Pääseekö auton rattiin pian alaikäisenä, ilman ajo-opetusta? Kevytautoilun seuraukset kauhistuttavat kriitikoita

Nuoret voisivat päästä ajamaan nopeusrajoitetulla henkilöautolla ensi vuoden loppupuolella, mikäli hallituksen kaavailut menevät läpi.

Liikenne ja kuljetus
Kaksi teiniä poseeraa kevytmoottoripyöriensä vieressä.
Arttu Peippo (vas.) ja Rasmus Haataja mopoilevat päivittäin.Henri Vainio-Hynnilä / Yle

Vantaan Ruusuvuoren koulun pihalla riittää vilskettä, vaikka on kesäloma. Piha-alueen puolelle kerääntyy iltaisin jopa kymmeniä alaikäisiä kaksipyöräisillään. Parkkipaikan puolelle pysäköidyissä autoissa istuu täysi-ikäisyyden saavuttanutta nuorisoa.

Pian pienikokoisen auton ratin takaa voi löytyä myös mopoikäinen nuori.

Eduskunnan on määrä saada syyskuussa käsiteltäväkseen lakiesitys (siirryt toiseen palveluun), joka mahdollistaisi niin kutsutun kevytautoilun. Toisin sanoen 15–17-vuotiaat saisivat ajaa tavallista, nopeusrajoitettua henkilöautoa mopoautokortilla.

Ruusuvuoren koulun pihalla moponsa satulassa istuva Arttu Peippo sanoo, että hän olisi mieluummin hypännyt mopokortin saatuaan kevytauton rattiin kuin mopon penkille.

– Auto on paljon hienompi, ja sinne mahtuu enemmän porukkaa kyytiin. Saa myös paremmat poppivehkeet, Peippo pohtii.

Kevytauton maksiminopeudeksi on suunniteltu 45 kilometriä tunnissa. Kaavailtu uudistus voisi astua voimaan aikaisintaan loppuvuodesta 2019.

Tavoitteena turvallisuuden lisääminen

Mikä tahansa auto ei soveltuisi kevytautoiluun, vaan menopelin tulisi täyttää tietyt ikään ja massaan liittyvät ehdot.

Uudistusta on perusteltu etenkin turvallisuustekijöillä. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin laskelmien mukaan kevytautot vähentäisivät 15–17-vuotiaiden tieliikenteessä loukkaantuneiden kokonaismäärää vuodessa jopa 62:llä.

Lakia valmistelevan liikenne- ja viestintäministeriön tutkimusten mukaan osa mopojen käyttäjistä siirtyisi kevytautoihin.

– Suurin turvallisuushyöty tulisi tätä kautta, sanoo ministeriön johtava asiantuntija Erik Asplund.

Lausuntokierroksen perusteella kevytautoiluun liittyisi kuitenkin lukuisia riskejä.

Vaikutuksia vaikea arvioida etukäteen

Kevytauton ajoluvan saaminen vaatisi neljä tuntia teoriakoulutusta liikenteen perusteista sekä teoria- ja ajokokeen läpäisemisen.

– Aika vähäisellä koulutuksella olisi mahdollisuus päästä ajamaan henkilöautoa, vaikkakin nopeudeltaan rajoitettua, sanoo Onnettomuustietoinstituutin (OTI) liikenneturvallisuusjohtaja Kalle Parkkari.

OTI korostaa lausunnossaan, että kokonaan uuden ajoneuvoryhmän vaikutuksia tieliikenteelle ei voida etukäteen ennustaa mopoautoista ja mopoista tehtyjen havaintojen perusteella.

OTI on Liikennevakuutuskeskuksen alainen toimija, ja se pohjaa näkemyksensä sen käytössä oleviin onnettomuustietokantoihin.

Mahdollisen törmäyksen seuraukset tuhoisat

Vuonna 2017 mopoja oli liikenteessä 161 000 ja mopoautoja 8 100. Ministeriön laskelmien mukaan kevytautoja voisi tulla liikenteeseen noin 30 000 kappaletta.

OTI:n mukaan etenkin henkilöautojen nopeampi kiihtyvyys ja virittäminen voisivat tuottaa vaaratilanteita. Mahdollisen törmäyksen seuraukset olisivat huomattavasti tuhoisammat kuin mopolla tai mopoautolla.

Lisäksi kyytiin mahtuu useita ihmisiä, mikä lisää henkilövahinkoriskiä. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien tekemien selvitysten perusteella kaverit haittaavat nuoren kuljettajan keskittymistä ja lisäävät näyttämisen halua.

Mopoautot eivät ole OTIn mielestä niin vaarallisia kuin usein luullaan.

– Niillä on tapahtunut varsin vähän kuolemaan johtaneita onnettomuuksia. Ihan muutamassa tapauksessa parempi törmäysturvallisuus olisi estänyt kuoleman, sanoo Kalle Parkkari.

Kevytautoista voisi OTIn mukaan koitua lisävaaraa myös muille tienkäyttäjille, sillä nuoret ajavat usein mopojen ja mopoautojen ryhmissä. Tämä korostuu alueilla, joilla liikkuu myös kävelijöitä ja pyöräilijöitä.

Lakiesityksen lausuntokierros päättyi 10. heinäkuuta. Lausuntoja tuli useita kymmeniä.

Uudistusta kritisoivat esimerkiksi joukkoliikenteen järjestäjät, pyöräilijät, raskas liikenne, motoristit ja mopoautovalmistajat. Kannatusta puolestaan liputtavat muun muassa autoteollisuus, katsastusasemat ja autokoulut.

Lue myös:

45 km/h kulkevat nuorten kevytautot halutaan liikenteeseen ensi vuonna – rekkakuskit huolissaan: "Yksi mopoauto lisää työaikaa vartilla"