Tietokonepelaamisen huipulle hamuavia koutsataan Vierumäen urheiluopistolla – "Tässä on kuitenkin kaikki samat elementit kuin urheilussa"

Suomen ensimmäinen e-urheilun ammattivalmentaja toivoo, että e-urheilun kilpapelaaminen kehittyisi ammattimaisemmaksi jo nuoresta pitäen.

Vierumäki
Tietokonepalaaminen joukkueessa imaisee helposti mukaansa pelin syövereihin.
Tietokonepalaaminen joukkueessa imaisee helposti mukaansa pelin syövereihin.Markku Lähdetluoma / Yle

Suomen urheiluopistolla Vierumäellä leiriläiset pelaavat Overwatchia. Se on kansainvälinen ammuntapeli, missä muutaman hengen joukkue taistelee toista ryhmää vastaan.

Joukkueen strategialla ja taktiikalla on pelissä oleellinen merkitys. Pelaajilla on erilaisia rooleja, ja jonkun tehtävänä voi olla vain vastustajan hämääminen.

Elektroninen urheilu on tietokone- ja konsolipelien pelaamista kilpailullisesti. Kesäleiri on Vierumäellä jo tämän kesän kolmas, eikä tulijoista ei ole ollut pulaa.

Leirille on tultu eri puolilta Suomea, iältään kilpapelaajat ovat 12–17-vuotiaita. Osa näistä nuorista haluaa pelata työkseen. Valmennus on aloitettava ajoissa.

Ei riitä, että kilpapelaajalla on näppärät sormet. Pelaajan tulisi ainakin harrastaa venyttelyä paljon, lisäksi vaikkapa kevyttä lenkkeilyä sekä kuntosalia selän vahvistamiseksi. Sen lisäksi ranne on kovilla sormien nopeissa liikkeissä näppäimistöllä.

Leirillä puhutaan myös terveellisitä elämäntavoista, suppaillaan ja ajetaan maastopyörillä.

Liikunnanohjaaja Samuel Kaikkonen painottaa venyttelyn tärkeyttä e-sporttaajille.
Liikunnanohjaaja Samuel Kaikkonen painottaa venyttelyn tärkeyttä e-sporttaajille.Heikki Kiseleff / Yle

Intensiiviset pelijaksot kestävät tuntikausia

Nuorin leirin osallistujista on 12-vuotias helsinkiläinen Honey La. Hän harrastaa pelaamisen ohella pianonsoittoa ja taekwondoa. Pelaaminen vie vapaa-ajasta eniten aikaa. Pelaamista Honey on harrastanut nelisen vuotta.

12-vuotias Honey La on saanut uusia kavereita ulkomaita myöten pelaamisen kautta.
12-vuotias Honey La on saanut uusia kavereita ulkomaita myöten pelaamisen kautta.Markku Lähdetluoma / Yle

– Pelaan noin neljä tuntia päivässä lähes joka päivä. Vanhemmat haluaisivat, että pelaisin vähemmän, Honey naurahtaa.

Kimmokkeen pelaamiseen hän sai veljeltään. Joukkuepelaamisen kautta Honey on saanut uusia kavereita ulkomaita myöten. Hän pelaa enimmäkseen Counter-Strikea, Minecraftia ja Overwatchia.

Valmentaja scouttaa vastustajia

Elektronisen urheilun kesäleiriä Vierumäella vetää vuosi sitten elektronisen urheilun ammattivalmentajaksi valmistunut Samuli Sihvonen. Oma kilpapelaaminen on vaihtunut toistaiseksi valmentajan rooliin.

Sihvonen kertoo, että valmentajan rooli tulee eniten esille valmistautumisessa turnaukseen. Ennen turnausta hiotaan taktiikat ja tehdään tutkimustyötä vastustajan joukkueesta. Vanhoja pelisuorituksia käydään läpi.

Samuli Sihvonen on Suomen ensimmäinen elektronisen urheilun ammattivalmentaja.
Samuli Sihvonen on Suomen ensimmäinen elektronisen urheilun ammattivalmentaja.Heikki Kiseleff / Yle

Sihvonen on Suomen ensimmäinen e-urheilun ammattivalmentaja. Erään kysymyksen Sihvonen kuulee usein: onko elektroninen kilpapelaaminen urheilua?

– Se on vähän siinä ja siinä. Tässä on kuitenkin kaikki samat elementit kuin urheilussa. Treenataan, pulssi nousee, kilpaillaan. Ainoa, mikä tämän erottaa perinteisestä urheilusta on se, että tässä ei periaatteessa tule hiki pelatessa.

Sihvosen toiveena on, että e-urheilun kilpapelaaminen kehittyisi ammattimaisemmaksi jo nuoresta pitäen.

– Toivon, että kymmenen vuoden päästä kun poika tulee kotiin, sen sijaan, että sanoisi lähtevänsä futistreeneihin, niin sanoisikin vanhemmilleen lähtevänsä tietokonepelitreeneihin. Ja vanhemmat sanoisivat, että hyvä homma!

Turnauksissa pelataan isoista rahoista jättiyleisön edessä

Elektroninen urheilu on kasvattanut kansainvälistä suosiotaan huimasti. Sama kehitys on rantautunut myös Suomeen.

Suomen elektronisen urheilun liiton (siirryt toiseen palveluun) puheenjohtaja Joonas Kapiainen kertoo, että elektroninen urheilu on 18–29-vuotiaiden miesten keskuudessa toiseksi suosituin urheilulaji Suomessa, heti jääkiekon jälkeen.

Tamperelainen 16-vuotias Eero Laakso on osallistunut jo isoihin e-urheilun turnauksiin.
Tamperelainen 16-vuotias Eero Laakso on osallistunut jo isoihin e-urheilun turnauksiin.Markku Lähdetluoma / Yle

Laji on myös vankistanut asemiaan tunnustettuna urheilulajina. Elektroninen urheilu hyväksyttiin vuonna 2017 Puolustusvoimien Urheilukoulun lajeihin. Myös muutamat oppilaitokset tarjoavat koulutusta elektroniseen urheiluun. Toimintaan ovat lähteneet mukaan myös muutamat jääkiekko- ja jalkapalloseurat.

Pelivalmistajien kansainvälisissä turnauksissa liikkuvat isot rahat ja otteluita saattaa seurata paikan päällä kymmenien tuhansien yleisö. Suoria netti- ja tv- lähetyksiä voi seurata miljoonia katsojia. Myös Yle tarjoaa suoria elektronisen urheilun lähetyksiä.

Kansainvälinen lajiliitto järjestää vuosittain kilpapelaamisen MM-kilpailut. Marraskuussa pidettäviin Taiwanin MM-kisoihin on ilmoittautunut tähän mennessä 42 maata. Suomen maajoukkueen edustuspaikat jaetaan SM-kilpailujen yhteydessä tai erillisellä karsintaturnauksella kansainvälisen lajiliiton asettamille peleille.

E-sporttaajan ranne on kovilla äärimmäisen nopeiden ja pitkäkestoisten näppäilysarjojen aikana.
E-sporttaajan ranne on kovilla äärimmäisen nopeiden ja pitkäkestoisten näppäilysarjojen aikana.Heikki Kiseleff / Yle