Somekuvat ja ekotrendit innostavat nuoretkin kansallispuistoihin – "Luonto on nyt pop"

Kansallispuistoihin saapuu ulkomaisiakin vloggareita ja somevaikuttajia houkuttelemaan kävijöitä paikalle.

kansallispuistot
Ryhmäselfie.
Fazry Ismail / EPA

Selfie Ukko-Kolin laella, noin. Aihetunnisteiksi vaikkapa #naturephotos, #finland, #adventure.

Kansallispuistoissa otettujen kuvien, selfieiden ja videoiden määrä on esimerkiksi Instagramissa melko huima.

Metsähallituksen viestintäpäällikkö Päivi Rosqvist kertoo, että usein etenkin nuoret ihmiset voivat innostua kansallispuistokohteista somen ansiosta.

Se on helppo uskoa: aihetunnisteella #kansallispuisto löytyy Instagramista yli 26 000 julkaisua. #nuuksionationalpark tunnisteen takana on yli 12 000 julkaisua, #kolinationalparkilla lähes 6 000.

Rosqvist kertoo, että somekuvien kautta tapahtuvassa innostuksessa on kyse niin sanotusti hyvästä kehästä.

– Luonto on pop. Sen vaikutukset hyvinvointiin innostavat. Kun hyvät kokemukset jaetaan somessa, kävijämäärät nousevat ja luonto on entistä trendikkäämpi, Rosqvist kuvailee.

Somekuvat eivät kuitenkaan yksinään ole syy rynniä puistoon. Rosqvistin mukaan ilmiöön vaikuttaa yleinen terveyden, hyvinvoinnin, kiireettömyyden ja vihreyden ihannointi.

– Tavallinen kansallispuistojen kävijä on 40–60-vuotias aika kokenut retkeilijä. Mutta nuorien, Instagramissa aktiivisten parissa sosiaalisen median vaikutus on varmasti ollut suurin.

Perinteisiä käyttäjiä ei kansallispuistoihin tarvitsekaan houkutella. Mutta jos paikalle saadaan tunnettu joogaaja venyttelemään kauniisiin maisemiin, löytävät kansallispuistot uusia yleisöjä, Rosqvist kuvailee.

– Tavallisesti ajatellaan, että retkeily tehdään fjällravenit päällä ja rinkan kanssa telttaillen. On kuitenkin valtavasti moderneja tapoja nauttia kansallispuistoista, kuten suppailu, jooga ja maastopyöräily.

Puistojen kävijämäärät ovatkin olleet viime vuodet kovassa kasvussa, ja ainakin Keski-Suomen Etelä-Konneveden kansallispuistossa palvelujen kysyntä on ollut tänäkin vuonna vilkasta.

Esimerkiksi matkailijoita järvellä kyyditsevän E-K-Lines Oy:n yrittäjä Seppo Puttosen mukaan järvikuljetukset ovat huomattavassa kasvussa viime vuoteen verrattuna. Etelä-Konnevesi on Keski-Suomen suosituin kansallispuisto, jossa kirjattiin viime vuonna noin 30 000 kävijää.

Päivi Rosqvistin mukaan usein käy niin, että ihmiset käyvät ensin innostumassa somekuvien kautta kohteesta, jonka jälkeen moni päätyy Googlen kautta esimerkiksi Metsähallituksen virallisille ohjesivuille tutkimaan, saako kohteessa sytyttää nuotiota tai yöpyä. Some ja perinteinen verkkomedia paiskaavat siis kättä.

Metsähallituksen Luontoon.fi-Instagram-tilillä käyttäjämäärät ovat nousseet tämän vuoden toukokuusta lähtien jo tuhannella.

– Varmasti luontopaikalle tullaan kuvienkin houkuttelemina. Kyllähän sen huomaa, että monessa kansallispuistossa on tietty kohta, missä pitää käydä ottamassa selfie, ja paikka on tuttu somesta ennakolta, sanoo Rosqvist.

Kun kaikki sitten käyvät ottamassa selfien juuri Ukko-Kolin laella, syntyy pieni trendi siitä, missä kuva on ihan pakko ottaa.

Suomi miljoonien espanjankielisten ulottuville

Metsähallitus on havainnut sissimarkkinoinnin tehon: perinteisten mediajuttujen rinnalle kansallispuistoihin kutsutaan myös bloggareita ja Instagram-vaikuttajia, jotka levittävät somekuvilla ja verkkosivuilla paikan tunnettuvuutta.

Etelä-Konneveden kansallispuistossa oli tänään vierailemassa espanjalaisten bloggarien ryhmä, jotka ylläpitävät espanjankielisille tarkoitettua matkailusivustoa. Suomi-esittelyyn kuuluu kansallispuistojen lisäksi muun muassa kierros Linnansaaressa ja Punkaharjulla.

Suomeen bloggarit tulivat Visit Finlandin kautta yhteistyönä.

– Tarkoituksena on mainostaa Suomea, eikä vain tyypillisiä kohteita, kuten Rovaniemeä ja Helsinkiä. Olemme Suomessa seitsemän viikkoa ja yksi tärkeimmistä asioista täällä on luonto. Vierailemmekin useammassa kansallispuistossa, kertoo Iñigo Pedrueza Carranza, toinen matkailusivuston edustajista.

Carranzan mukaan sosiaalinen media on tärkeä väline, mutta hän ja blogaajakollega Maria Calvo-Santos pistävät paukkunsa nimenomaan matkailusivustoon nimeltään El Giróscopo Viajero.

Tarkoituksena ei ole tehdä Suomesta massaturismikohdetta. Esimerkiksi Islantiin on vyöryy suorastaan liikaa turisteja, mikä ei ole ongelmatonta pienelle maalle.

Carranzan mukaan Suomi voisi olla pienien, pohjoisesta kiinnostuneiden yleisölokerojen unelmakohde, jos he vain löytäisivät tänne.

Vaikka kaksikko on ollut Suomessa ennenkin, Etelä-Konneveden kansallispuisto teki vaikutuksen blogaajiin erityisesti siksi, että luonto on villiä ja siitä huolehditaan.

– Voi yhtä aikaa tuntea olevansa todella yksin, mutta käden ulottuvilla on kaikki tarvittavat palvelut, Carranza kuvailee.