisten taksiautoilijoiden kanssa.

Kuskeja hälytetään paikalle jopa parinsadan kilometrin päästä, joten paikalle saapuminen ymmärrettävästi kestää.

– Olen tavannut mikkeliläisiä, savonlinnalaisia ja ristiinalaisia autoilijoita, Raakel Ikonen kertoo.

Kela on kertonut olevansa valmis asettamaan taksikeskuksille sanktioita, mikäli kyytiongelmia ei saada korjattua.

Kyyditettävää lupaus ei lohduta.

– Potuttaa. Se, miten ihmisiä kohdellaan. Ne ei tuolla yläportaassa ajattele, että me ollaan ihmisiä. Ministeri Berner kohtelee meitä kuin koiria, että "paikka siinä", Eero Maasilta toteaa.

Kela-korvattavien taksimatkojen uudistus juontaa juurensa taksialan lainsäädännön uudistukseen. Kela-kyytien hankinta oli järjestetty vanhojen säädösten mukaan, ja liikenneministeri Bernerin alulle panema lakiuudistus sai myös Kelan kilpailuttamaan kyytiensä välityksen uudelleen. Muutoin Kelan toiminta on sosiaali- ja terveysministeriön hallinnonalaa.

Juttua ja otsikkoa muokattu 11.7.2018 kello 18:32 tarkentamalla liikenneministerin roolia Kela-kyytien uudistuksessa. Muokkaustekstiä lyhennetty 12.7 klo 15:25. Aiemman korjaustekstin perusteella syntyi väärä kuva uudesta lainsäädännöstä.